-morten- Startet 8.September.2016 Link til dette innlegget Startet 8.September.2016 Ville bare komentere fra testen av Elling E6 i Båtlivs siste utgave. Det spørres om luksusbåten har noen feil!? Båtliv mener den er feilkonstruert fordi den krenger utover i sving og ikke innover. Jeg mener Båtlv tar feil og mangler kunskap om dette. Alle som har vært ombord i større båter som ikke planer vet hva jeg snakker om. Det er slettes ikke uvanlig at semideplassementsbåter krenger motsatt veg. Men her er det mange faktorer som spiller inn! vekt, metasenter, vannlinjeareal, last , skrogkonstruksjon osv. Selv har jeg tjenestegjort ombord på Hauk klasse MTB, som også krenget utover i sving! tenkte ikke over det når en ble vant til det. Hva gjelder sjøegenskaper er nok det det mest harmoniske skroget som er konstruert. Jeg ser Båtliv trekker inn Eivind Amble og refererer til Fjordterna. Jeg tror jeg har diskutert dette med Eivind Amble tidligere etter min første erfaring med MTB! men husker ikke om det var i Båtmagasinet eller her på BP. Har forøverig lest alle artikkler i BM han har skrevet, og lært masse av dem sammen med personlig erfaring! Og husk det finnes mange forskjellige skrogkonstruksjoner som har både gode og dårlige egenskaper! For at forhold ombord skal bli levelig må det stort sett inngåes kompromiss! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Ida Marie III Svart 8.September.2016 Link til dette innlegget Svart 8.September.2016 Alle deplesament fartøy krenger som en bil... Planende fartøy krenger som en motorsykkel... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.September.2016 Link til dette innlegget Svart 8.September.2016 planende båter med v-bunn krenger innover som en motorsykkel, mer flatbunna båter kan finne på å skrense .. .. Har også sett tester som fremholder som en negativ egenskap om en planende båt krenger mye innover i sving ... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sjøvind Svart 8.September.2016 Link til dette innlegget Svart 8.September.2016 Hm, dette har jeg også lurt litt på. En motorsykkel krenger ikke innover av seg selv, den må påvirkes av føreren. Men på en planende (v-bunnet) båt skjer det av seg selv! Noen som kan forklare det? At et deplasementskrog krenger utover er lettere å forstå. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 8.September.2016 Link til dette innlegget Svart 8.September.2016 The excentrifugal force. Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 8.September.2016 Link til dette innlegget Svart 8.September.2016 The excentrifugal force. Denne var ny for meg. Hva slags kraft er det? Eivind Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 8.September.2016 Link til dette innlegget Svart 8.September.2016 Jeg legger meg utover i sving og det har utvilsomt dyp kjøl og høyt overbygg å gjøre. Helt naturlig og har med fysiske lover å gjøre. Båtliv kan sjekke denne og påstå den er feilkonstruert. 15 grader helling utover Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
alfaalfa Svart 8.September.2016 Link til dette innlegget Svart 8.September.2016 Hm, dette har jeg også lurt litt på. En motorsykkel krenger ikke innover av seg selv, den må påvirkes av føreren. Men på en planende (v-bunnet) båt skjer det av seg selv! Noen som kan forklare det? At et deplasementskrog krenger utover er lettere å forstå. En båt krenger ikke av seg selv. Ihvertfall er det slik at i min båt så vender jeg på et ratt for å få båten til å svinge. Artig rund inretning. Det ligner litt på en slags styre, som det vel heter på en motorsykkel. Når man vender styret på en motorsykkel motsatt vei av svingen vil motorsykkelens tyngdepunkt føres vekk fra balanse punktet slik at motorsykkelen faller "innover". Det gjør at kreftene som får sykkelen til å falle innover balanserer kreftene som drar sykkeln ut av svingen. Deretter svinger man styret samme vei sm svingen for ikke å tryne. Og vips så er du gjennom svingen. Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 8.September.2016 Link til dette innlegget Svart 8.September.2016 (redigert) Sentripetalkraft F som oppstår når en svinger kan beregnes ved følgende formel: F = M * v * v / R M = masse til båten v = Hastighet langs buen i svingen. R = Radius på svingen. Kraften virker utover i svingen. SailorBoy Redigert 8.September.2016 av sailorboy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 8.September.2016 Link til dette innlegget Svart 8.September.2016 (redigert) Thats is how it works some times in the clutches of some wild love.... Ønsker du deg en båt som krenger riktig blir det med drev eller påhenger.. Slik ser det ut med rak aksel og ror og noen megatonn power... Redigert 8.September.2016 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
HansH Svart 8.September.2016 Link til dette innlegget Svart 8.September.2016 Båtliv tar feil og fysikkens lover og Eivind Amble har rett. Min forrige båt, Tresfjord 31 Nova konstruert av Amble krenget voldsomt utover ved sving i god fart slik den var ment å gjøre fordi den hadde kjøl, slik Amble ville ha det. Skremte vettet av madammen hver gang, selvsagt. Har ved selvsyn også sett selveste USS Nimitz krenge i god fart. Fulgte den også på radar ombord på et annet amerikansk krigsskip sommeren 1985 !! i Middelhavet opp i toppfart på over 43 knop!!!. Da ble resten av US-flåten fraseilt bak horisonten, kryssere, destroyere, fregatter osv. Ubegrensede mengder med atomkraft i kjelleren er seriøse saker. Ingenting annet kommer i nærheten. Og den seiler fortsatt..... Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 9.September.2016 Link til dette innlegget Svart 9.September.2016 Tenkte det samme da jeg leste artikkelen; her er Båtliv solid på bærtur. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
VannTro Svart 9.September.2016 Link til dette innlegget Svart 9.September.2016 HansH, hvis du ser noen innlegg lengre opp så har både Bay_liner og jeg lagt ut film av USS Harry S. Truman i høyfartsving. Det er også et hangarskip i Nimitz-klassen. Må vel kanskje tro på deg vedrørende farten, men disse skal ikke gå mye over 30 knop. Offentlig i hvert fall. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Regina III Svart 9.September.2016 Link til dette innlegget Svart 9.September.2016 Det er jo ganske betenkelig at en journalist i et båtblad ikke har vært ombord i annet enn planende båter! Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 9.September.2016 Link til dette innlegget Svart 9.September.2016 Hei Vanntro. Joda, jeg så videoen. Den ga da minner tilbake til min tid som ung kadett på utveksling i USS Nimitz Carrier Battle Group. Ingen andre skip i gruppen var i nærheten av å kunne holde følge med Nimitz når den åpnet atomkraftverket på full guffe. Folk på bro og i operasjonsrommet stod og måpte over det de så, og fregatten jeg jobbet på gjorde et stykke over 30 knop!. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 9.September.2016 Link til dette innlegget Svart 9.September.2016 Hangar skipene går langt over 30 knop... De skal ta ned fly, på et begrenset dekk, og må derfor ha høy fart for at jagerflyet han holde god landings hastighet.. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 9.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2016 Det er jo ganske betenkelig at en journalist i et båtblad ikke har vært ombord i annet enn planende båter! Det var derfor jeg ville kommenteret dette med et innlegg her.. Jeg synes generelt det fokuseres litt lite på sjøegenskaper og bruksegenskaper på tester i både BM og Båtliv. Jeg har lest alle artikkler i BM av Eivind Amble siden bladet kom ut i 1986. En båtjournalist som tror at sjøegenskaper er ensbetydene med dyp V-bunn, chines og steglister, bør ta en titt på grunnlegende skipskonstruksjon og de forskejllige skrogtypers prinsipper! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
VannTro Svart 9.September.2016 Link til dette innlegget Svart 9.September.2016 Hangar skipene går langt over 30 knop... De skal ta ned fly, på et begrenset dekk, og må derfor ha høy fart for at jagerflyet han holde god landings hastighet.. Det står oppført med 31,5 knop, men det er nok forskjell på oppgitt og aktuell i strid :-) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Old Wood Svart 9.September.2016 Link til dette innlegget Svart 9.September.2016 (redigert) Interessantog underholdende lesing, og takk for videoene! En båt krenger ikke av seg selv. Ihvertfall er det slik at i min båt så vender jeg på et ratt for å få båten til å svinge. Artig rund inretning. Det ligner litt på en slags styre, som det vel heter på en motorsykkel. Når man vender styret på en motorsykkel motsatt vei av svingen vil motorsykkelens tyngdepunkt føres vekk fra balanse punktet slik at motorsykkelen faller "innover". Det gjør at kreftene som får sykkelen til å falle innover balanserer kreftene som drar sykkeln ut av svingen. Deretter svinger man styret samme vei sm svingen for ikke å tryne. Og vips så er du gjennom svingen. Så - som en gammel MC person, er det mulig å installere noe på store og/eller dyptgående båter, som tilsvarer det som kalles Counter-Steering - på MC? (https://en.wikipedia.org/wiki/Countersteering ) (fant det ikke på norsk) Store vekter som beveger seg - nederst i båten, som går på hydrauliske skinner fra den ene siden til den andre for å "motvirke" tyngdekraften?? Hva med å ha et "ekstra ror" - i baugen, vil det gjøre en forskjell? Klart det, eller??? Men underholdende lesing er det, og er helt enig med morten, om dette. Redigert 9.September.2016 av Old Wood (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 9.September.2016 Link til dette innlegget Svart 9.September.2016 Det står oppført med 31,5 knop, men det er nok forskjell på oppgitt og aktuell i strid :-) Alle opererer vel med lygeknop nå og da... Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 9.September.2016 Link til dette innlegget Svart 9.September.2016 Amerikanske krigsskip har alltid trukket fra litt mht oppgitt maksytelser. Tror dessuten testen jeg var vitne til med USS Nimitz var i overkant av hva de hadde lov til å presse ut av fart. Kraften fra atomreaktorene ombord var jo nærmest ubegrenset. Hadde forresten 2-dagers tjeneste ombord der også, sammen med de øvrige 6.400 mann som den gang var besetning. Flystyrken ombord var mye større enn hele det norske luftforsvaret!! Men nå er vi jo langt utenfor båter som krenger utover, eller var det innover? Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 9.September.2016 Link til dette innlegget Svart 9.September.2016 Interessantog underholdende lesing, og takk for videoene! Så - som en gammel MC person, er det mulig å installere noe på store og/eller dyptgående båter, som tilsvarer det som kalles Counter-Steering - på MC? (https://en.wikipedia.org/wiki/Countersteering ) (fant det ikke på norsk) Store vekter som beveger seg - nederst i båten, som går på hydrauliske skinner fra den ene siden til den andre for å "motvirke" tyngdekraften?? Hva med å ha et "ekstra ror" - i baugen, vil det gjøre en forskjell? Klart det, eller??? Men underholdende lesing er det, og er helt enig med morten, om dette. Dette finnes fra flere leverandører, men ikke som motvekter. Blant annet Zipwake og Sleipner for fritidsflåten. Utstyret kontrollerer rull vinkel til båten i sving slik at g-vektor peker rett ned på dekk i svingen. Sitter du på akterdekket med et glass med noe kaldt i når båten tar en krapp sving, så skal det stå støtt uten at det synes på det flytende i glasset at båten svinger. Båten må da krenge innover i svingen for å motvirke sentripetalkraft. Samme som et fly gjør i en koordinert sving. Utstyret virker ved å kontinuerlig måle båtens bevegelser og kontrollere finner (Sleipner) eller interceptor (Zipwake) for å justere båtens rull vinkel. SailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.