Indy Startet 6.September.2016 Link til dette innlegget Startet 6.September.2016 Vi gjorde overgangen fra motorbåt til seilbåt i år, og siden det for oss var nyttig å lese om andres erfaringer angående båtvalg etc. kan jeg jo dele våre erfaringer i etterkant av valgene vi gjorde. Vår båtbruk er turseiling, og vi er helt nye som seilere. Vi har en ambisjon om å prøve å seile mest mulig, motorkjøring har vi liksom hatt nok av i mange år. Våre kritererier var: - helst ikke særlig over 10 år gammel båt - tre kabiner (to tenåringer som vi gjerne vil skal fortsette å være med) - ett bad holder - en cockpit vi trives i og som er funksjonell - interiør som er trivelig og funksjonelt - en båt som seiler bra nok til at vi ikke velger motorkjøring for ofte Og ut fra vårt budsjett ble det masseproduserte båter som var aktuelt. Vi så at minstestørrelse ble ca. 36 fot, så vi vurderte og så på forskjellig i størrelsen 36-38 fot. Bavaria 36, 37, 38, Hanse 370, Beneteau, Jeanneau. Større båter fant vi at ble langt dyrere, også båtplass etc. ble dyrere, og vi ville heller ha en nyere, mindre båt enn større og eldre. Båter rundt 40 fot har stort sett 1 bad mer, og vi så ikke helt behovet for dette. Valget falt på en 2007 Jeanneau 36i Performance. Oppfylte alle kravene våre og en båt vi falt for komfortmessig - interiør og cockpit. Fasiten etter en litt kort sesong (som ikke er over på langt nær..) er at vi gjorde riktig valg for oss. Vi har totalt tilbakelagt mellom 500 og 600 nm, vært i Sverige og Danmark i sommerferien, seilt i all slags vær opp til liten kuling, også utaskjærs. Vi har seilt ca. 3/4 av totaldistansen. Jeanneau'en seiler godt, selv med litt utblåste 9 år gamle turseil og oss svært uerfarne seilere så seiler vi fra svært mange. Performance-utgaven har dypere kjøl og høyere mast enn standardutgaven, samt akterstagstrammer. Nok trimmemuligheter for oss amatører. Storseilet er konvensjonelt med to rev som enkelt styres fra cockpit, dette har fungert utmerket for oss. Har seilt litt med andre båter med rullestor, og kan ikke si at det er noe enklere. Det eneste er at vi ønsker oss glidere med kulelagre i stedet for plastgliderne, dette blir nok installert til neste sesong. Noe negativt? Båten er temmelig rank, så de som ikke liker at det krenger på kryss bør kanskje velge en stivere båt. Og den er ikke best på havnemanøvrering, med en liten to-blads Gori foldepropell som har ytterst lite virkning akterover og ingen baugpropell. Og det dype, smale roret som er kjempebra under seil er ikke allverdens effektivt i lav fart i havn. Men alle båter er kompromisser, og vi ofrer glatt havnemanøvreringen for litt bedre seilegenskaper. Og båten har liten motor (29HK), så det går ikke fort i motvind og motbølger. Men igjen, et kompromiss vi lever godt med. Mest positivt? Den store, brede cockpiten, en enorm kjøleboks, og at båten er lett å seile forholdsvis fort med. Og at ingen ting har vært problemer med så langt (bank i cockpitbordet..). Den største overgangen har vært dagsrytmen - der vi har vært vant til å planlegge tur fra A-B med forutsigbarhet, er det nå vind og vær som styrer mye. Skal vi langt må vi dra tidlig og komme sent - eller komme et annet sted enn der vi planla. Men vi venner oss til dette, og dagene vi nyter underveis oppveier med god margin for den tidligere forutsigbarheten. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 Blir glad når jeg leser sånt. Og særlig det at dere landet på en båt som seiler godt. Tror det er viktig å få den gode seilopplevelsen. Stor motor kan ofte være ok, men samtidig, har man en båt som seiler godt blir oftere seil det beste alternativet. Gratulerer med vel gjennomført første sesong :-) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 Kjekk oppdatering. Stemmer godt overens med det jeg selv opplevde da jeg konverterte. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Code0 Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 Hyggelig lesning! Dere har hatt realistiske forventninger til seil-livet, og har tydeligvis vært såpass mye på havet før at vind og regnvær ikke er nytt. Havnemanøvrering blir man tryggere på med trening. Kraften ligger i propellstrømmen over roret. Bakking i lav hastighet bremser båten, evt flytter den bakover, men det tar litt tid å få styrefart. Så sett roret i ønsket stilling og gi en god burst fremover noen sekunder, til båten peker rett vei, så sett kraftig bakk uten å dreie på roret, for vannstrømmen er fortsatt bakover over roret… Avhengig av rotasjonsretning så er det en sving som er myye lettere enn den andre veien.. (med klokka eller mot klokka). Og rev i tide…, jeg starter stort sett med 1. rev på tur om det ikke er medvind, og vi ikke har lyst til å sitte på rekka. Det store seilet er der for å gi fart i lite vind, prøv gjerne med et rev, ofte er det nok. Jeg har selv en 36-foter med tre lugarer og en do. Det er optimalt for oss. Og så er ikke båtplassen i hjemmehavna større… Vi har rulle-storseil nå, og jeg synes det var et fremskritt, men har alltid tidligere seilt med vanlig storseil. Nå slipper vi heising, reving og pakking, mindre krefter og stress for å rulle inn litt underveis om det blåser på. 36 fot og 29 hk er helt vanlig på seilbåt…, dere marsjer vel i 7 kn på flatt vann…? Og 5,5 kn med sjø i mot..? Mer kan man ikke vente …. Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 6.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 Takk for hyggelige ord. Jeg prøvde å være informativ i forhold til hvordan båten vi valgte tilfredsstilte våre forventninger og krav. Slike tråder blir fort en utveksling av fastlåste, nærmest religiøse standpunkter om temaer som seilbåt kontra motorbåt, rullestor ift. vanlig seil, blykjøl eller ikke og ikke minst verftsbygget kontra masseprodusert... Ikke så veldig hjelpsomt for nybegynnere som skal velge båt... Og vi marsjer i 6 knop på flatt vann og 2500 o/min, får 7 knop hvis vi vil kjøre motoren litt hardere. Motvind- og bølger - kan bli ned i 4 knop da... Skyldes propellen og ikke motoren. Gori er vel blant de beste på lav motstand under seil, men ikke de beste på framdrift... Sitér dette innlegget Link to post
Geir Kallevik Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 Skyldes propellen og ikke motoren. Gori er vel blant de beste på lav motstand under seil, men ikke de beste på framdrift... Et bytte til 3-bladers foldeprobell vil gjøre underverker. Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 Hyggelig lesning - med jordnær tilnærming av seibåtlivet. Imponerende å seile 3/4 av distansen første sommer, jeg er nok mer 3/4 med motor :) Hva gjelder propell, så har jeg samme motor, max2900rpm, marsjer på 2100-2400rpm, på våren får jeg da 6,9-7,2 knop - max 8,4knop. Men har billig fast tre-blads alupropell som gir bra trøkk, men som også desverre bremser bortimot et knop når jeg går for seil. Det som er fint med proppen er at jeg stopper på under metern nå jeg skal legge til, så kan holde styrefart lenge. Sitér dette innlegget Link to post
Ggrimmy Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 Hei. Takk for deling av erfaring og hyggelig lesning! Siden vi er i modus for å starte opp med seiling igjen, 10 år etter at vi solgte vår Maxi 77, og har samme familie-situasjon, og snuser mye på samme båt, var dette spesielt interessant. Spørsmål: Hva er bredden på køyene akterut? Er det mulig for 2 voksne å ligge der komfortabelt? Har lett på nettet, men finner lite detaljer på slike ting. Vi pendler litt mellom 2-lugarer (med forhåpentligvis bredere køye bak), og 3 og klarer ikke helt å lande på hva som er best. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 Hva gjelder propell, så har jeg samme motor, max2900rpm, marsjer på 2100-2400rpm, Har ikke fått med meg hvilken motor, men har selv en MD2030, og hadde med trebladet foldepropell max på rundt 3300rpm, nå har jeg en fast "reservepropell" som er noe tyngre. Får da ca 3100-3200 rpm og noe høyere hastighet på lavere rpm enn jeg fikk tidligere. Syns med andre ord 2900 rpm høres litt lite ut? Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 Mest positivt? Den store, brede cockpiten, en enorm kjøleboks, og at båten er lett å seile forholdsvis fort med. Og at ingen ting har vært problemer med så langt (bank i cockpitbordet..). Syns også god uteplass på dekk og i cockpit er gull verdt. Ikke alt "performance"-relatert betyr lavere komfort :) Sitér dette innlegget Link to post
På svai Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 Kjempefin lesning! Kjekt at dere fikk så gode erfaringer første året. Når det gjelder seiling, blir man vel aldri utlært, det er livslang læring - og det er jo nettopp det som er så kjekt. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 (redigert) Det er neppe propellen det er noe galt med. Tobladeren bakker dårligere enn treblader og gir dårligere effekt på lave turtall. Kjører du høyt nok turtall? Min yanmar 27 hk har maks turtall på 3600 omdreininger. Typisk turtall på marsjfart blir da 2900 til 3100. I boka står det at den skal tåle 3350 omdreininger kontinuerlig. Hvis du får høyere turtall enn dette på maks er propellen for lett. Her er et utdrag fra seilas i 2014: "Seilas testet 2-bladete propeller mot 3-bladete propeller og testen kommer i Seilas nr. 3. Testen viste at det var liten effektforskjell mellom 2 og 3-bladers propeller. Den største forskjellen var at 3-bladers propellene ga mindre vibrasjon. Forskjellen mellom to og tre blader hadde nok vært større om du hadde satt inn en større motor. Sjekk maks turtall. Om turtallet blir for høyt på maksfart er propellen for liten, eller mangler tilsterkkelig stigning." Redigert 6.September.2016 av Sun Flyer (see edit history) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Sun Flyer Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 Husk også at yanmar er giret sånn at propellen roterer saktere i revers. Så du må bruke endel turtall for å få respons bakover uansett. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Frissy Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 Artig lesing. Lurer jammen på om jeg skal lage meg en tråd jeg og:) Men siden dette er en tråd om erfaringer fra overgang så legger jeg på noen flere erfaringer. Ikke meninga å kuppe noen tråd..... Vi er /var i samme situasjon men valgte da litt anderledes båt enn dere. Vi trengte også 3 lugarer og jeg ønsket den så smal som mulig. I tillegg ønsket jeg å ha den ikke for lang. Resultatet ble en Beneteau 343, 08 modell. Men vi sitter igjen med mye av de samme erfaringene. Vi har nok ikke klart å seile så mye som dere på ferien, men i etterkant ser vi nok at det var litt fordi vi reiste sammen med noen med motorbåt.....og de hadde litt mer travelt enn oss. Så en erfaring vi har gjort oss er å bli flinkere til å la vinden bestemme litt mer hvor ferien blir. Videre så ser jeg det du skriver om turtall..... vi har også foldepropell og selger sa at båten trivdes godt på 2200 omdreininger. Det er en YAnmar 3ym30. Spørs om jeg kunne hentet ut litt mere utifra det som kommer frem litt over her. Når den er på 2200/2300 går den i ca 6 knop. Veit ikke hvor mye mer det kan gi? En av de store overraskelsene jeg fikk var hvor mye den trakk mot babord da jeg bakket. Første gang var jeg helt uforberedt, men da var det heldigvis ikke noe problem å få "startet" pånytt. Etter dette er vel en av mine erfaringer at jeg har blitt flinkere til å planlegge veien ut, når jeg legger til kai. Nyttig å tenke litt på det, da det gjør en forskjell når en skal utpå igjen. Båten har baugpropell og det har vært en ekstra sikkerhet for oss, men de siste turene har jeg ikke hatt behov for dette. Så trening er vel et stikkord. Men i Stavern i sommer var det kjekt da jeg lå som en fender mellom noen svære cabincruisere og skulle snike meg ut og sidelengs. Men igjen for det meste ikke behov. Videre så er vi glad for stort kjøleskap, doble vanntanker og ikke minst en skikkelig bra varmtvannsbereder. Varmen holder til dagen etter tur. og det må nå være veldig bra. Har ikke hatt problemer med båten untatt å bytte en sikkrehetsventil, som jeg ikke hadde trengt, men men den kostet 150,- så det tåler jeg. Seilene har fungert bra, og som nybegynner har vi klart å få "fart" på båten så alle er fornøyd. Det som kanskje er spesielt moro er at sesongen fortsatt varer en stund til. Håper på mye trening utover. Vel det var noen flere erfaringer. 3YM30 Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 7.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2016 Ggrimmy: Køyene i akterkabinene er ca. 160 brede, og har god plass for to. Køya i forkabinen er mye mindre, riktignok 180 bakerst men temmelig smal foran. Men, vi har to tenåringer som har lagt beslag på hver sin akterkabin... Babord akterkabin er mye lavere under taket, grunnet stuerom i cockpitbenk på den siden. Vi la inn tykke overmadrasser i alle køyene, det økte komforten betraktelig. Kjøpt på Jysk og formsydd av systue, kom på ca. 9000 kr. Og så har vi spilebunn under madrassen foran. Quantumduck: Cockpiten og uteområdet er lik på Performance og standardutgaven. Den eneste forskjellen er at det er akterstagstrammer på Performance, noe som gjør at høy cockpitkalesje blir vanskelig. Og så er det store rattet standard på Performance, det tar selvsagt mer plass men er veldig bra under seil. Motoren kunne nok vært kjørt på høyere turtall og dermed gitt større marsjfart, men jeg liker nå å være snill med den.. forbruket øker nok også betraktelig ved å ta ut den ekstra knopen. Og begrensningene i manøvrerbarhet lever vi godt med, hadde det vært viktig hadde vi valgt en annen båt med annen propell + baugpropell. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 7.September.2016 Link til dette innlegget Svart 7.September.2016 møtte en eier av en 36i forrige helg, han var storfornøyd med alt unntatt en ting... det knirket visstnok noe aldeles forferdelig fremme i forlugaren i gitte situasjoner. Men mulig det bare var skryt, og du skal selvfølgelig få slippe og kommentere Indy... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Sun Flyer Svart 7.September.2016 Link til dette innlegget Svart 7.September.2016 Motoren kunne nok vært kjørt på høyere turtall og dermed gitt større marsjfart, men jeg liker nå å være snill med den.. forbruket øker nok også betraktelig ved å ta ut den ekstra knopen. Bare ikke vær så snill at eksosbendet gror igjen :-) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Ggrimmy Svart 7.September.2016 Link til dette innlegget Svart 7.September.2016 Ggrimmy: Køyene i akterkabinene er ca. 160 brede, og har god plass for to. Køya i forkabinen er mye mindre, riktignok 180 bakerst men temmelig smal foran. Men, vi har to tenåringer som har lagt beslag på hver sin akterkabin... Babord akterkabin er mye lavere under taket, grunnet stuerom i cockpitbenk på den side Takker! Høres ut som dette er båten for oss også, med eller uten knirk i forpiggen... :-) Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 7.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2016 Hehe... og det stemmer...! Men, det går an å gjøre noe med! Knirkingen kom fra skjøtene mellom finerplatene under køya, og etter litt pussing på kantene så ble det stille! I alle situasjoner... Det samme gjaldt for øvrig mellom to dørkplater i kabinen, litt pussing i skjøten så var knirkingen borte. For øvrig er Jeanneau'en veldig stille og fri for knirk inne under seil i sjøgang, sammenliknet med andre båter jeg har prøvd. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 7.September.2016 Link til dette innlegget Svart 7.September.2016 Morsomt å lese. Litt pussig at du opplever den som rank, med dypere kjøl skulle den være det motsatte, men det kan også ha med trimming og seilene å gjøre - og når man rever selvsagt. Det er lurt å merke av på rattet hvor det står når roret er midtstilt, så ser du om balansen er god. Hvis du seiler med mye rorutslag er det typisk tegn på at nå er det på tide å trimme og/eller reve. Hvis dere etterhvert oppgraderer til nye seil vil dere få en båt med mye mer fart og mindre krenging. M.h.t manøvrering i havn skal jo denne type båt være nokså enkelt å manøvrere? Mitt triks for manøvrering på trange marinaer etc. er å bakke inn hele veien. Får du passe sig i båten skal denne type båt være grei å styre i bakk. Hvis du kommer litt skjevt kan du justere sidelengs med fult rorutslag og en kraftig puls fremover med motoren, hvis alt går galt er det enkelt å bare gå ut igjen, fremover. Det kan være det er lurt å vurdere en annen propell, har selv opplevd hvor følsom en båt kan være på type propell. Sitér dette innlegget Link to post
goggen000 Svart 7.September.2016 Link til dette innlegget Svart 7.September.2016 Helt enig med Krimart ved manøvrering i havner. Finn ut hvordan båten reagerer ved bakking og du får en ny opplevelse hvor fint det fungerer. Dessuten lær å bruke "spring "når man skal forlate havnen når vinden presser deg mot kaia. Enten baug eller akter spring og skikkelige store fendere(runde). Da er det greit med kone eller barn om bord. Lykke til- Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 7.September.2016 Link til dette innlegget Svart 7.September.2016 Helt enig med Krimart ved manøvrering i havner. Finn ut hvordan båten reagerer ved bakking og du får en ny opplevelse hvor fint det fungerer. Dessuten lær å bruke "spring "når man skal forlate havnen når vinden presser deg mot kaia. Enten baug eller akter spring og skikkelige store fendere(runde). Da er det greit med kone eller barn om bord. Lykke til- Går greit å legge spring akterut sånn at man kan klare å slippe den selv om man er alene ombord. Spring fra indre og aktre hjørne og frem på brygga så går baugen ut når du bakker. Men akterenden ut på spring alene blir litt værre... med mindre man kan rigge noe tilsvarende man bruker for å løse ut akterdregg for å slippe springen foran i rett tid... Samtidig så har jeg jo opplevd at springen har hektet seg i noe på land osv.. så helt ukomplisert trenger det ikke å være :-) Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 7.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2016 Den har dyp kjøl, men ikke spesielt tung, kjølen på performance er faktisk lettere enn på standardutgaven. Torpedotype med mesteparten av vekten langt ned. Dette gjør at den får lite rettemoment i starten, men når den først krenger og man får noe arm tyngdekraften kan virke på så gir den stort rettemoment. Totalvekten på båten blir mindre med en slik løsning og dermed fartspotensialet, men straffen blir en rankere båt. Slik jeg har forstått det i hvert fall. En grunnere, tyngre kjøl vil virke bedre ved liten krenging, men rettemomentet vil ikke øke like mye ved økende krenging. Vi klarer utmerket å manøvrere, jeg bare sammenlikner med andre båter jeg har prøvd som er langt mer manøvreringsdyktige i lav fart. Har snakket med andre eiere av både 36i, 39i og 42i som bekrefter det samme - sistnevnte skal visstnok skal ha enda dårligere rorvirkning akterover. Forover er det ikke så ille, da har man propellstrøm over roret. Og propellen er som den er for minst mulig motstand under seil, det bytter vi ikke bort. Det jeg prøver å få fram med å dele mine erfaringer med akkurat denne båten, er at den er kjempegod på noen ting, og siden dette - som i alle båter - kommer av kompromisser konstruktøren har valgt å gjøre, medfører det at den er dårligere på andre ting. Sitér dette innlegget Link to post
Obligatorisk Svart 8.September.2016 Link til dette innlegget Svart 8.September.2016 Hei Lurer på hvor ytterklær blir plassert i seilbåt? I motorbåten vår har vi god plass bak på akterdekket til å henge opp yttertøy, - greit når vi har 3 barn med dress,regnklær, redningsvest, støvler osv. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 8.September.2016 Link til dette innlegget Svart 8.September.2016 (redigert) vi har de på hele tiden :-) For å være litt seriøs: Selv henger jeg de på badet når det er vått, ellers henger det i sovelugarene. Noe ligger også i skap. Redigert 8.September.2016 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.