Fusebox Startet 5.September.2016 Link til dette innlegget Startet 5.September.2016 Vi har i dag en kontrollboks av type Volvo PC840 som jeg ikke er helt fornøyd med, bl.a. en av spakene er av feil type : Utover at venstre spak må byttes (kr. 1.300,-) føles det også som om kontrollboksen er upresis og "treg". Før jeg bytter wirer og spak, og forsøker en oppjustering av den vi allerede har, lurer jeg på om det kan være verdt å investere i en helt ny boks med én gang. I verste fall må innmaten (2 stk.) byttes om ikke nye wirer og justering får den i orden. Det blir i tilfelle 4-5000,- ekstra. Spakene vil, som de er nå, omtrent stå 35-40 grader forover når drevene er satt i gir, hvilket er litt for mye utslag for min smak. Senter-posisjon er heller ikke særlig godt definert. Er det noen som har erfaring med å bytte til alternative kontroll bokser, f.eks. Teleflex Morse, Ultraflex eller andre ? Kan kontroll boksene tilkobles Volvo motor og drev ved å bare å kjøpe korrekt wire ? Ble presisjonen forbedret, eller er den omtrent det samme ? Jeg liker helst å erstatte med likt utstyr som allerede er installert, men har hatt to båter med samme boks og har ikke vært helt fornøyd. Jeg har aldri forsøkt andre bokser, så ønsker derfor input fra noen som kanskje allerede har gjort dette. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 5.September.2016 Link til dette innlegget Svart 5.September.2016 Hvis du vil beholde manuelt system kan Morse twin (SL) tror jeg den heter anbefales. Den kan du også få med trim/tilt knap som styres med tommelen. Har byttet selv til det, før jeg byttet til elektronisk system. Jeg syntes det var en flott oppgradering, den der originale fra VP ramler fra hverandre, plutselig står man med en spak i hånden og slikt tull. Opplevdes også som du sier ikke særlig god å håndtere. Alt dette sagt er nok wire det viktigste å bytte først, samme wire på VP og Morse, (heter C33 husker jeg riktig?) Noen år siden jeg byttet nå. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 5.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2016 Jeg synes også den kunne være en fin erstatning. Spørsmålet er om den passer fint over der eksisterende kontroll boks sitter nå uten å endre størrelse på monteringshull. Bilde av Morse SL-3 : Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 5.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2016 Hvis det er samme kabel type, så er det jo verdt forsøket å bytte de først, og eventuelt bytte ut kontroll boksen om jeg ikke får justert den riktig. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 5.September.2016 Link til dette innlegget Svart 5.September.2016 Hvis den på bildet er laget av morse så har jeg en morse SL-3 med VP merker i min båt. Virker solid nok men kunne godt ha vært litt lettere spaker. Mulig at kablene er modne for utskifting, mulig de trenger litt justering og kanskje noe smøring av kontrollboksen? Jeg var i en flybridge båt med to tamd63 og to styreposisjoner, nye wire montert og de spakene gikk som smør. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 5.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2016 DieselDahl, hvordan opplever du senter og hvor mye skal til før den går i gir ? Som den er hos oss, så blir det litt stort sprik om jeg har spakene hver sin vei, en forover og andre akterover. Det ser ut som om Volvo har denne, eller svært lik, på part nummer 3849408, link : https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7744250-27-5579.aspx Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 5.September.2016 Link til dette innlegget Svart 5.September.2016 (redigert) Hadde kobelt kontrollbokser i forrige båten.Dei som var nede var av den typen som er brukt på større båter.Dei som har fargeskala på forover og akterover. Dei på flyen var enklere type,kunne ikkje ruse motorene i fri Veldig bra kontrollbokser Den nede var kobelt 2008og den oppe var 2009 Redigert 5.September.2016 av Jakob T (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bruun Svart 5.September.2016 Link til dette innlegget Svart 5.September.2016 Har tilsvarende kontrollboks som deg, med dobbel installasjon. Sliter også med et upresis senter. Byttet en vaier i sommer, det hjalp ikke, ble faktisk dårligere. Håper du kan legge en tilbakemelding her om du bytter spakene Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 5.September.2016 Link til dette innlegget Svart 5.September.2016 Spakene er presise og senter er akkurat som de skal. Eneste jeg er missfornøyd med er at de er litt harde fra fri til hhv forover og bakover, men dette kan skyldes 30år gamle wire til girsjalting. Skulle jeg bygd ny båt nå ville jeg valgt nummer 1 her: https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-47700415-27-22183.aspx Én spak til begge (evt flere) motorer, elektronisk gass og gir samt automatisk synkronisering og trim. De har en lignende spak for mekanisk overføring men jeg er usikker på om den finnes for dobbelinstallasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 7.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2016 Da ble det en Morse SL-3. Ankommer angivelig i morgen, peip det fra en SMS i telefonen. Kan nesten ikke vente, rart med det :-) Prøver først å bytte bare kontroll boks, og deretter kabler. De skal uansett byttes, men det er vel noe som må gjøres når båten er oppe i forhold til drev ? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 7.September.2016 Link til dette innlegget Svart 7.September.2016 Riktig, båten må på land for skifte av girwire. Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 7.September.2016 Link til dette innlegget Svart 7.September.2016 På min går det en egen slange fra bak motoren og ned til drevet med kabelen i. Pass på at du ikke stikker hull på denne med den nye kabelen(på en av kablene var det gummihette på endene som var fin under trekkingen/dytting ned til drevet Bruk den gamle kabelen(koble de sammen) til å trekke den nye og smør røret til drevet under trekking. Sjekk justering av gass og gir(innslag-fri-bakover) ved bytting, så det ikke slurer på konen. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 7.September.2016 Link til dette innlegget Svart 7.September.2016 På min går det en egen slange fra bak motoren og ned til drevet med kabelen i. Pass på at du ikke stikker hull på denne med den nye kabelen(på en av kablene var det gummihette på endene som var fin under trekkingen/dytting ned til drevet Bruk den gamle kabelen(koble de sammen) til å trekke den nye og smør røret til drevet under trekking. Sjekk justering av gass og gir(innslag-fri-bakover) ved bytting, så det ikke slurer på konen. Vanlig på VP. Slangen er en hevert sak, så toppen alltid står over vannspeilet. Dermed blir vannet stående i slangen i vannspeilets nivå. Det vil bli ett lekkasjepunkt der hvor wire går igjennom transom, så egentlig en grei måte å stoppe inntrengning på. Jeg teipet wirene slik at ikke noe metall stakk frem så smurte jeg fett på teipen, da skled de lett igjennom, men stopper nesten med en gang på utsiden da de går rett i transom/drev deler. så derifra er det lettere å trekke de utenfra de siste cm. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 7.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2016 Takk for info. Sist jeg/vi hadde drev (ca. 2004, Alpha One/1987) tenkte jeg ikke engang tanken på at de trengte service. Nå, etter 12 år med ordinært, innenbords, gir, så må jeg innrømme at jeg er helt blank på hvordan dette fungerer. Heller ikke enkelt å finne ut av hva slags kabler som skal brukes, CC, 33, 3300, OMC/Standard/Normal etc. ( ). Får vel lese av de kablene jeg har og se hva den informasjonen gir meg. Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 7.September.2016 Link til dette innlegget Svart 7.September.2016 (redigert) Dette ble et eget kapittel på mine også. Endte opp med at begge kablene ble i snauste laget pga trekkingen i båten. Vanlig standard er 33C kabel til volvo penta. Men så finnes det heavy duty, extra teflonbelagt, tynne osv. Ingen kunne heller fortelle om lengen av kabelen var fra ende til ende, eller fra innfesting til innfesting. Noen oppgir fot andre meter. Maritim har andre betegnelser enn Telmo. Fra Telmo ang lengde : Hvordan måle riktig lengde?Mål fra kontrollboksens fremste ende til akterspeilet. (a) samt ut til midten av akterspeilet (b) .For utenbordsmotorer legger du til 50cm.Avrund alltid opp til den nærmeste ferdige lengden og forsøk å unngå unødvendige bøyinger på kabelen ettersom hver bøyning svekker kabelens effektivitet. Godt råd: Send en mail til båtprodusent og spør om de kan gi deg lengden på alle kablene fra nymontering. Trekking/stripsing var svært trangt og kronglete i min, da kabler og ledninger var stripset sammen på de minst tenkelige steder(sannsynligvis gjort før sammenføyning av topp og bunn) Jeg slet med å få opp kontrollkonsollen med kablene før jeg fikk slakket/løsnet kablene fra motor og drev. Disse satt med små låseklips og muttere for justering. Merk og mål, ta bilder før demontering. Ta funksjonsjonstest før du monterer konsollen på plass. Men det ble bra til slutt og god følelse i sommer. Neste prosjekt er styrekabelen og sjekk av denne. Redigert 7.September.2016 av Seasu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 7.September.2016 Link til dette innlegget Svart 7.September.2016 Eller gjør som jeg gjorde. Tok ut de gamle kablene, la igjen trekkesnor. Så har du eksakt å måle lengde. kablene er i fot husker jeg riktig. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 8.September.2016 Link til dette innlegget Svart 8.September.2016 Kobelt om du vil ha det beste! (Elles treng ein ikkje alltid ha det beste.) Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 9.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2016 Fikk kontroll boksen i posten i går og sjekket litt. Klart definert senter, men like langt for-/akterover på spakene som den jeg har i dag. Hadde håpet å kunne "spille" på kontrollen med fingrene, men det går nok ikke. Gleder meg til å få den montert med nye kabler til neste sesong. Så på Kobelt, men fant ingen som jeg synes passet i vår båt. Var vel også noe høyere pris :-) Neste gang vi bytter båt så er det vel elektroniske spaker der, tenker jeg. Hvis man kjøper disse "super-glatte" kablene, vil det virke litt mot sin hensikt angående "slipp" i spaken ? Leste litt om at disse kablene gjerne kom med en slags klemme som gjorde at kabelen skulle gå litt tregere i hylsen. Da er vel hele vitsen borte ? Teleflex Morse CH5600 hadde en fin spak med en slags clutch ordning, som gjorde at den låse seg der den ble satt. Den var forøvrig to-spak, en for gir og en for throttle, hvilket umiddelbart gjør den uønsket hos meg. Kunne ikke se at andre spaker, med dobbeltfunksjon (gass/gir) hadde samme clutch system. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.