Jump to content

Dromedille 480 tips og forslag tas imot med stor takk!

Nicklas90

Recommended Posts

Har da gått til innkjøp av min 1 båt og virkelig blitt bitt av båtbasillen!

Valget ble da en Drommedille 480 16 fots med ratt og styrekonsoll.

Har hatt båten i litt over en uke, og så å si hvert ut med den nesten hver dag!

Motor som står på nå, er en to takts 30 Hk Johnson påhengsmotor. Fra slutten av 90 tallet.

med 2-3 personer om bord i båten så planer båten utrolig lett, og gjør ca 22 knop, var ute på søndag, da var vi 6stk i båten og greide ikke og få den opp i plan, fikk ca 9,4 knop.

Lurte litt på om man kan gjøre noe for og evt få den til og gå litt bedre?

Er egentlig utrolig fornøyd med motoren, den er utrolig lettstartet og går veldig jevnt.

Så tenkte ikke og kjøpe ny motor med det første.

Setter stor pris på innspill og tips?

bilde

Tviler på at det er en enkel kur for å få motoren til å yte mer, uten å tukle for mye. Hvis motoren går fint nå, kan det godt være du vil angre på fikle med den.

En 16 fot båt med 30 hk kan en ikke forvente planer med allverdens last. Jeg har montert trimflaps på min Askeladden 14 fot, det gjorde underverker mtp å få båten til å plane raskt, og få baugen ned. Krever at du borer 4 + 3 hull i skroget for hver flaps / sylinder. Var plenty av huller i Askeslasken min fra før, så noen fra eller til gjorde ikke så mye. Mekaniske flaps (stålfjærer), kostet rett under 2 tusen. Bennett trimplan. Kan jo hende det hadde hjulpet for din båt og, men så er jo spørsmålet hvor ofte du har med 6 personer på tur også.

Kan jo sette påen litt mindre propell, men det er jo bare vits hvis du ofte har full båt!  Du får jo lavere toppfart, men mere kraft til å få båten opp i plan.  Har liggende en dromedille 15 på hytta med 30 Johnson, den planer helt ned til ca 12-13 knop pga dromedillens flate bunn!

Vet ikke om flaps passer på din båt da den vel har litt spessielt akterspeil!

Har egentlig ikke så lyst til og fikle så mye på motoren, da den fungerer så bra som den er.

Du har jo rett i det du sier, ikke så veldig ofte vi kommer til og være 6 personer i båten.

Mere normalt er vel 2-4 personer.

Men skal jo innrømme at det var veldig artig at det gikk litt fort, bruker den jo til fisketurer, så alltids artig og prøve nye plasser som er uprøvd og alltids ha mulighet til å dra litt lengre, blir fort mørkt i Trondheim på kvelden på denne årstiden desverre.

Men skal sjekke litt ang trim flapps!

Takk for innspill?

Hvis du har tiltepinne, kan du jo tilte den ned hvis du har noen hull å gå på (med lastet båt) da vil den plane lettere!

Har ikke elektrisk tilt, den var tiltet helt ned når vi var 6 personer i båten, og oppakning å fiskeutstyr, men har tiltepinne og den sto helt nederst.

Men når vi er 2 personer i båten, er det da best og ha tiltepinnen helt nederst da og?

Er relativt fersk når det gjelder båt, så all hjelp og kunnskap tar jeg gledelig imot?

Det skal nok godt gjøres å få en båt med 30 hk til å plane med 6 personer ombord, ihvertfall hvis det er voksne mannfolk det er snakk om. Som et alternativ kan du prøve å få lånt deg en propell med mindre stigning for å se om du akkurat klarer å få den over planingsterskelen. Da vil du uansett miste toppfart når du kjører alene. Ofte så er det beste å bare holde båten i god stand slik den er og akseptere at man aldri kan få alt. Båtglede får man i bøtter og spann med en planende 16 fots båt uansett.

En må prøve seg fram i hvilken posisjon tiltepinne står som båten fungerer best med.

Tiltet helt inn mot akterspeilet vil en få mest løft akter i båten og båt raskest i plan, mens med tilt helt ut vil en i teorien kunne oppnå høyest toppfart. Som regel har jeg syntes at båt blir mest harmonisk i hakk nr 2 ut fra akterspeilet, men har hatt litt tunge båter å få på plan. Hakk nr 2 har vært beste kompromiss mellom tid til planing og fart.

Vitsen med dromedille skroget er at det har "trimflaps" allerede støpt inn i skroget. Det er de to forlengede sidene av skroget på akterstevnen som gir økt løft og får båten til å plane enklere og raskere.

Men å ha to propeller til motoren er en billig måte å få båten til å plane med mye vekt ombord. En propell til kjøring alene eller med to ombord (den har du vel allerede),  og en til turer med mye vekt og kanskje til å dra litt "rumperrister". Etter at du har lært deg å skifte propell vil det gå raskt og enkelt og er bra for motoren. Den slipper å gå tungt.

skal man først ha båt som planer med 6 personer og moderat motor så er nok en eller annen dromedille godt egnet.

helt enig med det som skrives nedenfor av alfaalfa.   Reservepropell er noe man bør ha uansett, og da kan du jo kjøpe en med mindre stigning enn den du har.   Normalt så står stigningen preget inn i propellbosset slik at du må ta den av for å se hva som står. 1-2" mindre stigning vil gjøre at motoren får mer krefter når du skal i plan.

Når det gjelder tilting, så er det individuelt fra båt til båt, hvordan tyngden er plassert osv.  Tilter du inn for mye mister du fart samt at båten kan bli mer nervøs å styre.  Du får prøve deg fram litt.  

Vitsen med dromedille skroget er at det har "trimflaps" allerede støpt inn i skroget. Det er de to forlengede sidene av skroget på akterstevnen som gir økt løft og får båten til å plane enklere og raskere.

Men å ha to propeller til motoren er en billig måte å få båten til å plane med mye vekt ombord. En propell til kjøring alene eller med to ombord (den har du vel allerede),  og en til turer med mye vekt og kanskje til å dra litt "rumperrister". Etter at du har lært deg å skifte propell vil det gå raskt og enkelt og er bra for motoren. Den slipper å gå tungt.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Det skal nok godt gjøres å få en båt med 30 hk til å plane med 6 personer ombord, ihvertfall hvis det er voksne mannfolk det er snakk om. Som et alternativ kan du prøve å få lånt deg en propell med mindre stigning for å se om du akkurat klarer å få den over planingsterskelen. Da vil du uansett miste toppfart når du kjører alene. Ofte så er det beste å bare holde båten i god stand slik den er og akseptere at man aldri kan få alt. Båtglede får man i bøtter og spann med en planende 16 fots båt uansett.

Okei, da blir det nok og ha den som den er! Er jo utrolig fornøyd med båten!

Ja båtglede har for meg vært en drøm i mange år, har alltid hatt båt i familien, på hytta, men merker at det er litt mere artig og ha en egen båt?

Som jeg bare kan slenge bakpå bilen og få brukt den både i ukedagene og helgene.

Så når vinteren kommer blir båten malet og bunnsmurt og få en service på motor!

Har hatt en slik selv med en 50hk, og det var ikke for mye på noe vis. Vil egentlig si at problemer her er at du er undermotorisert og at det ikke finnes noen quick fix, dessverre.

Okei, spørs om det blir innkjøp av større motor med tiden, vet ikke om båten er godkjent for mere en 50-60 HK? den Veritas lappen som skal stå på begynner og bli bra nedslitt. Så ser bare maks lastekapasitet på 680kg.

skal man først ha båt som planer med 6 personer og moderat motor så er nok en eller annen dromedille godt egnet.

helt enig med det som skrives nedenfor av alfaalfa. Reservepropell er noe man bør ha uansett, og da kan du jo kjøpe en med mindre stigning enn den du har. Normalt så står stigningen preget inn i propellbosset slik at du må ta den av for å se hva som står. 1-2" mindre stigning vil gjøre at motoren får mer krefter når du skal i plan.

Når det gjelder tilting, så er det individuelt fra båt til båt, hvordan tyngden er plassert osv. Tilter du inn for mye mister du fart samt at båten kan bli mer nervøs å styre. Du får prøve deg fram litt. [/

Spør nok om jeg bare får prøve meg litt fram, og bli bedre kjent med båten og gå til innkjøp av en propell til.

Har også litt lyst til og gå til innkjøp av et ekkolodd, noen som har tips til et greit ekolodd med kart og dybdemåler?

Vet ikke helt om det går, med tanke på at hver gang jeg bruker båten så må jeg jo kjøre henger ut i vannet og ta båten ut på sjøen. Er jo ganske så fersk med sånt så må bare spørre, skal det noen antenne under båten som henger? Eller kan man slippe det med tanke på at jeg må ta med båten på henger hver gang jeg bruker den.

Du kan få svinger (den delen som sender signalet) som monteres imvendig i båt! Tips: Ikke gå for det første og beste billige ekkoloddet- Søk litt på hvordan svinger som passer med! Du kan få billig både ekkolodd og svinger, men ikke alltid alt passer overens!

Det hadde vært utrolig kjekt og få det montert innvendig i båten!

Så får undersøke litt. Takk for svar?

en billig svinger er f.eks denne fra garmin

https://www.marineshop.no/Navigasjon-og-Elektronikk/Ekkolodd/Svingere-/-Givere/GARMIN-Innv-plastsvinger-limes-Airmar-P72-EchoMap116401-p0000180415

sies vel at utvendig svingere er best, og man får jo svingere opp mot 20.000 tror jeg, men denne funker nok til ditt bruk!

lite garmin ekkolodd får du vel fra en tusing og oppover!

en billig svinger er f.eks denne fra garmin

https://www.marineshop.no/Navigasjon-og-Elektronikk/Ekkolodd/Svingere-/-Givere/GARMIN-Innv-plastsvinger-limes-Airmar-P72-EchoMap116401-p0000180415

sies vel at utvendig svingere er best, og man får jo svingere opp mot 20.000 tror jeg, men denne funker nok til ditt bruk!

lite garmin ekkolodd får du vel fra en tusing og oppover

Denne så kurant ut! Får bare finne et kurant ekkolodd så håper jeg på litt mere fisk! ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...