Jump to content

Volvo penta B20, B23 identifisering


Stian2901

Recommended Posts

Hei, jeg lurer kort og godt på om det er noen som klarer å fortelle meg litt om denne motoren. Ser at det er Volvo, men veit rett og slett ingenting om størrelse eller noe. Enkel forgasser, om det betyr noe.

Beklager det tåpelig dårlige bilde, kan få tatt noen nye om nødvendig.

Har dere evn noen gode linker jeg kan benytte meg av osv.

Holder til utenfor Bergen og skal igang med totalrenovering av en Springer 20. Aldri hatt henda på en båt før.

 

bilde

Redigert av Stian2901 (see edit history)
Link to post

Helt enig at dette er en tidlig B21. Den har fersrvannskjøling, hadde aldri B20. Tror riktig betegnelse da blir enten AQ125 eller AQ140. Det er de motorene som hadde enkelt innsug. AQ 145 hadde dobble forgassere.

 

Bare for å korrigere deg Draco, men var ikke AQ115 og AQ130 B20 motorer? mange år siden jeg har hatt slike nå, så man glemmer jo litt.

Link to post

Rød blokk. Kan ikke love at det er '84 modell, tidligere eier mente det. Men han virket lite sikker. Ser dere er generelt enige om at det må være en B21 aq125, så da satser jeg på det og bestiller litt pakninger og småtteri som ikke er det største tapet dersom de ikke passer. Noen forslag om hva som bør gjøres med kjøleanlegget? Som skrevet tidligere, har tatt på meg et litt ambisiøst prosjekt i forhold til kunnskap, men har troen på at det er håp.

1473190938.jpg

Link to post

Hvis det er en 84 modell er det ikke b20 blokk  (AQ115 eller 130), de ble bare produsert frem til tidlig 70 tall!  Ser ikke ut som deter en B20 heller syntes jeg!  Er nok en med utgangspunkt i B21 blokka!

 

Mulig de ikke ble produsert lengre en til 75-76 modell (140-serien Volvo) for bil, men i båt ble B20 brukt til tidlig 80-tall :)

Link to post

Tror AQ131 er basert på B23 blokken, men i praksis null forskjell på deler mellom B21 og B23. 84 er så tidlig for båt at det er nok AQ125 som TS konkluderer med.

Oljekjøler er en svakhet på disse, går lekk og dermed kommer det sjøvann inn i oljen. En annen svakhet er påfylling for vann til kjølesystemet. Den svarte plastikk dingsen som er påfyllingen, denne blir sprø med alderen og sprekker. De er forferdelige dyre også brukt, da de er sjeldne og vanskelige å få tak i.

 

Motor ellers er dønn solid, noe tørst, bruker noe olje, men dønn solid. Mange byttet forgasser til dobbel weber, skal gi bedre effekt og mindre forbruk. Tror du kan bruke innsuget ditt som det er for en dobbel weber, men sjekk opp vil du bytte etterhvert.

 

Tenning er også noe mange oppgraderer til slik 123 ignition system (tror jeg det heter), står flere filer om det her. Bedre med elektronisk tenning enn stifter.

Link to post

Den er jo skråstilt, Så vi kan vel alle være enig i at det ikke er en B20, men en B21/23 av et eller annet slag.

 

Toppen er en 1000398, som er lik som en 1000160, og ut i fra det kan man anta at det er en 2.1 liters motor, ettersom B23'en generelt sett kom med 1000531 topp i nesten alle marinevariantene.

 

AQ131 hadde en litt annen varmeveksler, og var basert på B230, selv om det er omtrent samme motoren, men denne motoren har varmeveksleren fra AQ125, og er sannsynligvis en AQ125A, ettersom B-modellen også hadde 531 topp.

 

Så er det jo slik at mange av disse gamle motorene er litt fugl og fisk, så det kan være deler fra både det ene og det andre, heldigvis passer det meste om hverandre på rødblokk-motorer.

Link to post

B19/B21 har 4 frostplugger på eksossiden, ingen på innsugsiden

 

B23 har 4 frostplugger på eksossiden, 3 på innsugsiden

 

Marinemotorene har et messingskilt festet til blokka ved startmotoren, ser ikke ut som denne motoren har det. Enten er det fjernet, ellers er blokka plukket fra en bil.

 

B21/B23 marinisering er lik og går om hverandre. B230 kan ha samme marinisering som på bildene (AQ145B) vannpumpen her passer ikke på B21/B23. B230 (AQ151) har en helt annen marinisering, vannpumpen er den samme som på bilmotoren.

 

B19 er vel bare levert som bilmotor, men kan ha blitt brukt som donormotor til båt. Aner ikke hvordan man ser forskjell på B19 og B21

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...