Jump to content

Samsvarserklæring vs builder certificate - mål på båt

andhaake

Recommended Posts

Har noen utfordringer med en båt jeg skulle registrert i skipsregisteret.

Trodde i utgangspunket dette var plankekjøring da båten er 7.2 meter lang og dermed lang nok til å registreres i Skipsregisteret.

Noe også forhandleren var inneforstått med.

Jeg sender inn søknad om registrering og legger ved Builder Certificate som bekrefter lengden og bredden på båten. (7.2 meter)

Men så får jeg tilsendt samsvarserklæringen som Skipsregisteret også skal ha, dette ser jeg ikke så nøye på og videresender det dit.

Så får jeg litt sjokk når jeg får mail fra Skipsregisteret om at søknaden avslås pga at samsvarserklæringen sier at båten er 6.65 meter.

Slik jeg tror det er, så er målene i Builder Certificate inkludert badeplatformene mens samsvarserklæringen er skrevet ut før badeplatformene er montert og dermed er båten kortere.

Spørsmålet blir da om dere tror produsenten kan og vil utstede en ny samsvarserklæring som dokumenterer lengden inkl badeplatformene? (Er jo den lengden båten både er solgt som og som fremkommer både i builder certificate og hos alle forhandlere som selger båten.)

Forhandler undersøker om dette er mulig men har ikke hørt noe på noen dager, og syns jo det er litt rart...

Redigert av andhaake (see edit history)

Usikker på dagens regler, tidligere var det lengde på fast skrog, dvs uten spyd og plattform vist de er mulig å demontere. Lengde i vannlinje har ikkje vert praksissåvidt eg har fått med meg.

Aha så da er spørsmålet om produsenten har støpt på badeplattformene eller bare montert de.. 

Håper virkelig de er støpt  :worry:

De var kun interessert i skrog lengde, ikke max lengde den gang jeg fikk båten kontrollert for NOR registrering. Til og med fenderlisten ble trukket ifra på målet. Tror muligens skipsregisteret forholder seg til en norm som heter iso 8666. Denne normen er hvertfall oppgitt i samsvars erklæringen på min båt. Lengden båten min ble målt til avviket kun med 1cm fra mål oppgitt av produsent. Båtens total lengde er imidlertid 40cm lenger enn dette registreringsmålet.

Redigert av Seilars (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...