Jump to content

Må jeg endre på mitt ladeopplegg ved overgang til AGM batterier?

nomen

Recommended Posts

Jeg spør dette eminente forum.

Jeg har i dag en 70 amp dynamo og Ladac 1203 regulator.

Dette lader mine bly/syrebatterier 2x 110Ah batterier utmerket.

Batteriene er nå modne for utskifting, og jeg vurderer å gå over til 3X110Ah AGM.

Spørsmålet er om jeg må gjøre endringer mtp. ladespenning el. hvis jeg vil gå over til AGM.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

På Ladac-regulatoren er det en justerskrue bak en klistrelapp. Der kan du stille inn ladespenningen til det du ønsker. Selv har jeg en Ladac-regulator i parallell med en PDAR regulator. PDAR er satt til 14,8V (åpne semitraction batterier) mens Ladac'n som står som backup har jeg justert ned til 13,5V.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Er du sikker på AGM?

Det er flere her som har hatt trøbbel med de fordi teknologien AGM forutsetter mer kontant lading enn bly.  Jeg vurderte AGm, men slo det fra meg pga de momentene :-)

AGM skal vel lades med lavere spenning, PDAR kan omprogrammeres til AGM av Jørg.

mvh

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Jeg ønsker egentlig ett så enkelt og lite kresent anlegg som mulig, og det er ikke noe must å gå over til AGM.

Jeg har ikke spesielt stort strømbehov, men må skifte ut batteribanken min i vinter.

Det jeg ser er at AGM tåle flere dype utladninger en bly/syre batt., men at det finne bly/syre batt. som tåler dette bedre enn andre.

Kanskje jeg bare skal kjøpe meg 3 stk bly/syre batt på biltema til 1000 kr stykket og satse på at de varer i 4-5 år?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...