PiperBill Startet 8.September.2016 Link til dette innlegget Startet 8.September.2016 (redigert) Yanmar 4JH3-DTE med 900 timer og to ting som aldri har blitt gjort. 1. Systemrens av sjøvannside 2. Justering av ventilklarering. Men først til systemrens. Jeg er litt usikker på hvordan best gjøre dette på denne motoren. I forhold til vedlagt bilde så kan jeg ha inntak av systemrens fra en tønne ved punkt A (sjøvanninntak) og det kan gå i en løkke via slangen ved punkt B som føres tilbake i tønna. Dermed sirkuleres rensevæsken gjennom motoren. Men da blir eksosrøret varm da den ikke får avkjøling fra kjølevann som normalt går ut gjennom eksosen. Kan jeg koble på en vannslange ved eksosbendet for å få avkjøling der eller bør jeg bare la systemrenset går gjennom hele systemet og prøver og samle det opp ved eksos uttak? Når det gjelder ventiljuseringen så spurte jeg en mekaniker om dette for et par år side. Svaret jeg fikk var å ikke bryr meg om det hvis ikke motoren bråkte mye fra toppen. Men etter min mening så er det 2 symptomer på feil justert ventiler. Mye klakkelyd betyr det er for mye slakk mellom vippearm og ventilspissen. Ingen lyd i det heletatt (som i min tilfelle) KAN betyr for lite klarering og fare for skade på ventilene. Det skal i allefall kontrolleres og justeres i løpet av høsten nå. Redigert 8.September.2016 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
index Svart 8.September.2016 Link til dette innlegget Svart 8.September.2016 Sirkuler som du antyder, og gi motoren litt vann fra slangen I eksosbendet innimellom. Evt la slangen renne, bare ikke kjør så mye trykk at motoren ikke klarer å kvitte seg med vannet. Ventiljustering er aldri feil, da kan du vite I stedet for å tro etterpå.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
PiperBill Svart 8.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2016 (redigert) Sirkuler som du antyder, og gi motoren litt vann fra slangen I eksosbendet innimellom. Evt la slangen renne, bare ikke kjør så mye trykk at motoren ikke klarer å kvitte seg med vannet. Ventiljustering er aldri feil, da kan du vite I stedet for å tro etterpå.... Takk.. da har jeg en plan :-) Skal ta av eksosbendet da den må sveises litt men da kan jeg rense den også. Fant en bra abeidsbeskrivelse for ventiljustering på Yanmar 4JH. Klippet og limet her. Er på engelsk og jeg må kontroller om det stemmer med service hånboka. Yanmar designates that number 1 cylinder is the one closest to the flywheel (transmission) on the JH and most other engine models. The valve arrangement from the flywheel end is, exhaust-intake, exhaust-intake, exhaust-intake, exhaust-intake. The valve adjustment for both intake and exhaust valves is .008in (.2mm). Double check the recommended clearance for your engine. 1. Using a 17mm wrench, loosen all four injection line one turn at the injector. This will prevent the engine from starting while you are barring it around. Remove the valve cover. 2. Bar the engine clockwise from the alternator end of the engine. This is #4 cylinder end. Bar the engine until the exhaust valve opens (goes down) and begins to close (move up) on #4 cylinder. Continue barring until the intake valve on #4 cyl. just begins to move (open). STOP. This puts number one cylinder at TDC compression. 3. Adjust #1 cyl. (flywheel end) exhaust and intake valves, #2 cyl. intake and #3 cyl. exhaust. 4. Bar the engine 360 degrees. Now adjust the valves that were missed in step #3. The exhaust on #2 cyl, the intake on #3 cyl and the intake and exhaust on #4 cyl. I usually chalk or mark the valves that are first adjusted in step #3. Then adjust the ones that are not marked during this adjustment cycle. 5. Tighten the high pressure fuel lines , put the valve cover back on and start the engine. Redigert 8.September.2016 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
alfaalfa Svart 9.September.2016 Link til dette innlegget Svart 9.September.2016 Noen kjører systemrens gjennom med en egen pumpe. Da kobler du deg på etter impeller på sjøvannsinntaket - eller tar ut impeller fra sjøvannspumpen. Så sirkulerer du systemrensen med en egen pumpe på slangen fra tønne. Det kan være enklere å kjøre over noe lengre tidsrom enn å risikere overoppheting. Ulempen er at varmen i seg selv vil vel bidra til økt effekt av rensemiddel. Til gjengjeld kan du kjøre denne gjennom over et lengre tidsrom uten problemer. -som et alternativ. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.