Jump to content

Er boblehavn et alternativ for skjærgårdsjeep i indre oslofjord?

moleps

Recommended Posts

Til tross for bra vær i helga nærmer høsten seg ubønnhørlig. Jeg kunne godt tenke meg å ha tilgang til båtturer gjennom vinteren også, men er veldig usikker på dette med boblehavn osv. Er det overhodet tilrådelig å ha en skjærgårdsjeep liggende som kun er dekket med havnekalesje? Finnes det noe 'telt-lignende' man kan montere over båsen som man kan kjøre båt inn og ut av? Hva gjør man med vinterkonservering av motor hvis man bruker båten regelmessig (en gang hver 14. dag??) ? Vil teakdekk ta skade av snø? Hva bør man gjøre med batteriene isåfall? Jeg har ikke 'innlagt' vann i båten så det er i det minste et problem jeg ikke trenger tenke på.

Boblehavn er vel for at båten kan ligge i isfritt vann, som regel kun noen cm rundt skuta. Men det legger seg vel is i havna og fjorden ellers? Så du kommer vel egentlig ikke noe sted? 

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Boblehavn er vel for at båten kan ligge i isfritt vann, som regel kun noen cm rundt skuta. Men det legger seg vel is i havna og fjorden ellers? Så du kommer vel egentlig ikke noe sted? 

Det ville være noe overraskende hvis hele oslofjorden frøs til is. Havna pleier ikke fryse igjen (foruten et 2-3 uker hvor det bobler) og fjorden inntil havna er også åpen . 

Jeg er bekymret for selvlenseren ved store snøfall. Måker båten mens den er på vannet, tar den opp i januar og februar for å redusere problemet. Sørg for jevnlig snømåking eller en god nok kalesje til å få snøen bort er mitt tips.

erfaring med at lensemekanismen fryser? tåler teak snø?  peiling på om man vinterkonserverer motor uansett?

Redigert av moleps (see edit history)

Grunn til bekymring av selvlensere er vekt. Kommer det 50 cm våt snø er selvlenserne mine under vann. Blir fort 1-2 tonn snø (men 50 cm våt snø har jeg aldri sett på østlandet).

Teak tåler snø, men blir litt stygt. Den trives mye bedre når det er tørt. Grønn teak er ikke pent, men det går bort på våren.

Jeg vinterkonserverer ikke motoren, har gått bra så langt. 2 takt utenbords. Men her er det mange på forumet som kan mye mer enn meg.

Jeg bor ikke en plass der havnen fryser, men jeg bor en plass der det er vinter store deler av året, og jeg har hatt båt på havet året rundt de siste 12 år. Båthavna vår er full av båter året rundt.

Jeg bryr meg ikke noe spesielt om vinterkonservering, eller kanskje jeg skal si at jeg ikke bryr meg om sommerkonservering. Kjøleveske har jeg på motoren hele året. Oljeskift, impellerbytte o.l. skjer etter serviceintervall.

Jeg har varme på i båten de kaldeste periodene for å hindre at vannpumper og vannslanger fryser.

Jeg har ved en anledning opplevd at det var så kaldt at sjøvannsdelen av kjølinga var frosset. Jeg startet opp før jeg oppdaget det og endte med å måtte bytte impeller. Noe jeg heldigvis hadde liggende.

Dersom du oljebehandler teakdekket bør det gjøres også på høsten dersom du lar båten stå ute vinteren over. Behandlingen vil ikke vare vinteren ut, men samtidig vil det være vanskelig å behandle dekket midtvinters. Dekket blir ikke ødelagt, og det blir fint igjen ved behandling til våren.

Kanskje fordi det er masse vinter her er det rimelig vanlig å ha båtene ute hele sesongen, ganske mange gjør det i alle fall. For meg betyr vinterturene enormt mye.

Har du selvlensende dekk må du passe på å måke vekk eller på annet vis holde unna snøen slik at den ikke blir så tung at selvlensinga kommer under vann. Jeg vet ikke hvor tung båten din er eller hvordan båsen din er, men strekker du to slakke tau/jekkestropper under båten din fra hver pontong synker den ikke ikke så dypt dersom uhellet skulle være ute.

Jeg ville laget et telt av noen rør (eller treverk) og en skikkelig presenning som sender snøen ut av båten. 

Litt mer jobb når man skal ut med båten, men man kommer ut. 

Vinterkonservering er for å rense og smøre motoren slik at den tåler å stå lenge uten bruk. Så det kan du hoppe over om du bruker båten jevnlig. 

Team Colibri hadde båten på vannet på Killingen (Lysaker, Oslofjorden) vinteren 2014-2015, riktignok en pilothusbåt, og uten teakdekk, men han fikk brukt båten en god del, og om du ser litt på bloggen hans tilbake i desember 14 - mars 15 så ser du at det er mulig. 

En annen bekjent hadde skjærgårdsjeepen sin i samme havn, samme vinter. 

Vi vurderer selv å la vår ligge ut, men vi har ikke bestemt oss enda. 

f.eks http://teamcolibri.blogspot.no/2015/01/oslofjorden-250115.html

~Cral

Nå har jeg en snekke, og den har jeg brukt flittig de siste tre vintrene innerst i Oslofjorden. Ligger i Oksval båthavn på Nesodden. Vinteren 2013/14 så jeg ikke noe is i det hele tatt, i 2014/15 så jeg litt her og der, 2015/2016 var det et par uker i januar/februar hvor jeg ikke kom ut, og det har vært det.

Jeg har hatt fine turer fra Oksval til Oscarsborg både i desember og januar tidligere.

Unntaket er vestsiden av fjorden, i Asker og Bærum fryser det lett til, tror det samme gjelder Sætre.

Så på vinteren ferdes jeg stort sett i Bunnefjorden, langs Osloøyene og sørover mot Steilene og Oscarsborg.

Jeg vinterkonserverer ikke motoren (innenbords) ettersom jeg bruker den ofte (har vel i gjennomsnitt 5-6 turer i måneden i vintermånedene), men jeg har en frostvakt på toalettet, og en varmekolbe under motoren samt en varmekolbe ved eksosuttaket (som jeg tror mange glemmer, men etter at jeg hadde problemer med å få ut kjølevann forrige vinter fikk jeg et tips fra en annen i båthavna om å legge en varmekolbe der også).

Jeg har vanlig kalesje på, men gjerne med en liten presenning over. Men jeg ser båten på webkamera og har det vært snøfall er jeg nøye med å stikke ned og måke unna.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...