Lenasmartin20 Startet 5.September.2016 Link til dette innlegget Startet 5.September.2016 Hei! Junior var ute med jolla i helgen, da han skulle legge til, satte han motoren i reversj med litt for mye gass, neste tur så begynte propellen å spinne nårr han gav mer enn 1/2 gass! Prøvde å sette motoren i gir og vri på propellen og fikk se at den inndre gummidelen (hub, boss har sikkert andre navn) satt igjens mens propellen gikk rundt! Er det vanlig at denne delen tåler så lite før den går? Kan man bytte bare gummidelen? Propellen er ny og har ikke an skramme! Hvor får man tak i billig ny hub/boss ? Er det grei skuring å bytte? Motoren er en Suzuki 4takter fra ca 2010 tror jeg! mvh Martin Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Propellproblemer Suzuki DF6 hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".Alle må vennligst lese disse før man poster. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 5.September.2016 Link til dette innlegget Svart 5.September.2016 Når vulking slipper slik, må en nok bare kjøpe ny propell. Tror neppe kun en bråstopp normalt skal kunne forårsake at vulkingen slipper, men det virker som det av og til finnes noen dårlige eksemplarer. Måtte bytte propell på en Yamaha 15 hk 4-takt etter kanskje 1,5 år. Var ikke noe garantisak fikk jeg beskjed om. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 Har ikke denne motoren propell med bryterpinne? At den ikke har gummivulk mellom aksling og propell. Dvs at eksosen ikke kommer ut midt i propellen, men at propellen har et tett senter der det sitter en kon midt i propellen som sitter med en splitpinne. Ta av denne kunen og skift den metallpinnen som holder propellen fast på akslingen. Så er du good to go. Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 Det er jo noen luringer som skrur en skrue gjennom ytterring, vulkanisering og innering. Ikke noe jeg vil anbefale, da Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 ^ det blir jo en nødløsning Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Eureka Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 Om det er en ny propell, ikke fra 2010, så er det reklamasjon. Det skjer at vulkingen løsner. Fikk byttet vulking hos Winrace på den ene propellen på motorbåten, da den hadde forskjøvet seg. Kosta vel ca 3000... Men dette er jo en større propell enn TS sin og nye kostet ca 20tusen.. Om det ikke er reklamasjon, sjekk nypris og deretter Winrace. Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 Det er vulkanisering og ikke brytepinne på disse propellene. Du må nok bytte propellen dessverre. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 Kjøpe ny til 9.9 hk kostet ca 1000 på best marin Sitér dette innlegget Link to post
Nerdy Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 Hadde en 5hk suzuki fourstroke 2004 modell. Dette skjedde ofte husker jeg, var bare å skru av propell til du kom til en splintpinne, som du får kjøpt hos nærmeste suzuki forhandler. Var skiftet på 10 min Men om denne patenten er skiftet på 2010 modellen vet jeg ikke. Men sliter med å tro det. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 Nope, kan ikke se noen brytepinne på denne modellen http://www.boats.net/parts/search/Suzuki/Outboard/2010/DF6/GEAR%20CASE%20(DF4%20MODEL:04-,DF6)/parts.html Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
alfaalfa Svart 7.September.2016 Link til dette innlegget Svart 7.September.2016 Bushings selges separat, men kun til 03-08 modeller. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 6.Juli Link til dette innlegget Svart 6.Juli Hei, Løfter denne litt : Jeg har handlet en Suzuki DT8, 2001 modell. Første prøve tur så startet den på første drag. Når jeg skulle legge den i plan spinner propellen. Ved demontering ser jeg at det er en form for splint, denne ser hel ut. Så derfor undrer jeg litt på dette 🥴 Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 6.Juli Link til dette innlegget Svart 6.Juli TrikkerN Lønning skrev 6 minutter siden: Ved demontering ser jeg at det er en form for splint, denne ser hel ut. Demonter splinten for en sikker vurdering av om den er hel eller ikke... Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 6.Juli Link til dette innlegget Svart 6.Juli dieselfan skrev 4 minutter siden: Demonter splinten for en sikker vurdering av om den er hel eller ikke... Jeg tok den ut ved demontering. 😊 Og ved første øyekast ser den hel ut.. Propellen ser slik ut(ble tatt i halvmørke, så det er litt uklart): Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 6.Juli Link til dette innlegget Svart 6.Juli Ingen tvil om at du har gjort en god jobb her Har sett mange som ikke har gjort som deg og kasta bort mange fine sommerdager.... Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 6.Juli Link til dette innlegget Svart 6.Juli dieselfan skrev 21 minutter siden: Ingen tvil om at du har gjort en god jobb her Har sett mange som ikke har gjort som deg og kasta bort mange fine sommerdager.... Derfor lurer jeg på om det som er i senter hvor splinten står inni kan løsne på noe vis. 🤷♂️ Tips til propell settes også pris på 😅 Tidligere eier sier at det kun er dattera som har kjørt den, som sikkert ikke veier 0.1T som meg 😅 Og de har derfor ikke merket det. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 6.Juli Link til dette innlegget Svart 6.Juli Bilde med splint 😊 Sitér dette innlegget Link to post
Konas båt Svart 7.Juli Link til dette innlegget Svart 7.Juli Om eg ikkje husker feil har min 8 hk Evinrude 95 model samme løsning. Brytepinn og gummi hub. Der brytepinn står for kraftoverføring fra aksling til propell i steden for splines. Så brytepinn kan være heil men hub gåen i vukaniseringen. Da er det bare å bytte. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 7.Juli Link til dette innlegget Svart 7.Juli Konas båt skrev for 4 timer siden: Om eg ikkje husker feil har min 8 hk Evinrude 95 model samme løsning. Brytepinn og gummi hub. Der brytepinn står for kraftoverføring fra aksling til propell i steden for splines. Så brytepinn kan være heil men hub gåen i vukaniseringen. Da er det bare å bytte. Det var det jeg mistenkte.😊 Fant også en tegning som bekrefter dette. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 7.Juli Link til dette innlegget Svart 7.Juli En oppdatering : Etter litt forsiktig banking har jeg nok funnet syndere. Da er det vel bare å ringe rundt, og sjekke hvem som ev. kan ha dette inne 😊 Forslag mottas gjerne. 😎 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.