Jump to content

Suzuki DF6, propell spinner, kan man bytte bare gummiforingen?


Lenasmartin20

Recommended Posts

Hei! Junior var ute med jolla i helgen, da han skulle legge til, satte han motoren i reversj med litt for mye gass, neste tur så begynte propellen å spinne nårr han gav mer enn 1/2 gass! Prøvde å sette motoren i gir og vri på propellen og fikk se at den inndre gummidelen (hub, boss har sikkert andre navn) satt igjens mens propellen gikk rundt!  Er det vanlig at denne delen tåler så lite før den går?  Kan man bytte bare gummidelen? Propellen er ny og har ikke an skramme!  Hvor får man tak i billig ny hub/boss ? Er det grei skuring å bytte?  Motoren er en Suzuki 4takter fra ca 2010 tror jeg!

 

mvh Martin

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Propellproblemer Suzuki DF6 hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.
Link to post

Har ikke denne motoren propell med bryterpinne? At den ikke har  gummivulk mellom aksling og propell. Dvs at eksosen ikke kommer ut midt i propellen, men at propellen har et tett senter der det sitter en kon midt i propellen som sitter med en splitpinne. Ta av denne kunen og skift den metallpinnen som holder propellen fast på akslingen. Så er du good to go.

Link to post
  • 8 år senere...

Hei,
 

Løfter denne litt :
 

Jeg har handlet en Suzuki DT8, 2001 modell. 
 

Første prøve tur så startet den på første drag. Når jeg skulle legge den i plan spinner propellen. 

 

Ved demontering ser jeg at det er en form for splint, denne ser hel ut. Så derfor undrer jeg litt på dette 🥴

Link to post
dieselfan skrev 21 minutter siden:

Ingen tvil om at du har gjort en god jobb her :glimter:

 

Har sett mange som ikke har gjort som deg og kasta bort mange fine sommerdager.... :forvirret:

Derfor lurer jeg på om det som er i senter hvor splinten står inni kan løsne på noe vis. 🤷‍♂️

 

Tips til propell settes også pris på 😅

 

Tidligere eier sier at det kun er dattera som har kjørt den, som sikkert ikke veier 0.1T som meg 😅 Og de har derfor ikke merket det. 

Link to post
Konas båt skrev for 4 timer siden:

Om eg ikkje husker feil har min 8 hk Evinrude 95 model samme løsning.

Brytepinn og gummi hub.

Der brytepinn står for kraftoverføring fra aksling til propell i steden for splines.

Så brytepinn kan være heil men hub gåen i vukaniseringen.

 

Da er det bare å bytte.

Det var det jeg mistenkte.😊 

 

Fant også en tegning som bekrefter dette.

 

IMG_2121.jpeg.df6171f883d2be2fa5808d3bf853d563.jpeg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...