Jump to content

Mye slipestøv i båt etter større reparasjon - det er vel ikke bra!


FredT

Recommended Posts

Jeg kjøpte nylig en Bavaria 39 Cruiser som hadde vært på hardt på grunn, og etterfølgende reparert av et velrenommert firma i bransjen. Stor reparasjon var det - ut med mye av innredningen - slipe ned skadete bunnstokker og annet - og deretter gjennoppbygget  til bedre enn ny styrke ble jeg overbevist om.  En reparasjon til 300K+  kroner. Båten virket svært velholdt og godt tatt vare på, og jeg er da også generelt godt fornøyd. Da jeg besiktiget båten var den knusktørr i bunnen - overalt - ikke en dråpe vann eller et støvkorn å se noe sted. Nå etter noen få uker  har jeg fått noe (fersk) vann i båten, uten at jeg har skjønt hvor det kommer fra. Ikke mengder, men iallfall 3 - 5 liter - som har ligget og vasket rundt i to - tre rum den flate bunnen når båten har beveget seg i sjøen. Forleden dag pumpet jeg ut det meste av vannet (med en liten mobil elektrisk pumpe), og da så jeg at det var "vasket ut" ganske store mengder (nevevis) hvit/grått pulveraktig stoff, som jeg antar er slipestøv etter reparasjonen! Jeg finner det utrolig at et velrenommert firma i bransjen ikke har støvsuget (eller på annen måte) sørget for å fjerne slipestøvet,  som nødvendigvis måtte bli etter all slipingen, på betryggende måte. Jeg finner det også betenkelig at ikke takst-/besiktigelsesmannen - som fulgte med under reparasjonens gang - har påtalt at dette ikke er utført tildredsstillende. Slipestøv fra herdet Glassfiber/Polyester er etter hva jeg skjønner ikke å spøke med - det er faktisk svært helsefarlig.

Hvordan griper jeg dette tro?

Redigert av FredT (see edit history)

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post

Jeg har opplevet akkurat det samme, ikke noe synlig støv etter avsluttede arbeider. Men det kom frem etterhvert som båten var i bruk. Avtrekk på slip og kapp hjelper nok, men det tar ikke alt og noen steder er det trangt. Skal man fjerne alt støvet må man kanskje rive mer.

 

Men til ferskvannet. Om du er sikker på at det er rent ferskvann så kan det være vanskelig å finne lekkasjen. Alle synlige tilkoblinger har du vel allerede sjekket. Du skriver ikke hvor gammel båten er. Men slanger varer ikke evig, spesielt ikke slangene for varmtvann.

Link to post

Sæbø: Jeg er bare en vanlig (erfaren regner jeg meg dog som) båtbruker. En professionel takst-/besiktigelsesmann har helt andre forutsetninger og muligheter (kanskje til og med plikter?) til å kontrollere/konstatere slikt. Som han beskrev den omfattende skaden i en 9 siders besiktigelsesrapport med vedlagte bilder av kriker og kroker.

Redigert av FredT (see edit history)

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post

Jeg har opplevet akkurat det samme, ikke noe synlig støv etter avsluttede arbeider. Men det kom frem etterhvert som båten var i bruk. Avtrekk på slip og kapp hjelper nok, men det tar ikke alt og noen steder er det trangt. Skal man fjerne alt støvet må man kanskje rive mer.

 

Men til ferskvannet. Om du er sikker på at det er rent ferskvann så kan det være vanskelig å finne lekkasjen. Alle synlige tilkoblinger har du vel allerede sjekket. Du skriver ikke hvor gammel båten er. Men slanger varer ikke evig, spesielt ikke slangene for varmtvann.

Båter er 10 år gammel, og ja, iallfall bavarias slangeklemmer er nok ikke de beste. Ser at selve båndene nok er rustfrie, men skruene ruster godt ja. Hører at vannpumpen slår ett par slag et par ganger om natten, men har ikke sett hvor vanner kommer.  Forøvrig, når  kanskje 5 liter vann (helt av seg selv) kan vaske frem mye slipestøv, så kunne vel  en slik teknikk (spyle med vann mot laveste punkt) med fordel vært brukt av firmaet som reparerte  skaden.

Redigert av FredT (see edit history)

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post

Da har du sikkert en liten vannlekkasje på vannopplegget ombord. Skjer jo fra tid til annen det.. Den store vannmengden som nå har samlet seg kan komme at det har samlet seg vann over tid, en eller annen skjult plass, som følge av lekk ferskvannssysten. Nå når båten har fått bevege på seg under seilas, har vannet rent ned i kjølen.

Link to post

Støvet kan også være fra produksjon, men siden den har vært reparert så har vel det bidratt også. Jeg er i tilsvarende situasjon og planlegger "storstøvsuging" til vinteren med litt demontering - er jo kosejobb :)

 

Angående vann: slike vannrester kan bli liggende i kriker og kroker under dørken og komme frem når båten beveger seg. Fikk selv en halvliter med brunt og gammelt ferskvann for ett par uker siden (var ikke fra dassen for jeg smakte på det - anbefales ikke)

 

Hvis pumpa går ett par slag ila natta så har du nok en liten lekkasje, vanskelig å lokalisere, men jeg ville startet ved varmtvannsbereder og fulgt den varme slangen. Husk at når motor varmer vannet så får du vel en 90grader på vannet og det kan bli en liten lekkasje. Dersom du ligger på landstrøm så er det termostaten på varmtvannsberederen som regulerer varmen, og dersom den er satt til eksvis 60grader så er det mulig lekkasjen ikke er der. Må nesten prøve deg litt frem. Men hvis det bare er ett par ganger ila natta så er det ingen grunn til panikk, men viktig å finne den før det blir verre. En liten lekkasje med varmtvann kan gjøre at du ikke oppdager vannet fordi det fordamper eller "blir borte"før det kommer frem til kjølesvinet.

Link to post

Bruk toalettpapir, rundt suspekte slangeklemmer f.eks. og langsmed steder der vannet naturlig vil renne. Som regel kan man se om det har vært fuktig, selv etter at det har tørket. 

 

Du har sikkert slike ferskvanns-rør/slanger som jeg har med "snap-låser", hvis ikke disse sitter ordentlig sammen, f.eks. etter vinterkonservering,  lekker det. 

Link to post

Jeg takker for alle tips til å finne vannlekkasjen, de kommer godt med. Det som i grunnen bekymret meg mere var nå helseaspektet ved mye løst slipestøv i bunnen av båten. Det som nå  ligger i bunnvannet er det jo bundet, og går neppe noen steder. (annet enn eventuelt å kunne bli pumpet ut sammen med vannet = bra). Men før det kom i vannet, og der det kanskje (og vel sannsynligvis fremdeles ligger mere løst slipestøv) har det jo åpenbart ligget fritt til å blande seg i luften i båten. Spesielt ved støvsuging og lufting i båten og slikt.

Båten fikk uheldigvis? en annen liten skade (på en rekketøtte og rekkelisten, dagen før vi skrev kontrakt), og skal i den sammenheng (for selgers regning) tilbake til båtbyggeriet  som foretok den store reparasjonen. Jeg fjerner ikke mere  av støvet før båten kommer dit - da jeg  gjerne vil høre båtbyggeriets kommentar til dette.

Forøvrig ser jeg av bilder fra skaderapporten at båten ble strippet ned for innredning i midtseksjonen, og mot alt annet ble dekket av med plasticfilm for å hindre slipestøvet i å bre seg overalt. Da synes jeg man kunne forvente at båtbyggeriet hadde fjernet løst slipestøv på et vis, før gjennoppbygging av  bunnlaminat og innplasting av bunnstokker mot skrog ble utført. Alt lå åpent da, og jeg antar at å fjerne støvet den gangen ville vært mye enklere enn å gjøre det i dag med alt på plass igjen.

Redigert av FredT (see edit history)

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post

Er nok noe man må regne med på reparasjons objekter, de blir ikke som nye.......

 

 

Uten at det har noe med temaet her å gjøre så skal man kunne forvente at båten er minst like solid etter en slik reparasjon som den var før. Så ja, de blir ikke som nye, nødvendigvis.

 

Når det gjelder det tråden handler om, slipestøvet, så er det vel bare et spørsmål om å være nøye med maskering av resten av båten så støvet ikke brer seg, og å rydde opp etter seg. Så her har noen gjort en dårlig jobb, enten fabrikken under bygging, eller verkstedet under reparasjon. Det blir det jo ikke nødvendigvis så lett å finne ut av ...

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post

To Bavaria cruisere som jeg har hatt 2006 mod og 2009 modell har hat hule spant. I disse spantene som har litt dypere bunn enn de åpne rommene i dørken kan det ligge vann som først kommer fram i rommene når båten krenger. Har du av en eller annen grunn hatt vannsøl(kan hende at verftet har vasket) så blir det liggende i spantene selv om man tørker helt tørt i de åpne rommene under dørken. Ved første seiltur kommer det fram. Jeg brukte alltid å støvsuge spantene med en slangebit som passet i hullene. Forøvrig så har som over nevnt varmtvannsberederen en tendens til å spytte ut vann når trykket blir for høyt pga. oppvarming. Disse faktorene sammen med en lekk kobling kan være svaret.

Link to post

Husk at takstmannen (dessverre) ikke har noen faglig integritet. Den eneste oppgaven hans er å få sluttreparasjonen billigst mulig for forsikringsselskapet (som betaler lønnen hans). Min erfaring er at forsikringssaker ofte blir et dårlig komprommiss hvor takstmann kun godkjenner det absolutt mest nødvendigste (og knapt det), mens vi står på andre siden og ønsker å gjøre en fullgod reparasjon. Har tom vært ute for at en takstmann skulle hjem i garagen for å se om han hadde en brukt propell liggende som kanskje kunne brukes ifm en grunnstøtingsskade på en to år gammel båt. Jeg har absolutt ingen respekt for takstmenn lengre etter å ha måttet forholde meg til dem ifm en del forsikringssaker vi har blitt forespurt å utbedre. Om du er misfornøyd med arbeidet kan det fint skyldes for eksempel at forsikringsselskapet ikke har godtatt at det går noen timer til nedvask etter en slik jobb selv om verkstedet har gitt beskjed om at det bør utføres.

Link to post

Skal man gardere seg 100% mot at støv etter sliping og pussing, må skroget tømmes helt for inventar før arbeid påbegynnes. Etter at jobb er ferdig må det støvsuges og vaskes grundig, gjerne flere ganger. Det er ikke økonomisk forsvarlig for noe forsikringsselskap.

Men, det støv som måtte ligge "på lur" bak innredning, vil bare ligge der. Det er lite trekk ombord som vil frakte dette ut i oppholdsrom. Hadde ikke vært bekymret med mindre det hele tiden lå hvitt støv på alle flater ombord...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post

 

 

Husk at takstmannen (dessverre) ikke har noen faglig integritet. Den eneste oppgaven hans er å få sluttreparasjonen billigst mulig for forsikringsselskapet (som betaler lønnen hans). Min erfaring er at forsikringssaker ofte blir et dårlig komprommiss hvor takstmann kun godkjenner det absolutt mest nødvendigste (og knapt det), mens vi står på andre siden og ønsker å gjøre en fullgod reparasjon. Har tom vært ute for at en takstmann skulle hjem i garagen for å se om han hadde en brukt propell liggende som kanskje kunne brukes ifm en grunnstøtingsskade på en to år gammel båt. Jeg har absolutt ingen respekt for takstmenn lengre etter å ha måttet forholde meg til dem ifm en del forsikringssaker vi har blitt forespurt å utbedre. Om du er misfornøyd med arbeidet kan det fint skyldes for eksempel at forsikringsselskapet ikke har godtatt at det går noen timer til nedvask etter en slik jobb selv om verkstedet har gitt beskjed om at det bør utføres.

 

Spot on........  :thumbsup:

Link to post

Her et par bilder fra støvet i bunnvannet.

Etter at båtbyggeriet,som har utført reparasjonen, har sett og kommentert "sin brøde" er planen å skylle/spyle godt og lenge med ferskvann mens lensepumpen tar unna - forhåpentligvis til det er bare rent vann igjen. Så tørk opp restene og få tørr og fin bunn igjen ;-))(etter at lekkasjen er funnet og tettet)

Vente på en sen spennende tenniskamp gir tid til oppdatering her .....

 

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2351/img_1505.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2351/img_1504.jpg

Redigert av FredT (see edit history)

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...