Dykker Startet 7.September.2016 Link til dette innlegget Startet 7.September.2016 Måtte kjøpe ny GPS antenne (Simrad GS25) da den gamle (Simrad GS10) var defekt. GPS'en er koblet mot en Simrad NX40 plotter via AT10 (NMEA/Simnet til NMEA0183 konverter). NX40 har ikke NMEA2000/Simnetbus. GPS'en virker fint med posisjonering, men headingen, dvs båtsymbolet vrir seg hele tiden i fartsretningen. Pratet med Navytech, og de sa at GPS'en må kalibreres mot plotteren, dvs kjøre kalibreringsmodus samtidig som man kjører i sirkel med båten. Problemet er at jeg ikke finner noen slik kalibreringsmodus på NX40 plotteren. Noen som vet om det finnes en slik funksjon på NX40? Den gamle GPS'en hadde ikke innebygget fluxgatekompass, noe den nye har. Jeg bruker kun plotteren for AIS og radaroverlegg samt oversiktskart. Når retningen ikke stemmer, så blir også radaroverlegget feil. (Til navigasjon bruker jeg nettbrett med Seapilot/Navionics/C-Map osv.) . Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 8.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2016 Da har jeg fått vite hvorfor GS25 virker slik den gjør mot NX40. Denne GPS'en har elektronisk kompass, den må (selvfølgelig) ikke monteres nær magnetiske kilder (minimum avstand er 0,5 meter). Skruene som fester antennen, må ikke være magnetiske. NX40 plotteren var ikke laget for elektronisk kompass, men den vil prioritere HDG fra dette. Man må kjøre autokalibrering ved å ta strømresett av GPS'en (NX40 har ikke autokalibrering i menyen). Etter at kalibreringen er ferdig, må HDG og CGO sammenlignes med å kjøre en rett kurs og sammenligne tallene (skal være minst mulig). Avvik mellom HDG og CGO gjøres så ved å vri selve GPS'en til den ene eller andre siden (GPS'en skal selvfølgelig først være montert med pil i fartsretning). Kalibreringen bør gjøres på en dag med minst mulig vind og strøm slik at avviket er minst mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.