nomen Startet 10.September.2016 Link til dette innlegget Startet 10.September.2016 Jeg spør dette eminente forum. Jeg har i dag en 70 amp dynamo og Ladac 1203 regulator. Dette lader mine bly/syrebatterier 2x 110Ah batterier utmerket. Batteriene er nå modne for utskifting, og jeg vurderer å gå over til 3X110Ah AGM. Spørsmålet er om jeg må gjøre endringer mtp. ladespenning el. hvis jeg vil gå over til AGM. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Sjeldenutpå Svart 10.September.2016 Link til dette innlegget Svart 10.September.2016 Vist du kjøper dyre batterier så ville eg spandert på meg en dings mellom dynamo og batterier. Lader for landstrøm kan kanskje justeres ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bigmac Svart 10.September.2016 Link til dette innlegget Svart 10.September.2016 På lader/inverter i båten min står det en klistrelapp med "Pb only". Men husker ikke merket på min. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 10.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2016 Hva slags "dings" mener du? Både C-tec laderen min og regulatoren til solpanelet lar seg justere til AGM. Det er Ladacen jeg er sikker på, den lader med 14,4 volt på maks. Skal også investere i en batterimonitor, hvilken er best? Foreløpig har jeg tenkt å kjøpe Victron BMV 702 Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Sjeldenutpå Svart 10.September.2016 Link til dette innlegget Svart 10.September.2016 Sorry eg fikk ikkje limt inn linken som skulle vert under "dings" Her ern : http://www.finn.no/67977556 Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Lars H. Svart 10.September.2016 Link til dette innlegget Svart 10.September.2016 På Ladac-regulatoren er det en justerskrue bak en klistrelapp. Der kan du stille inn ladespenningen til det du ønsker. Selv har jeg en Ladac-regulator i parallell med en PDAR regulator. PDAR er satt til 14,8V (åpne semitraction batterier) mens Ladac'n som står som backup har jeg justert ned til 13,5V. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
HansO Svart 10.September.2016 Link til dette innlegget Svart 10.September.2016 Har en slik PDAR for salg. Send gjerne IM om du er interessert. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 10.September.2016 Link til dette innlegget Svart 10.September.2016 Er du sikker på AGM? Det er flere her som har hatt trøbbel med de fordi teknologien AGM forutsetter mer kontant lading enn bly. Jeg vurderte AGm, men slo det fra meg pga de momentene :-) AGM skal vel lades med lavere spenning, PDAR kan omprogrammeres til AGM av Jørg. mvh Windy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
JSM Svart 10.September.2016 Link til dette innlegget Svart 10.September.2016 Det er nok lurt å ha det klart for seg hvilke fordeler AGM har som du ønsker deg. Null syresøl, gir stor strøm ved behov og kan lades raskt opp til 85-90% SoC og kan stå lenge uten vedlikeholdslading er fordeler med AGM. Men de er dyrere enn åpne batterier og mer kilne når det gjelder ladeprofil. Hva ønsker du deg? Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 10.September.2016 Link til dette innlegget Svart 10.September.2016 Og hvis du ligger med landstrøm hele tiden tørker AGM batterier ut. Jeg ligger med lading hele tiden og da er vanlig blybatteri tingen. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
nomen Svart 10.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2016 Jeg ønsker egentlig ett så enkelt og lite kresent anlegg som mulig, og det er ikke noe must å gå over til AGM. Jeg har ikke spesielt stort strømbehov, men må skifte ut batteribanken min i vinter. Det jeg ser er at AGM tåle flere dype utladninger en bly/syre batt., men at det finne bly/syre batt. som tåler dette bedre enn andre. Kanskje jeg bare skal kjøpe meg 3 stk bly/syre batt på biltema til 1000 kr stykket og satse på at de varer i 4-5 år? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
-Luna- Svart 10.September.2016 Link til dette innlegget Svart 10.September.2016 Hva med å kjøpe like batterier som var installert? Hvis dette virket bra? Da passer de rett inn. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Hulda Svart 10.September.2016 Link til dette innlegget Svart 10.September.2016 Biltema-batteriene mine holder i 10 år. Kjøpte andre nå, fordi de ikke hadde de jeg ville ha med skrukork. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.