Jump to content

Hvilket dekkstativ bør jeg velge

Frissy

Recommended Posts

Jeg brukte Maritim sitt i fjor på en Askeladden beetle plassert på isoporblokk (ca halvmeter høy), dette krevde jo en viss høyde på stativet som gjorde at det ble litt liten vinkel på støttebena. Dette gjorde at hele stativet ble litt "lealaust" og vinglete. I tillegg ble det litt svai i staget på langs når det kom litt vekt på presenningen pga snøen. Så alt i alt var konklusjonen min at det hadde passet bedre for en kortere og lavere båt.

edit. ser nå at du spør om dekkstativ, jeg hadde jo bakkestativ. Ifht staget så vil det nok gi litt bedre avstiving om du har flere rekkestøtter på siden slik bildet viser.

Redigert av Goodspeed (see edit history)

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Har selv OB Wiik sitt nå. Det er solid som bare det, men jeg synes det er tungvindt å sette opp med alle skrukoplingene.

Liker heller ikke å stå på tå på kanten av båten bakerst, å skru med skralla 3 meter oppi lufta på toppdrageren...

Det er også upraktisk å frakte, da jeg er avhengig av tilhenger fordi man ikke får delt lengdene korte nok.

Ser for meg at Maritim sitt er mye enklere å klikke sammen og sette opp.

Om det er solid nok vil tiden vise, men ut fra flere eldre tråder her på formumet så tyder det på det.

Jeg har Maritim sin type, både til Tora og til Saowanee. Jeg fester bena både på rekkerøret og har støtter direkte mot dekk.

Festene mot rekkerørene er med rørklammer og krever at du beskytter røret mot skader. Jeg bruker å legge mellom kapp av lastestropp.

Du bør beregne nok støtter til at avstanden ikke blir mer enn ca. 1,5m. Diagonalavstivninger er også viktig. Til det bruker jeg tynne lastestropper.

Den medfølgende oppbevaringsposen er ubrukelig. Jeg samler rørene i et par bunter og slår bagasjestrikker rundt.

Stativet er OK å sette opp å ta ned. Men du bør pusse av grader i de horsontale rørene og smøre koblingene med vaselin når du monterer.

Båtkompisen har OB Wiik sitt. Jeg er enig med volvo_penta at det er tungt og mer tungvint å bruke.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Maritm sitt er dårlig greier, kjøpte det første for 7 år siden, T-koblingene ble sprø etter en sesong og sprakk etter tur ved første demontering, fikk tilsendt nye kostnadfritt.. Byttet båt og kjøpte et nytt A-stativ derifra pga at nå skulle det være bedre plast i T-koblingene, men ærlig talt, samme dritten... Jeg hadde noen T-koblinger fra OB-wiig og kjøpte noen til,  og tilpasset rørene til disse, da holdt det sammen.

Etter siste båtkjøp, kjøpte jeg OB-Wiig med engang, ja det er stort og litt tyngre, men så er det mye mer stabilt og kommer til å holde i 40år. Mulig det tar 30min lengre å sette sammen, 13m.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...