Jump to content

Førstegangsseilbåt - starte enkelt eller gå all-in?

grønnpåalt

Recommended Posts

Jeg har intensivt lekt med tanken på bo-båt og jordomseiling. Men klarer ikke å bli helt enig med meg selv.

Kunnskapene om båt er få, men drømmene er store. Har lest litt både her og der om valg av båt og klarer ikke helt å bestemme meg.

- Skal jeg prøve å skaffe meg en skikkelig båt med en gang, stor nok til å bo i (med bikkja og nachspiel og venner på besøk), kostbar, klar til jordomseiling innen 10 år og som jeg skal lære å seile i

-  eller skal jeg starte med en liten en, komfortabel nok til helgeturer og kanskje uketur (med bikkja og muligens selskap), som jeg skal lære å seile i og kanskje ikke være redd for å gjøre nybegynnerfeil i. Denne må da være vesentlig billigere, men uten at jeg har lyst å bruke måneder av året på å finne ut hva som er galt med båten.

På en side blir det dyrere å kjøpe to båter (en etter den første), men det blir også kjipt å ødelegge den flotte store båten fordi man skal lære å seile og gjøre litt feil...

Meninger?

Om du skal på jordomseiling om 10 år...

Kjøp en ok båt nå, gjerne bo ombord, hold den godt, lær deg mye, reis på turer lokalt og langturer langs kysten i ferier.

Om du om 8 år fortsatt har samme båten og fortsatt vil og kan reise på jordomseiling, så kjøper du ny båt da. Så gjør du den klar og reiser.

På de 8 åra vil du lære utrolig mye, bli en kunnskapsrik seiler og blir satt i stand til å gjøre egne vurderinger av hva som er riktig båt for en slik tur.

Kjøper du en 10 år gammel båt i dag, som er en relativt ny båt, er den 20 år når du vil reise på

tur.

Du skal ha tur om du treffer den riktige langturbåten i dag, både hva gjelder båtens egenskaper og tilstand.

Drar du på langtur om 10 år, kjøp båten til det om 8 år. Jeg ville gått for noe enklere nå. Lær å seile i en mindre båt, får bedre respons og høyere læring. Finnes mange fine billige båter. Albin ekspress er den førte jeg tenkte på (rimelig basic, men hvor mye komfort trenger man?).  Bruk den to år og oppgrader til en større turbåt.

Ser at mitt svar og første svar harmonerer litt.

Jeg gikk all inn, min første seilbåt og min første større båt ble en Dehler 41. For min del var det egen alder (54) som gjorde at jeg hoppet i det. Synes det å kjøpe båt er tidkrevende, det er vaskelig å bestemme seg. Og ikke minst så legger jeg ned mange timer i få ting som jeg vill ha det, da orket jeg ikke tanken på å gjøre dette på nytt om noen år.  Nå har jeg leid båt i Kroatia noen sesonger så helt grønn var jeg ikke.

Så lang har vi tatt det pent og har klart oss med noen mindre skrammer longside i uthavn  ellers har det gått greit. Har sørget for tidlig reving eller seilt kun med genoa når det har vært friskt.

Men må inrømme at det ikke er bare morro å legge til når jolla henger rett ut i løse lufta bak båten. Hvis du skal bo i båten så er det greit med litt størelse også.

Hei.

Jeg kjøpte min første og nåværende seilbåt i 2012. Nå gikk jeg ikke i utgangspunktet med langturplaner, men må innrømme at tanken har streifet meg og at det trolig er noe jeg kunne tenke meg på sikt, da trolig ikke med båten jeg har nå. Hvis du har lite erfaring med seiling i utgangpunktet foreslår jeg at du gjør deg kjent med seiling og de forskjellige båtenes egenskaper slik at du finner den rette båten som passer ditt behov. Det finnes mange muligheter for å bli med både på regatta og langtur. Det finnes sider både på Sorgenfri og på facebook hvor det søkes  etter mannskap til både det ene og det andre.  

For min del entret jeg seilverdenen i en norskbygget Nessy 94. Denne passer mitt foreløpige behov som er kortere helgeturer/dagsturer, en lengre sommertur og noen regattaer. Hvis du skal ha en mindre båt til å begynne med, ville jeg gått for en i størrelsesorden 30-33 ft. Dette av hensyn til pris og plass/fasiliteter. Nå har jo folk også dratt på jordomsegling med båter mindre enn dette, så størrelse er kanskje ikke det mest avgjørende. Kjøper du en 40+ft så bør du ha i bakhodet at eventuelt opptak/opplag og havneleie ofte er vesentlig dyrere.  

Lykke til  med valget.

Redigert av Copernicus (see edit history)

fort tiden båtløs seiler

Som andre har påpekt, du klarer neppe å kjøpe riktig båt til jordomseiling om ti år i dag. Så der tror jeg du skal ta høyde for at det blir et bytte eller to underveis. 

Ellers er det vel så enkelt som at alt koster mer, desto større det er, så desto dyrere båt du velger i første omgang, desto mer avhengig er du av at det riktige utstyret er på plass og i god stand, og at du har økonomi til å holde alt i god stand, til du skal selge den igjen, eller evt. om du faktisk har truffet spikern på hodet, seile langtur med den.

Jeg syns forøvrig ikke du skal legge til grunn at du kommer til å ødelegge førstebåten din akkurat. Ja, det er riktig at ting blir ødelagt, men det skjer nok den erfarne også i ny og ne. Hvis du er i stand til å tenke fremover, ta ting sakte og rolig, ikke gape over for mye av gangen, kommer det antagelig til å gå helt fint, uavhengig av om båten er stor eller liten. Det betyr f.eks. at dersom du er på tur med lite erfarent mannskap ombord kan det være lurt å ligge på svai fremfor å prøve å finmanørvrere i trang gjestehavn i mye vind, ligge og vente på bedre vær litt lengre enn man har lyst til osv.

Hvis du har tenkt å bli båtboer fra dag én, kjøp en båt det er plass til å bo i også. Så tar du alt rolig og forsiktig derfra. Du kan f.eks. være mannskap på andres båt mens du lærer å seile, selv om du har egen. Hvis du ikke for enhver pris må bo i båten de første par-tre åra, kjøp noe litt mindre, som er enklere å håndtere og ikke koster så mye. 

vedr det å lære å seile, mener jeg at det ikke bør fremstilles som  verre enn det egentlig er.

tøff ut på et sted  med ikke altfor mye trafikk , gå mot vinden, heis opp seilene .

ved å kjenne på roret og ved å observere  hvordan seilene står, så seiler du av fint av sted for første gang

uten å lage noe hokus pokus ut av det .

Tenker selfølgelig ikke på proff kappsegling, men det er jo også forskjell på å sykle en liten tur og tour de france.

vedr det å lære å seile, mener jeg at det ikke bør fremstilles som  verre enn det egentlig er.

Det er jo absolutt riktig, og det fine med seiling. Det er meget enkelt å lære det grunnleggende, men man blir aldri utlært. Og i aller første omgang behøver det ikke være noen stor fordel å starte i en liten og lett båt heller, men det er nok slik at i en litt lettere båt får man tydeligere feedback, som man blir i stand til å forholde seg til etterhvert, og da lærer man også raskere. Nå fins det jo små båter som er daue som tømmerstokker, og store som er ganske livlige, så det er også ting man må ta i betraktning.

Det er vel også slik, ihvertfall etter min mening, at man ikke trenger begrense seg til f.eks. en båt med lite seilareal og få trimmingsmuligheter i første omgang. Man kan seile med rev og lære seg trim etterhvert. Det kan være bedre enn å sitte med en båt man føler man har vokst ifra etter en sesong eller to. Eller oppdage etter ti år at ojoj, trimming var jo morro, hvorfor har jeg ikke oppdaget dét før? Slår det ut motsatt vei, har man ihvertfall prøvd og vet at man nok trives best som sedat turseiler, og da kan man slå seg til ro med det.

Det som kan bli guffent med stor båt er generell handling. Hva om man legger seg longside en stille kveld og våkner med liten kuling pålandsvind, hvordan i all verden kommer man seg ut av lukeparkeringen da? De fleste slike problemstillinger kan løses ved å være defensiv og fremsynt, men det kan jo også bli en bratt læringskurve om man ikke har det inne fra starten av.

Redigert av quantumduck (see edit history)

Å lære basis er enkelt, gjøres enklest i moderat vind ved prøving og feiling. Å få seil til å stå perfekt hele tiden er vanskelig, krever tusenvis av timer. På regatta ser en hvem som klarer det og hvem som ikke forstår seiltrim. Til turbruk er det mer behagelig med riktig trimmet seil. Mest mulig krefter fremover, minst mulig sideveis som skaper krengning. En båt i balanse er mye lettere å styre, og mer behagelig å oppholde seg i da den krenger og slingrer mindre. På havet i mye vind er forståelse for seiltrim og håndtering avgjørende. Kunne justere seilene trygt i 20 m/s krever litt erfaring. Det går fint å dra på langtur uten mye seilerfaring, men det er en stor fordel.

Det høres enkelt ut å bare ta båten ut og kjenne på seiling, men lær deg basics med en bok først. Stort sett er det bare en ting som er farlig: en ufrivillig jibb. Det hvis du seiler slik at vinden kommer inn bakfra, og vinden får "tak" på motsatt side av storseilet. Bom'en kommer da farende i full fart og da bør du ikke ha et hode i veien.

Bortsett fra det er det lite du kan gjøre galt. Mht spørsmålet er det litt avhengig av hvor viktig det er å bo i båten. Jeg ville ha kjøpt en billig brukt båt i 26-30' - klassen, det er en drøss av disse på Finn. Maxi 77 eller Albin Vega feks. Prøv å finne en med noenlunde nye seil, eventuelt legg inn seil i budsjettet. Er det gamle utblåste seil blir ikke seileopplevelsen all verden. Med en slik båt må du lære deg litt båtmekking også, greit å kunne på en jordomseiling.

Da vi endelig bestemte oss for å kjøpe båt, tenkte vi først å begynne forsiktig, for å se om det var noe for oss. Hadde ingen erfaring med seilbåt.

Vi endte opp med å sprenge budsjettet med 700% for å få en båt vi var helt sikre på at vi ville trives i. Ville ikke at en liten, trang og eldre båt skulle farge opplevelsen for mye.

Erfaringsproblemet løste vi ved å ta et seil-kurs. (to-dagers kurs i Oslofjorden, ca 3500)

Så.. go all in.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...