Bitteliten Startet 6.September.2016 Link til dette innlegget Startet 6.September.2016 (redigert) Skal bytte ut ca 50 pærer i båten det brukes stort sett 2x10watt glødelamper i taklamper og 1x10w i leselamper. Ba15D sokler. Har funnet flere alternativer http://www.ebay.com/bhp/ba15d-led http://www.seatronic.no/led-belysning-led-paerer-c-82_189/led-til-spotlight-ba-p-991 https://www.elfadistrelec.no/no/led-paere-ba15d-60-lm-filament-led-bailey-led-fil-p26x58-ba15d-1w-2700k/p/30051055?q=LED+BA15d&sort=Price:asc&page=2&origPos=2&origPageSize=50&simi=96.67 Prisforskjellene er store. Men er det kvalitetesforskjeller? Elfa pleier å selge bra greier, men de er kanskje lyssvake med 60lumen? Redigert 6.September.2016 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rauer Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 Ser ut som greie pærer. Har byttet lanternepærene selv og det fungerer bra. Derimot synes jeg LED i taklampene lyser alt for sterkt, ser derfor etter en god dimmer som kan erstatte originale brytere. Så har jeg oppfattet at det er viktig med en god regulator. Fint om noen med kompetanse kan veilede litt - sikkert aktuell tråd for mange :-) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 (redigert) Det er jo en annen tråd som går nå, om støy fra LED, da det er opplevd støy på DAB radio og det er vel oppe fra tid til annen om støy på VHF. Husker medlemmet Framtia hadde en guffen opplevelse med brann i LED. Han får kanskje selv si litt om hvor de var kjøpt. I seilbåten har jeg jeg ulike typer. Erstatning for halogen G4 har jeg kjøpt på ClaesO, Dette er i leselamper. De har både flate/runde og sylindriske. Bruker sylindriske på leselamper, type Opla. Ellers så har jeg Båtsystemer sine LED på gamle lamper/ba15. To plasser har jeg byttet ut 12v lysrørarmatur i sin helhet med led-armatur. Tror ikke armaturet kostet mere enn 350 kr. Kjøpt på Bestmarin. Synes lysopplevelsen er god, egentlig veldig god. I Grandezzaen har jeg montert CO sine G4 LED i alle lamper uten dimmer. Det er 19-20 lamper og spotter i båten, under dekk. Halvparten er fortsatt halogen siden det er dimmer på kretsene. Disse brukes bare når landstrøm er tilkoblet/ motorgange. Men du skal jo på langtur, så da er det jo LED all over som er tingen. Personlig ville jeg kjøpt alt i Norge. Da har du noen å gå til om du opplever støy på utstyr. Du må ha ny LED-dimmer om du har dimmer fra før. Har du mange lamper koblet på samme bryter, så er jo også alternativet å splitte belysningen opp i seksjoner. Når det kommer til lanterner, så må jo de være ihht regler og det er ikke godt nok å sette inn en hvit led bak et rødt eller grønt glass.. Det blir blått og rosa lys. Igjen, jeg tror høyeste pri er led som ikke gir støy på annet el-utstyr. Lagt til: ser nå at du bare har Ba15, så da er jo alt jeg skrev og G4 overflødig. :) Tror jeg prøvde en type led pere på 0,9w i ei taklampe, type rund trekrans med glass. Gav for lite lys og muligens ble lyset brutt for mye gjennom glasset. Jeg ville begynt med å kjøpe en håndfull perer fra Seatronic/ Båtsystemer. Test ut i båtens lamper, sjekk for støy og les en bok. Kanskje du vil ha noen dedikerte lamper til nattlys/nattseilas? Dimmer: nå heg jeg ikke helt stødig på dette, men det er vel et poeng at en dimmer også reduserer faktisk strømforbruk, og at det ikke bare blir til varme i selve dimmeren. Redigert 6.September.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 Har kjøpt på Ebay, kjøpt bare noen få og prøvd dem først og så funne noen som passer behovet og så bestilt flere etterpå. Har vel ikke kjøpt de billigste som tilbys. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 Er usikker på om det er sammenheng mellom pris og kvalitet. Radiostøy vil jeg ikke ha. Disse er rimelige ved stort antall http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=909&category_id=66&option=com_virtuemart&Itemid=39 Noen som har erfaring med disse? Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 (redigert) Tror jeg har hatt denne i ankerlanternen ett par år, fordel da den er lukka. (tror jeg handla med seatronic)? Den funker jo fremdeles men jeg har ikke stussa i fargetemperatur, men jeg har jo andre pærer fra sparelys med fargetemp 2800-3300k og de er bra varmhvite, ikke helt som halogen men ikke langt ifra. Viktig å kjøpe 1 stk. til test for sjekk av fargetemp. Noen som har erfaring/linker til G4 med små lukka vanntette pærer som jeg tenker å bruke på bad ombord, der er bare de som ikke er led ombord + motorlanterne. Noen som har lignende i Norge? http://www.dx.com/p/g4-3w-3-cob-led-small-spotlights-white-light-240lm-6000k-silver-black-dc-12v-397533#.V88tYU2LSUk Redigert 6.September.2016 av volfro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 (redigert) Der hvor man ønsker behagelig lys er SMD LED-pærer en stor forbedring. Jeg ser stor forskjell på der hvor jeg har det og der hvor jeg har vanlige LED-pærer. Dette er iallefall en ting jeg har blitt opptatt av å sjekke før jeg kjøper. Redigert 6.September.2016 av Gabi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 Volfro, Tror ikke jeg har sett G4 omsluttet av " glass" slik som BA15 etc. Har CO sin G4 led i spotten i baderomstaket i Grandezzaen. Er det fukt du er redd for? Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 (redigert) Ja har noen skada armaturer som egentlig skulle vært skifta, men er ganske små og litt pirk og komme til. Er jo greit at ikke print kort etc. står så utsatt for fuktig luft vil jeg tru. https://www.lampegiganten.no/g4-2w-830-led-stiftsokkkelpaere.html Her ikke målt men mulig jeg ikke får plass til denne heller, noen som har disse el.lign? https://altitec.no/g4-1-2w-varmhvit-led-p-re-60lm-3150k-innsats.html Står ikke noe om IP grad. Skal du ha dimmbare pærer bitteliten? Redigert 6.September.2016 av volfro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 Noen som kjenner til LED- erstatning for 12V lysrør? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 Bytt til led armatur Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2016 Trenger ikke dimbare pærer Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 7.September.2016 Link til dette innlegget Svart 7.September.2016 Håpet det skulle gå an å bare skifte røret, men må vel skifte ut hele armaturen, antagelig, ja... Sitér dette innlegget Link to post
Palbryn Svart 7.September.2016 Link til dette innlegget Svart 7.September.2016 (redigert) Finne mange forskjellige LED lysrør, må ikke bytte alt. Mye fint på ebay.com Redigert 7.September.2016 av Palbryn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 7.September.2016 Link til dette innlegget Svart 7.September.2016 Sant, tilbudet har sikkert blitt bedre siden jeg kjøpte den hos lokal båtbutikk. Har aldri handla fra østen, og lite på nett generelt, og har heller ikke planer om det. Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 7.September.2016 Link til dette innlegget Svart 7.September.2016 Nå var det 12V jeg tenkte på, da... Sitér dette innlegget Link to post
WithVital Svart 7.September.2016 Link til dette innlegget Svart 7.September.2016 Jeg tror den fra Elfa er for AC? Synes den fra Sparelys ser ok ut jeg. Har ikke brukt den BA15d selv, men har testet noen eBay / Kina-pærer i forskjellige watt-styrker, og har hatt problemer med en type som var kapslet inn i silikon og en som hadde plastkuppel. Begge smeltet (røykutvikling og brannmerker i pæra) over tid. Silikonvarianten (testet 10 stk) hadde ca 50% som smeltet ila tre-fem måneder. Det var alle SMD på 3 og 3.3 watt så vidt jeg husker. G4 og G9-sokler mener jeg å huske. Kjøpt "ordentlige" etter dette, men jeg tror forskjellen er om led-diodene er kapslet i plast/silikon, ukapslet (åpne poler) eller kapslet i glass. Jeg ville gått for glass, og jeg tror 60Lm er helt ok på 1w. Kan jo kjøpe et par til taklamper evt. på 2-3 watt i tillegg? Sitér dette innlegget NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.