Jump to content

Øyene i Oslofjorden - hvor kan jeg legge til?

Papegøye

Recommended Posts

Jeg har nettopp flyttet båten (23 fot) til indre Oslofjord, og skal bruke resten av sesongen på å bli kjent her. Jeg har lest på Internett om øyene i Oslofjorden, men jeg håper at BP-folket har mer oppdatert informasjon enn det jeg klarte å finne. I første omgang har fru Papegøye bestilt reker og hvitvin i solnedgang på enten Gressholmen eller Langøyene. Helst vil hun legge til og gå i land, men svai fungerer også. 

• På Langøyene.no leser jeg at det er anlagte brygger for fritidsbåter på nord- og vestsiden av Langøyene. Finner ikke disse på Google Earth. Er de der? 
  • Leser på Lommekjent.no at det ikke er mulig for fritidsbåt å legge til på Gressholmen. Stemmer det?

Det er for øvrig meldt solnedgang søndag kveld, så første runde starter da. Andre forslag mottas selvfølgelig med en elektronisk takk. 

God tråd, håper vi kan holde den i live - ett år eller tre.

Pluss - Liknende tråder for andre deler av landet.

Jeg kommer fra Oslo og Drøbak, og for 40 år siden kunne vi jo legge til nærmest over alt.

Nå bor jeg i Fredrikstad, "ytre Oslofjord" og vet at der er rundt 1.200 øyer i Hvaler området.

Har vært ved noen av dem, og aldri noen problemer med å "legge til ved land" - og gå i land.

(selv om noen hytte-eiere, som hadde bygget fullstendig ulovlig helt ned til strandkanten, kom løpenede med en øks. )

Fleiper - selv om der var noe munnhugg, der...

:-)

På langøyene er det en fin havn rett over bukta der fergen legget til. Landgrunt og godt egnet for små båter. I denne bukta var det også en flytebrygge engang - men jeg tør ikke garantere at den er der ennå. Men mange legger seg på svai i denne bukta - så det er jo alltids en løsning. På de andre øyene vet jeg neimen ikke - på Hovedøya er det jo en båtforening som sikkert kan tilby gjesteplasser, men på LIndøya, Nakholmen og Bleikøya er det stort sett bare private hytter - og man blir litt uglesett om man gjør strandhogg der, selv om det strengt tatt er lovlig, etter dagens lover.

Men HerrPedersen, bor ikke De på Karmøy ? Joda, men jeg har 9 år bak meg som student på Blindern, i alle år flittig bruker av øyfergene til Sporveien, og et par sessonger i gummibåt i Oslofjorden. Litt peilig har jeg. :smiley:

Redigert av HerrPedersen (see edit history)

Skogerholmen, Hestehagan, Borøya, yttersiden av Langåra, der er vi ofte. Har også middagsbukta, men synes det er litt mye trengsel der, så vi glir stort sett bare gjennom og glaner på andre båter...

Har også vært en del på Steilene rett over fjorden i år.

Hestehagan er det begrenset med tilleggingsmuligheter, grunt mot land der det ikke er privat.

Redigert av Whiskey (see edit history)

Baltic-pappa

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...