diamanten Startet 7.September.2016 Link til dette innlegget Startet 7.September.2016 Jeg på utkikk etter en Mørebas 17 fot eller Askeladden 16 fot, årsmodell rundt 70 - 80 tallet. Det jeg lurer på er det noe måte å beregne farten på disse båtene om jeg setter på en 9,9 hester? Jeg skal bruke båten til å fiske/dorge, men samtidig jeg vil at den skal klare å kjøre i 10-12 knop uten problemer. Blir 9,9 hester alt for lite for å klare 10-12 knop? Takker for svar. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.September.2016 Link til dette innlegget Svart 7.September.2016 et av de mest lettdrevne skrogene i denne størrelsen er nok Hansvik 16,5, den bør fint klare den farta. Mørebas 17 er lagd for større motorer, tror ikke den vil begynne å slippe vannet engang. Askeladden 16 har jeg ikke noe erfaring med Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
diamanten Svart 11.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2016 Okay. Kanskje det vil være bedre for meg å kjøpe en motor på 20 hk. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 11.September.2016 Link til dette innlegget Svart 11.September.2016 vil si det, mer behagelig støynivå også om du ikke trenger ligge på full pinne hele tida Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Søringen Svart 11.September.2016 Link til dette innlegget Svart 11.September.2016 Hvis du skal kjøpe ny eller nyere brukt motor, vil jeg tipse deg om Yamaha 9,9 Sport. Gjøres om til 15 hk ved å gjerne et lite plastklips på gassvaier, og kjøper du forgasser til 20 hk motoren og setter på, er den helt lik 20 hk. Suzuki sin nye innsprøytningsmotor (heter vel også 9,9 Sport) kan også enkelt gjøres om til 15 hk, men er usikker på om kan bli til 20 hk. Denne er lettere enn Yamaha, og som sagt innsprøytning. Gjorde dette på hyttebåten, en Hansvik 16,5 std. Denne båten er gammel (gul fra 80 tallet), og tungdreven pga vekt (ble støpt mer "solid" da / vasstrukken?). Med 20 hk forgasser slapp den (omsider) vannet greit, og ble en mye greiere båt. Men ser nyere Hansvik 16,5 går pent med 9,9 (sikkert fjernet plombe) Yamaha 2-takt. Hvis skal fiske / dorge mye, vil jeg anbefale 4-takt. Går billig, mindre støy en 2-takt, og du slipper oljeos. Er litt tyngre, men merkes mindre til på 16-17 fots båt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.