nomen Svart 7.September.2016 Link til dette innlegget Svart 7.September.2016 Men vet at jeg kaster god olje. Med gammel pendlerbil som jeg har, blir ikke motoroljen fra båten lastet. Den blir brukt på ny i den gamle Astraen som bruker ca en liter olje pr. mnd. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
BOBO II Svart 7.September.2016 Link til dette innlegget Svart 7.September.2016 For oss som har litt gamle jernklumper under dørken mener jeg at oljeskift høst og vår er en nødvendighet. Filter blir også tatt i samme slengen. for meg er en god følelse bare det med at olja er ny og filter skiftet når ferieturen begynner det viktigste. Får du plutselig dårlig oljetrykk så vet du innerst inne at den er skiftet. istedenfor og erge seg over at dette skulle vært gjort. Magefølelsen er det viktigste ikke kostnadene for det kan fort bli dyrt Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
PiperBill Svart 7.September.2016 Link til dette innlegget Svart 7.September.2016 (redigert) Så for å være helt sikker bør oljen skiftes på høsten, før vinteropplag, slik at det ikke står svovelholdig olje i motoren over vinterstid. Så skiftes oljen igjen på våren før båten tas i bruk igjen fordi det kan ha kommet kondens i oljen siden den har stått så lenge. Så skiftes oljen en gang til før sommerferien og evt. langtur. Ja høres riktig ut.. dersom motoren er laget av legoklosser :-) Redigert 7.September.2016 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Teerex Svart 7.September.2016 Link til dette innlegget Svart 7.September.2016 De som bytter både høst og vår er vel helst de som bruker båten hele året? Om man er nødt å bytte 2-3 ganger i året så høres det ut som en idè å investere i bedre filtrering og/eller by-pass filter og foreta oljeanalyser isteden. Det blir nok bedre økonomi i lengden. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
DieselDahl Svart 7.September.2016 Link til dette innlegget Svart 7.September.2016 Grunnen til å skifte olje på høsten er jo at den må være varm ved utsuging. Poenget er jo å få ut møkka. Olja tåler fint å lagres i bånnpanna. Om du trenger å skifte etter 60 timer? Neppe hvis du bruker god olje. Men visse motorer har større behov enn andre. Lite oljevolum, høy oljetemperatur, slitte injektorer og mye gjenværende olje ved skift er faktorer som tilsier hyppigere skift. Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 7.September.2016 Link til dette innlegget Svart 7.September.2016 Hva er beste metode for å suge all olje ut av en D6? Har ikke gjort dette selv på denne motoren. På min tidligere Merc 1,7 sugde jeg olja opp fra peilehullet. Er 50 grader C optimal motortemperatur ved oppstart suging? Sitér dette innlegget Sushi Link to post
HerrPedersen Svart 7.September.2016 Link til dette innlegget Svart 7.September.2016 Det er vanlig at dette brukes som argument for oljeskift. Ikke minst ift å bytte før eller etter sesongen. Mye forklaringen ligger i "noen". Man har hørt om osv... Her er hva medlem med doktorgrad på forbrenningsmotorer skrev: Om bensin skriver han: "På min gamle Mercedes med bensinmotor har jeg ikke skiftet smøreolje siden 1988 (over 400 000 km) - bare etterfylt når nivået nærmer seg nedre merke på peileteinen. Også dens smøreolje har tilstrekkelig høyt basetall." På en motor med relativt høyt oljeforbuk i forhold til totalt oljevolum, vil i mange tilfeller all olje i praksis være skiftet ut før den når skiftintervallet, ihvertfall hvis man kjører helsyntetisk. Jeg kjørte samme regimet på min gamle V8-er med 6.5 liter oljevolum og et forbruk på ca 1 liter pr. 1000km. Etterfylte olje, og skiftet filter med jevne mellomrom. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 7.September.2016 Link til dette innlegget Svart 7.September.2016 På en motor med relativt høyt oljeforbuk i forhold til totalt oljevolum, vil i mange tilfeller all olje i praksis være skiftet ut før den når skiftintervallet, ihvertfall hvis man kjører helsyntetisk. Jeg kjørte samme regimet på min gamle V8-er med 6.5 liter oljevolum og et forbruk på ca 1 liter pr. 1000km. Etterfylte olje, og skiftet filter med jevne mellomrom. Hvordan får du ut møkka? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 7.September.2016 Link til dette innlegget Svart 7.September.2016 Hva er beste metode for å suge all olje ut av en D6? Har ikke gjort dette selv på denne motoren. På min tidligere Merc 1,7 sugde jeg olja opp fra peilehullet. Er 50 grader C optimal motortemperatur ved oppstart suging? D4/D6 har egen slange til utsuging av oljen. På tide å lese seg opp på brukermanualen? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 7.September.2016 Link til dette innlegget Svart 7.September.2016 Det er vanlig at dette brukes som argument for oljeskift. Ikke minst ift å bytte før eller etter sesongen. Mye forklaringen ligger i "noen". Man har hørt om osv... Her er hva medlem med doktorgrad på forbrenningsmotorer skrev: "Etter ca. 500 timer (3 år) driftstid fikk jeg utført analyse på smøreoljen i en dieselmotor uten at oljen har vært skiftet (bare etterfylling for å kompensere for forbrukt smøreolje). TBN på ny olje var 14. Nå er den på 8,8. Det er altså igjen mer enn nok basisk stoff til å nøytralisere eventuelt svovel som kommer med dieselen i den nærmeste fremtid også." Dette gjelder altså dieselmotorer. Om bensin skriver han: "På min gamle Mercedes med bensinmotor har jeg ikke skiftet smøreolje siden 1988 (over 400 000 km) - bare etterfylt når nivået nærmer seg nedre merke på peileteinen. Også dens smøreolje har tilstrekkelig høyt basetall." Volvo hadde 30.000 intervall på sine XC 90, men etter nok havarerte taxier startet de med 20.000 intervall igjen. Nå står taxier mye stille med motoren i gang, men det gir en liten pekepinn om at oljeskift er noe man bør ta seriøst. Uansett om denne "doktoren" påstår noe annet. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
hanto1 Svart 7.September.2016 Link til dette innlegget Svart 7.September.2016 30 000km tilsvarer ca 600 timer. . Største problemet med så lange skift var at folk ikke peilet olja mellom intervall. Kjører man rundt med alt for lite olje og reagerer først når lampen lyser sier resultatet seg selv. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 7.September.2016 Link til dette innlegget Svart 7.September.2016 Det er sikkert forskjell på oljeforbruk også. På ca. 150 timer(1 sesong båtbruk) klarer jeg ikke å se forbruk på peilepinnen. Jeg har ca. 15 liter på motoren. Motoren, med topp-turtall på 2650 kjøres 99% av tiden mellom 1300-1500 omdreininger. Tror det står ca 25-30% belastning på Smart-craft instrumentet ved dette turtallet. Tidligere hadde jeg en FordSabb 2728T og det er samme blokka. Der stopper derimot likheten. Denne "drakk" olje og ble normalt kjørt på 10% under toppturtall. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
nordan family 27 Svart 7.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2016 Tja - da har jeg fått såpass mye overbevisende kommentarer at det nok blir oljeskift. Kjøper i dunker på Alnabru hos Reginol - det er vel det rimeligste tror jeg. Skifter da også på giret (hadde girhavari for et par år siden) Ser det er stor forskjell på bilene. En eldre xc90 er knapt svart i oljen etter 10000 km, men den bruker kun 0,65/mil. Opel Antaren bruker 1.0 liter per mil og er kølsvart ganske straks. Men skifter konsekvent etter 10000 km på dem, vurderer å gå ned til oftere på Opelen. Verkstedet anbefaler det av hensyn til turboen. Sier at det er mer turboskifter på dem som drøyer intervallene. Nå gjør jeg det selv, så det er fort gjort i forhold til båten, hvor det er litt jobb med det hele Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 7.September.2016 Link til dette innlegget Svart 7.September.2016 (redigert) 30 000km tilsvarer ca 600 timer. . Største problemet med så lange skift var at folk ikke peilet olja mellom intervall. Kjører man rundt med alt for lite olje og reagerer først når lampen lyser sier resultatet seg selv. Skal man regne om fra kilometer til biltimer må man nok regne ut fra rundt 150-200 km/t eller hva som måtte tilsvare graden av effektuttak man har med båten i evt. planingsfart. Da får du 150-200 timer på 30.000 km. En mellomting blir vel mere korrekt for sammenligning avhengig av hvordan man bruker båten i praksis. Så rundt 300 timer skulle vel bli sammenlignbart. Jeg skifter olje på bilen etter omkring 5.000-10.000 km. Så 50-100 timer omregnet til båtverdenen. Men kjøremønster, kaldstart, småkjøring osv. vil naturligvis spille inn på omregningsfaktoren. Redigert 7.September.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Førstefender Svart 7.September.2016 Link til dette innlegget Svart 7.September.2016 Tja - da har jeg fått såpass mye overbevisende kommentarer at det nok blir oljeskift. Kjøper i dunker på Alnabru hos Reginol - det er vel det rimeligste tror jeg. Skifter da også på giret (hadde girhavari for et par år siden) Nå gjør jeg det selv, så det er fort gjort i forhold til båten, hvor det er litt jobb med det hele Tror det er lurt å bytte 1 gang pr år, spes med tanke på Turbo, som trolig vil merke dårlig olje først. Jeg kjøpte denne på BT: http://www.biltema.no/no/Bat/Motor/Motortilbehor/Verktoy-og-tilbehor/Oljeskiftpumpe-2000034861/ Olje bytte går med denne pumpen svært raskt og uten søl. Holdt på med manuell vakuumpumpe tidligere, ble fort litt søl og brukte en "halv dag" på to motorer. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 7.September.2016 Link til dette innlegget Svart 7.September.2016 Elektrisk pumpe er smart ! Tenkte å montere en fast som kan reverseres, men må finne en med rett kobling da det originalt sitter en slange skrudd i bunnpanna med kobling i andre enden. Må få målt diameteren og gjengene og Google litt... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
sap_2000 Svart 7.September.2016 Link til dette innlegget Svart 7.September.2016 (redigert) Jeg monterte inn tannhjulspumpe med inn/ut bryter fra Marco og koblet den til slangen til bunnpanna. Postet det i en eller annen tråd, men husker ikke hvilken i farten... Det jeg gjorde var å skru ut blindlokket i enden av slangen og tok den med meg til maritim hvor jeg fant en kulekran (1/2"?) som passet. Ville ha kran mellom slange og pumpe for sikkerhet skyld. Så slangenippel ut av krana og 1/2" slange bort til pumpa (følger med nippel). er fornøyd med oppsettet. Pumpa tømmer Cumminsen på ca 2 minutter. Tar bare med meg en spilloljedunk ned i motorrommet. Om jeg ikke har tatt av de store lukene over motor, bruker jeg også pumpa til å kjøre inn den nye olja. Tar litt lengre tid pga kald olje, men funker helt fint. Redigert 7.September.2016 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Førstefender Svart 7.September.2016 Link til dette innlegget Svart 7.September.2016 (redigert) Elektrisk pumpe er smart ! Tenkte å montere en fast som kan reverseres, men må finne en med rett kobling da det originalt sitter en slange skrudd i bunnpanna med kobling i andre enden. Må få målt diameteren og gjengene og Google litt... BT pumpa kan reverseres. Jeg har også slange fra bunnpanna, jeg brukte bare et rørene som fulgte med pumpa og som passet best ned i slangen, så brukte slangeklemme for å få det tett. Tømmer på bare minutter. PS. Utfra bilder og tekniske data, ser pumpa fra BT ut til å være klin lik marco sin oljeskiftpumpe, bare prisen som skiller 500kr i forhold til hva Maritim skal ha. Redigert 7.September.2016 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 8.September.2016 Link til dette innlegget Svart 8.September.2016 Takker for tips ! Var ikke klar over at den var reverserbar. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Mouche Svart 8.September.2016 Link til dette innlegget Svart 8.September.2016 Hvorfor er tid så viktig med hensyn til når man skal bytte olje? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
REM Svart 8.September.2016 Link til dette innlegget Svart 8.September.2016 PS. Utfra bilder og tekniske data, ser pumpa fra BT ut til å være klin lik marco sin oljeskiftpumpe, bare prisen som skiller 500kr i forhold til hva Maritim skal ha. Det er den samme Marcopumpa. Har montert den fast i båten, fungerer utmerket Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
glalaks Svart 8.September.2016 Link til dette innlegget Svart 8.September.2016 Bare 20000 km igjen nå til neste, og fjerde oljeskift på bilen;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Roger jo Svart 8.September.2016 Link til dette innlegget Svart 8.September.2016 (redigert) Det er vanlig at dette brukes som argument for oljeskift. Ikke minst ift å bytte før eller etter sesongen. Mye forklaringen ligger i "noen". Man har hørt om osv... Her er hva medlem med doktorgrad på forbrenningsmotorer skrev: Om bensin skriver han: "På min gamle Mercedes med bensinmotor har jeg ikke skiftet smøreolje siden 1988 (over 400 000 km) - bare etterfylt når nivået nærmer seg nedre merke på peileteinen. Også dens smøreolje har tilstrekkelig høyt basetall." Var på et oljeseminar hos Shell våren ca. 71/72 der stilte vi spørsmålet om hvor lenge en kunne kjøre mellom oljeskift. Kommer an på bruken sa han og så fikk vi to eksempler, de hadde starter en test året før med en varebil som kjørte Stavanger - Oslo-retur to ganger i uka og hans egen personbil som kjørte til og fra jobb 10/15 min en vei og en helgetur hver annen helg på 1 time Det ble tatt oljeprøver hver uke. På hans bil var oljen skiftet 3 ganger. på varebilen kjørte de på samme oljen enda bare etterfylt og filterbytt, noe mer fikk vi ikke ut av han, annet enn at små-kjøring var drepen for oljen (kald motor kondens). Men han mente at Filterskift var noe en ikke slurvet med.. "Forden" får filterskift hver 150 time og oljeskift hvert år (200/250 ) timer, mener den trives med det. Før ble det årlig filter og oljeskift på 50/90 timer, den fortjente det.' Ps. Diesel HT- pumpen får oljeskift hver 100 t eller årlig. Redigert 8.September.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Eureka Svart 8.September.2016 Link til dette innlegget Svart 8.September.2016 Liten kuriositet... Min far jobber med store fartøy/ motorer som går på LNG. Der er det ikke skifte av smørolje. Kun etterfylling. Olja blir ikke skitten. Og eksospipa er helt ren... Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 8.September.2016 Link til dette innlegget Svart 8.September.2016 .....også er det en gjenganger at de som har motorer med turbo ikke bør slurve for mye med oljeskift, da dette kan gå ut over smøring til turbo. Slik jeg har forstått det (rett meg gjerne dersom jeg har forstått feil) er at det nesten er viktigere å tenke at man skal skifte olje regelmessig for at turboen skal holde enn motoren forøvrig. Havari på turbo på biler skyldes ofte at eier har slurvet med oljeskift. Ikke fabrikks feil på turbo...På biler opereres det gjerne med oljeskiftintervall på 20-30.000 kilometer kjørt. Eller en gang i året. For de fleste er det derfor uinteressant med intervallet da man uansett bør skifte årlig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.