teak Startet 9.September.2016 Link til dette innlegget Startet 9.September.2016 Hei. Skal pusse ned teak bakdekket på min Riviera 925, dette har vært oljet siden båten var ny i 2003 men aldri pusset helt ned. Hvilken maskin er best å benytte til dette formålet? Har hørt at eksentersliperen kan dra med seg "spor av natene rundt på treet"? er det best å bruke en multisliper kanskje) Svar mottas med takk. Sitér dette innlegget Link to post
båt 45 Svart 9.September.2016 Link til dette innlegget Svart 9.September.2016 eksentersliper er best syns nå jeg Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 9.September.2016 Link til dette innlegget Svart 9.September.2016 Er du sikker på at det beste er på pusse det ned, teak ? Skal du ha det helt glatt ? Jeg gikk på med 3-stegs cleaner og olje etterpå, blir ok det uten å slipe: Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 9.September.2016 Link til dette innlegget Svart 9.September.2016 Legg gjerne ut gode bilder av teaken din, så blir det lettere å mene noe om hva du bør gjøre. Skikkelig vask med gode produkter, varsom når du skrubber, så bør det bli bra. Når teaken er gjennomvåt, er det lett å vaske bort mye ved, for mye... Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 9.September.2016 Link til dette innlegget Svart 9.September.2016 Bandslipar er best. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 9.September.2016 Link til dette innlegget Svart 9.September.2016 Den veden man vasker bort er vel ikke noe å spare på ? Hos meg ble det brukt høytrykkvasker på rekka, det ble for mye av det gode, men 3-step med for eksempel Golden teak fra Høvelling kan ikke skade på et dekk som ikke har blitt annet enn oljet de siste årene. Så mye lettere enn sliping (om ikke det er veldig porete da). Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Eureka Svart 9.September.2016 Link til dette innlegget Svart 9.September.2016 Nei, den veden man vasker bort, når man vasker skånsomt, det er greit. Men jeg har sett teak som er skrubber hard med kost, og da ble det store groper.,, Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 9.September.2016 Link til dette innlegget Svart 9.September.2016 Slipet ned mahognydekk på forrige båten. Brukte båndsliper med 80 korning først, deretter eksentersliper med 120 korning. finpusset med eksentersliper (sk. mus) tilslutt med 400 papir. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 9.September.2016 Link til dette innlegget Svart 9.September.2016 Det er det fine med disse 3-step produktene, ingen scrubbing, bare klut og svamp. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Worry II Svart 9.September.2016 Link til dette innlegget Svart 9.September.2016 (redigert) .. Men jeg har sett teak som er skrubbet hard med kost, og da ble det store groper.,, Teaken min på #3 har også ganske dype groper fra tidligere eiers behandling, men jeg synes det er lang innafor etter 1-2-3 behandlig. Redigert 9.September.2016 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 9.September.2016 Link til dette innlegget Svart 9.September.2016 (redigert) Jeg drev å slipte teaken på en skjærgårdsjeep jeg hadde, men du verden så mye enklere livet ble med 3-step kjemi. Olje skal heller aldri på min teak (møkk-sugende produkt), heretter bare sealer(eventuelt rens/nøytraliseringsvæske ved behov). Redigert 9.September.2016 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Horst Svart 9.September.2016 Link til dette innlegget Svart 9.September.2016 Jeg rehabiliterer teakdekket på min båt, fjerning av nater, fresing av nye spor, ny nating, sliping osv. Mitt råd er: slip dekket glatt, det går fint å slipe med eksentersliper på gamle nater, behandle med boracol vår og høst. Enkelt og greit, dekket blir grått med tiden, men det er sånn det er med teak. Alle andre kjemiske vidundermiddel vil ødelegge teakdekket, men det er ditt valg hvordan du vil ha det. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 9.September.2016 Link til dette innlegget Svart 9.September.2016 Enig med Horst Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 9.September.2016 Link til dette innlegget Svart 9.September.2016 (redigert) Jeg rehabiliterer teakdekket på min båt, fjerning av nater, fresing av nye spor, ny nating, sliping osv. Mitt råd er: slip dekket glatt, det går fint å slipe med eksentersliper på gamle nater, behandle med boracol vår og høst. Enkelt og greit, dekket blir grått med tiden, men det er sånn det er med teak. Alle andre kjemiske vidundermiddel vil ødelegge teakdekket, men det er ditt valg hvordan du vil ha det. Hvis man kun bruker Golden Teak Sealer fra Høvelling, vil da teaken bli ødelagt etterhvert? Ref artikkel; http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-etsende-teakmidler-hardt-dekket . Redigert 9.September.2016 av Dykker (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 9.September.2016 Link til dette innlegget Svart 9.September.2016 (redigert) Hvis man kun bruker Golden Teak Sealer fra Høvelling, vil da teaken bli ødelagt etterhvert? Ref artikkel; http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-etsende-teakmidler-hardt-dekket . Skal ikke gi noen expert uttalelse på bruken av Golden Teak Sealer fra Hövling, men opplever denne som svært mild og beskytende for teaken. Med et strøk blir dette borte på gulvet hvor vi går mest i løpet av sesongen og grå felter kommer frem. 2 Strøk bør være passe. Snapp NU som blir beskrevt i linken, har jeg også erfaring med, et fantastisk produkt. Men Båtmagasinet hadde brukt dette hvert år.. Da skal du være ganske "tom i hodet" mener jeg, du skurer vekk i praksis deler av teakdekket ved behandlig og det sier seg selv at dette er ikke noe du gjør hvert år. Snapp Nu har jeg kun brukt på svært skittent teak eller teak som er oljet til det ugjenkjennelige. Det blir istedefor sliping, slik jeg ser det. Etter en slik behandling har jeg gått rett på Hövlings teak Sealer. All teak inne hos meg slipte jeg med kraftig eksentersliper, først 40 korning så 80. Deretter ble det Hövling teak Sealer. Sliping ble foretatt pga klissete nater, i 9 av 10 tilfeller sies det det må utskraping av nater til for å løse dette, heldigvis slapp jeg det. Hvordan det hadde blitt klissete fikk jeg ikke noen god forklaring på ved kjøp av båten. Redigert 9.September.2016 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
guddal Svart 10.September.2016 Link til dette innlegget Svart 10.September.2016 Du slipte pga klissete nater, men slapp å fjerne natene? Vil det si at du slipte bort det øverste klissete laget og dypere ned var det fast? Under slipingen, dro du klisset utover teaken? Som du skjønner, har jeg samme problemet, og planlegger å fjerne, og nate på nytt.... Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 10.September.2016 Link til dette innlegget Svart 10.September.2016 (redigert) Slipet ned mahognydekk på forrige båten. Brukte båndsliper med 80 korning først, deretter eksentersliper med 120 korning. finpusset med eksentersliper (sk. mus) tilslutt med 400 papir. Denne jobben gjorde jeg på Nimbusen i vinter - brukte bosch eksentersliper (IKKE mus) med samme fremdrift som Lady B, og det fungerte helt greit. Dersom du skal gjøre noe med natene anbefaler jeg at du fjerner dem før du begynner med sliping (sparer litt jobb - da natene er tyngre å slipe enn treverket). Jeg hadde også noen klissete nater - det er noe dri.. Disse må helt vekk - FØR sliping (det gjorde ikke jeg - kostet meg en dag ekstra arbeid på 30x100cm teakdekk). Jeg brukte fein til å fjerne natene med - vet ikke om det er det letteste (diskuteres på forumet), men jeg syns nå det var en grei måte å gjøre det på. Sliping er siste utvei - når alt annet har feilet. Jobben er tung, grisete og tar lang tid. Fordelen er at resultatet blir bra da :) Kan forøvrig anbefale TeakSeal fra Sandøy båtdekk - har brukt dette i noen sesonger nå - og resultatet er meget bra. Redigert 10.September.2016 av Napoli (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Førstefender Svart 10.September.2016 Link til dette innlegget Svart 10.September.2016 (redigert) Du slipte pga klissete nater, men slapp å fjerne natene? Vil det si at du slipte bort det øverste klissete laget og dypere ned var det fast? Under slipingen, dro du klisset utover teaken? Som du skjønner, har jeg samme problemet, og planlegger å fjerne, og nate på nytt.... Ja jeg slapp å fjerne nater. Slipte først et lite område for å se, natene ble ikke dratt utover gulvet. Har en litt kraftig eksentersliper fra Dewalt, som jeg koblet på støvsuger. Vil anta jeg slipte ned 2mm. Med 40korning slipte jeg gulv og nater i ett, merket ikke noe til at nater var tyngre enn teaken. Denne gjorde jobben relativ enkel: http://www.bygghjemme.no/hus-och-bygg/verktoy-og-maskiner/elverktoy/puss-og-slipemaskiner/eksentersliper-dewalt-150mm/p-508548?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=pla&gclid=CPKmu_nMhM8CFaTFcgodx3wEIQ Redigert 10.September.2016 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
WGM Svart 10.September.2016 Link til dette innlegget Svart 10.September.2016 Det finnes flere tråder rundt dette temaet her på Båtplassen hvis du bare søker litt. Får ikke til å linke fra iPaden her på Koster (sikkert noe med at de svenske telelinjene er dårligere enn de Norske), men det er ganske omfattende beskrivelser av behandling av både klissete nater og teakbehandling generelt. Skal se hva jeg kan få til fra min gode, gammeldagse PC på mandag. Sitér dette innlegget Link to post
Horst Svart 10.September.2016 Link til dette innlegget Svart 10.September.2016 Hvorfor gjøre dette så komplisert? Les anbefalingene til Hallberg Rassy på deres hjemmesider. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.