Jump to content

Gjenstridig brukket stålskrue i aluminium, nok en gang.

Lars H.

Recommended Posts

I helgen da fruen skulle gå i land på bryggen, knakk skruen som holder et av trinnene på baugstigen. Det gikk heldigvis bra uten at hun ramlet. Dette var det øverste trinnet en alltid bruker, men jeg har nå flyttet det nederste trinnet som vi klarer oss uten opp slik at stigen kan brukes. Men det hadde vært greit å få brukt det trinnet som løsnet også.

Restene av skruen stikker nå kun 1mm ut, så jeg får ikke tak i den med en tang. Å bore ut skrueresten, tror jeg ikke jeg får til. Jeg har ikke et stabilt nok stativ til drillen. Og jeg regner med at biten sitter godt, det gjorde i hvert fall skruen i den andre enden av trinnet, men den fikk jeg skrudd ut. Kanskje jeg kan frese bort litt av aluminiumen og få tak på skruebiten? Det er jo mye hvitt pulver mellom skruen og festet, hva kan jeg spraye på for å få biten lettere ut?

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Penetrerende olje på spray. (Penetrating Oil)

La det jobbe en dag. Legg den med snittsiden opp, så vil ihverfall oljen renne rett vei inn i gjengene. Et sjokkslag med hammer, rett inn mot skruen kan få det til å slippe.

Så kan du sage et spor i ytterkant av skruen så du får anlegg med et flatt skrujern. Deretter kakker du med hammeren på skrujernet på skrå, mot klokka. Men da må røret settes fast i stikke.

Siste er vel varme.

Redigert av Eureka (see edit history)

Og så var den avbrukkne skruen ute. Jeg fant frem Dremel'n og kuttet av lengden på trinnet ca. 2mm. Da var det mulig å få tak i skruen med en liten rørtang. Men den rikket seg ikke. Og med under 4mm tykkelse på skruen, droppet jeg å lage et skrutrekkerspor i den. Selvfølgelig var alt av penetrerende olje i båten og ikke her hjemme. Da var det å finne frem propanbrenneren, og da kom faktisk skruebiten greit ut! Så nå er det bare å få kjøpt to 4mm tykke, 40mm lange skruer, den skruen som ikke var brukket var ganske bøyd. At trinnet nå er 2mm kortere, regner jeg med ikke er noe problem iom. at det kommer til å sitte helt nederst slik at jeg burde klare å trekke de loddrette stengene inn så mye.

Men takk tor tips og gode råd.

baugstigefeste2.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...