Stian2901 Startet 5.September.2016 Del på Facebook Startet 5.September.2016 (redigert) Hei, jeg lurer kort og godt på om det er noen som klarer å fortelle meg litt om denne motoren. Ser at det er Volvo, men veit rett og slett ingenting om størrelse eller noe. Enkel forgasser, om det betyr noe. Beklager det tåpelig dårlige bilde, kan få tatt noen nye om nødvendig. Har dere evn noen gode linker jeg kan benytte meg av osv. Holder til utenfor Bergen og skal igang med totalrenovering av en Springer 20. Aldri hatt henda på en båt før. Redigert 5.September.2016 av Stian2901 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bestefar Svart 5.September.2016 Del på Facebook Svart 5.September.2016 Jeg har ikke hatt Volvo bensinmotor i båt siden 70-tallet, men om jeg husker riktig så var B20 blokkene merket i støpen. Dvs. Om det er en B20 så skal du finne B20 uthevet høyt opp på langsiden enten i bakkant eller forkant. Sitér dette innlegget Link to post
Stian2901 Svart 5.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2016 Ble fortalt at motoren var en 1984 modell. Står ikke noe sted om det er B20 eller B23 Har tydet merkingen på blokka til å være 1000393 IMP Også står det h3 6215 lenger bak. Kjapt søk på google ga ikke noe svar på den merkingen. Takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 6.September.2016 Del på Facebook Svart 6.September.2016 Ser ut som det er en skråstilt motor. Ren tipping er at det er en b-21 eller b23. Mulig aq130 . Kan jo Være at singel gasseren er ettermontert. Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Jori Svart 6.September.2016 Del på Facebook Svart 6.September.2016 Helt enig at dette er en tidlig B21. Den har fersrvannskjøling, hadde aldri B20. Tror riktig betegnelse da blir enten AQ125 eller AQ140. Det er de motorene som hadde enkelt innsug. AQ 145 hadde dobble forgassere. Bare for å korrigere deg Draco, men var ikke AQ115 og AQ130 B20 motorer? mange år siden jeg har hatt slike nå, så man glemmer jo litt. Sitér dette innlegget Link to post
Bertramsen Svart 6.September.2016 Del på Facebook Svart 6.September.2016 Skråstilt motor med singel gasser tror jeg kan være aq125 eller aq131. Aq140 har doble gassere. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 6.September.2016 Del på Facebook Svart 6.September.2016 Jo. Skrev feil. Å skulle skrevet aq125. 140 motoren har 2 solex. Så hvis det er en b-21. Så er det byttet gasser Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Bertramsen Svart 6.September.2016 Del på Facebook Svart 6.September.2016 B21 med en gasser er vel aq125, mens b23 med en gasser er aq 131. Så vidt jeg har forstått hvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
Lenasmartin20 Svart 6.September.2016 Del på Facebook Svart 6.September.2016 Hvis det er en 84 modell er det ikke b20 blokk (AQ115 eller 130), de ble bare produsert frem til tidlig 70 tall! Ser ikke ut som deter en B20 heller syntes jeg! Er nok en med utgangspunkt i B21 blokka! Sitér dette innlegget Link to post
Stian2901 Svart 6.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2016 Rød blokk. Kan ikke love at det er '84 modell, tidligere eier mente det. Men han virket lite sikker. Ser dere er generelt enige om at det må være en B21 aq125, så da satser jeg på det og bestiller litt pakninger og småtteri som ikke er det største tapet dersom de ikke passer. Noen forslag om hva som bør gjøres med kjøleanlegget? Som skrevet tidligere, har tatt på meg et litt ambisiøst prosjekt i forhold til kunnskap, men har troen på at det er håp. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 6.September.2016 Del på Facebook Svart 6.September.2016 Hvis det er en 84 modell er det ikke b20 blokk (AQ115 eller 130), de ble bare produsert frem til tidlig 70 tall! Ser ikke ut som deter en B20 heller syntes jeg! Er nok en med utgangspunkt i B21 blokka! Mulig de ikke ble produsert lengre en til 75-76 modell (140-serien Volvo) for bil, men i båt ble B20 brukt til tidlig 80-tall :) Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 6.September.2016 Del på Facebook Svart 6.September.2016 Siden denne er skråstilt med overliggende kamaksel er det vel en B21 motor. Og, siden den har en enkel gasser peker det vel mot AQ131. Fritt etter softdisken. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Stian2901 Svart 6.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2016 Sitér dette innlegget Link to post
Stian2901 Svart 6.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2016 Sitér dette innlegget Link to post
Stian2901 Svart 6.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2016 Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 6.September.2016 Del på Facebook Svart 6.September.2016 Tror AQ131 er basert på B23 blokken, men i praksis null forskjell på deler mellom B21 og B23. 84 er så tidlig for båt at det er nok AQ125 som TS konkluderer med. Oljekjøler er en svakhet på disse, går lekk og dermed kommer det sjøvann inn i oljen. En annen svakhet er påfylling for vann til kjølesystemet. Den svarte plastikk dingsen som er påfyllingen, denne blir sprø med alderen og sprekker. De er forferdelige dyre også brukt, da de er sjeldne og vanskelige å få tak i. Motor ellers er dønn solid, noe tørst, bruker noe olje, men dønn solid. Mange byttet forgasser til dobbel weber, skal gi bedre effekt og mindre forbruk. Tror du kan bruke innsuget ditt som det er for en dobbel weber, men sjekk opp vil du bytte etterhvert. Tenning er også noe mange oppgraderer til slik 123 ignition system (tror jeg det heter), står flere filer om det her. Bedre med elektronisk tenning enn stifter. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 6.September.2016 Del på Facebook Svart 6.September.2016 Den er jo skråstilt, Så vi kan vel alle være enig i at det ikke er en B20, men en B21/23 av et eller annet slag. Toppen er en 1000398, som er lik som en 1000160, og ut i fra det kan man anta at det er en 2.1 liters motor, ettersom B23'en generelt sett kom med 1000531 topp i nesten alle marinevariantene. AQ131 hadde en litt annen varmeveksler, og var basert på B230, selv om det er omtrent samme motoren, men denne motoren har varmeveksleren fra AQ125, og er sannsynligvis en AQ125A, ettersom B-modellen også hadde 531 topp. Så er det jo slik at mange av disse gamle motorene er litt fugl og fisk, så det kan være deler fra både det ene og det andre, heldigvis passer det meste om hverandre på rødblokk-motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Stian2901 Svart 6.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2016 Helt fantastisk å ha så mange båtkyndige å forhøre seg med. Dere er til veldig god hjelp, takker for alle svar. Har nok mye å lære meg fremover, men med så mange hoder og kjappe svar så har jeg troen på prosjektet. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 6.September.2016 Del på Facebook Svart 6.September.2016 Viktig å være klar over at marinisering/vameveksler/sirkulasjonspumpe ikke er kompatibel mellom B21 motoren og B23/B230. De siste er ellers identiske på dette området. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Hulda Svart 6.September.2016 Del på Facebook Svart 6.September.2016 Jeg er meget imponert over detaljkunnkapen til herrene over! Sitér dette innlegget Link to post
Fergu Svart 6.September.2016 Del på Facebook Svart 6.September.2016 B19/B21 har 4 frostplugger på eksossiden, ingen på innsugsiden B23 har 4 frostplugger på eksossiden, 3 på innsugsiden Marinemotorene har et messingskilt festet til blokka ved startmotoren, ser ikke ut som denne motoren har det. Enten er det fjernet, ellers er blokka plukket fra en bil. B21/B23 marinisering er lik og går om hverandre. B230 kan ha samme marinisering som på bildene (AQ145B) vannpumpen her passer ikke på B21/B23. B230 (AQ151) har en helt annen marinisering, vannpumpen er den samme som på bilmotoren. B19 er vel bare levert som bilmotor, men kan ha blitt brukt som donormotor til båt. Aner ikke hvordan man ser forskjell på B19 og B21 Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 6.September.2016 Del på Facebook Svart 6.September.2016 B230 er som regel grei å kjenne igjen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.