5nacks Startet 9.September.2016 Link til dette innlegget Startet 9.September.2016 Har en Yamaha 30 Autolube fra 2003, med 703 kontrollboks (tror jeg). Motoren har kun gått 36 timer, mesteparten i ferskvann. Alarmen for temp/olje går av. Har lest på engelske og norske forum, for å finne årsaken. Så vidt jeg kan forstå, går alarmen i kontrollboksen av 2 grunner: 1) Hvis oljenivå er lavt, men kan også komme av andre oljerelaterte problemer: rusk i oljen, forurenset olje 2) Hvis motoren ikke kjøler godt nok, altså blir for varm Jeg har, mens alarmen går, trekt ut den rosa kabelen på både oljesensor og tempsensor, for å eventuelt utelukke feil på en/begge deler. Alarmen går fortsatt. Er en konstant pipelyd. Hva i h..., tenker jeg. Med en tilfeldighet, kom jeg borti kablene som går ut fra kontrollboksen. Da sluttet pipingen. Kunne det være? Slår av motoren, slår den på igjen for å vente på at alarmen skal gå på. Alarmen går på, som bestilt. Jokker litt rundt på ledingen ut fra kontrollboksen. Pipingen slutter. Nå tenker jeg, det må være en sammenheng mellom alarmen som går av og jokking av kabler. Åpner kontrollboksen for å se at den rosa kabelen som går inn til høytaleren (buzzeren), er knust sammen og skrudd inn sammen med en av skruene til kontrollboksen. Den rosa kabelen in til buzzer, er på samme "kurs" som de rosa giverkablene fra både temp - og oljesensor. Har ikke fått testet for å se om dette faktisk er feilen, men tror ikke jeg har nerver til mer feilsøking hvis det viser seg at den skviste rosa kabelen, ikke er feilen. Har allerede byttet impeller. Oljenivået er ca. 75-80% fullt. Kontrollstrålen pisser hardt, og blir ikke varm. Kanskje en aning lunken av og til. Noen som kan komme med noen tanker? Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 9.September.2016 Link til dette innlegget Svart 9.September.2016 Høres jo absolutt ut som om det kan være en kortslutning pga den skadede kabelen. Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 9.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2016 Takk for svar! Er det slik at det bare er å fikse den skadede kabelen, eller er det risiko for følgefeil her? Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 9.September.2016 Link til dette innlegget Svart 9.September.2016 Bør være så enkelt som å reparere skadet kabel. Sjekk at ikke er brudd på lederen, og isoler med krympestrømpe eller elektroteip over skadet område. Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 11.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2016 Løst: var kabelen som var synderen, takk for oppløftende kommentar :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.