Jump to content

Mekke bil vs. mekke båt?

PiperBill

Recommended Posts

Helt siden jeg var ungdom har jeg alltid mekket bilen selv og foretatt både store og små reparasjoner. Dratt ut motor, komplett overhalling, osv. Da vi begynte å kjøpe nybil for noen år tilbake så måtte jeg a noe å mekke på så jeg kjøpte en gammel hobbybil (Alfa Romeo) Det har vært mer en nok å fikse på den for å si det mildt.

Men…når det komme til båtmotoren som er en Yanmar 4JH3-DTE tør jeg nesten ikke gjøre annet en å skifte olje og filtrene. Jeg skal ta en ventiljustering på den i løpet av høsten. Burde hvert «piece of cake» men jeg kjenner at jeg nesten litt redd for å gjøre det.

Er det andre som føler seg veldig usikker med rep av båtmotor men som er ganske kompetent med rep av bilmotor?

Skjønner ikke meg selv her :-)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Har du ikke boka?

Du finner alt av bøker enten her på baatplassen eller på nett.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Hos meg er det slik at jeg mekket alt mulig på bilmotoren ut med girkasse for lagerskift osv., - tidligere. Men med en moderne 5 år gammel bensinmotor med turbo, er det slutt.  Yanmar'n i båten som er 30 år i år, skrur jeg gjerne på, - hadde det da vært noe som trengte å skrues på.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Vel, som en "nerwbie"  nøler jeg litt med å skrive etter Lars H. - og andre "superbrukere" her - men hei, det er et forum - hvor vi deler erfaringer.

PiperBill spurte: "Er det andre som føler seg veldig usikker med rep av båtmotor men som er ganske kompetent med rep av bilmotor?"

:smiley: Hei, jeg elsket gamle amerikanske biler, har skrudd dem fullstendig fra hverandre og i sammen igjen, det samme med "gamle" Opeler, og til og med en av de første Honda Civic-ene.  (De var jo som et lego eller tekno sett - fra barndommen! )

Men nye biler - jeg holder meg unna der, alt for mye elektronikk, som ligger langt utenfor min kunnskap....

Men har en gammel Yanmar 2QM20 i snekka her, og fant ikke bare brukermanualen, men også hele 400-siders verksted manualen på nett, og det er jo litt betryggende å ha.  Så jeg skrur litt...   Forsiktig. :smiley:

Redigert av Old Wood (see edit history)

Jeg har det motsatt. Jeg har mekket både bil og båt i alle år, men etter at jeg kjøpte min første nye bil for 12 år siden har jeg kun mekket båt. Dersom noe går i stykker på bilen er det rett på verksted. Har ikke tålmodighet, ork eller mot til å ta fatt på det.

Nå kjøper jeg forsåvidt en splitter ny båtmotor i disse dager, og har da kjøpt en uten turbo eller noe som helst fancy greier. Old school som jeg burde kunne skru på ved behov.

Det er en av gledene med å ha båt, alltid noe å gjøre. Enten noe å fikse, forbedre eller bygge om.

Har skrudd bil i 25 år, jobbet som bilskadereperatør i over 10 år, og skruer båt og bil selv.

Etter det jeg har lest og hørt, er jeg dessverre blitt meget skeptisk til "proffe" verksted. Føler etterhvert at jeg kan gjøre en like god, om ikke bedre jobb enn dem. Og dermed sparer jeg en god del kroner i samme slengen...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Enig der, Kjetil1. Ser for meg ut som om dagens mekanikere tror de kan finne alle feil på PCen men en motor er nå fremdeles en mekanisk klump...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Føyer meg også inn i rekken av de som skrur selv. Er tross alt utdannet mekaniker, så det må da kunne komme til nytte både på jobb og hjemme ?

Dog hviler det en slags forbannelse over dette, jeg ender opp med å bare kjøre gamle dritt biler. Jeg sparer masse penger på dette selvfølgelig er bra det, men jeg kan liksom aldri ta meg råd til å kjøpe nytt

Hvis jeg ikke kunne skru selv, hadde det lønt seg å kjøre ny bil.

Huff.. det er vel det man kan kalle ett luksus problem ??

Dette er ikke så ille som det høres ut, jeg trives veldig med å skru og fikse på ting. Spesielt båten er trivelig å stelle med

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Da jeg passerte 67 år for noen år siden, fant jeg at jeg ikke lenger ville reparere de to bilene våre, en Ford og en BMW. Aldrende modeller. Etter å ha prøvd to velrenomerte verksteder i Sverige, og ditto i Norge, kom jeg til at jeg like gjerne kunne plukke frem verktøykassa igjen. Jeg oppdaget at verkstedene reparerte imaginære feil, tok betalt for jobber ikke utførte og at de ikke reparerte faktiske feil fordi bilenes rapporteringssystem ikke ga beskjed. Motoren til Hulda er så enkel at jeg ikke ser noen hensikt i å betale 1000 kroner timen for å ha en eller annen gjøk oppi der som bare ødelegger.

Mulig det hat litt med det faktum at hvis det går galt med bilen så er det ikke så farlig men konsekvensene med å få motorstopp på sjøen er litt verre. Også er Yanmar sine service-manualer ikke beregnet på hobbymekaniker slik som for eks Haynes sine er for biler. Ventiljustering i min Yanmar servicebok nevnes bare med en kort setning om å kontrollere og justerer om nødvendig.

Også litt alderen da. Man lager litt mere begrensninger på seg selv etter som man blir eldre. :-)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Neida, man blir aldri for gammel. Jeg har noen bøker fra Haynes og andre. Der står alt jeg vet fra før av. Det hva som ikke står i de bøkene jeg lurer på. Min største kilde for informasjon er internet. I hvert fall når det gjelder BMW'en. Til GM'en i Hulda har jeg verkstedhåndbok, også funnet som .pdf på internet. Det er en vanvittig mengde informasjon der ute.

Dog, høytrykks dieselpumpe var overhalt da jeg kjøpte motoren til Hulda. Overhaling foretatt av et eller annet slåmaskinverksted inne i Østfold, sammen med dysene. Fullstendig ødelagt. Slike deler mekker jeg ikke selv, krever spesialutstyr. Kjøpte en renovert pumpe og dyser fra et spesialverksted i USA, etter anbefaling her på forumet. Førsteklasses fagfolk, pumpen så ut som ny, og hadde fått nytt serienummer og betegnelse i hht. spec. fra Standayne (fabrikanten). Siden har det bare fungert.

Redigert av Hulda (see edit history)

Jeg har skrudd på gamle bilmotorer siden 1950-årene, først på en 1926-modell Chevrolet, og siden på Opel, Fiat, Volvo, Toyota, Mitsubishi . . . . For tiden har jeg B18 motoren til Tora hjemme for full overhaling. Men jeg fikk litt angst da de nye cr-motorene kom og har nå to moderne dieselbiler som jeg ikke skrur på

Men da båtmotoren min på Saowanee ikke ville starte etter at jeg fikk vann i dieselen måtte jeg til pers. Det er en 225 hk FNM cr-dieselmotor. FNM har ikke noe merkeverksted i Norge og alle lokale mekanikere meldte pass. Jeg ringte importøren i Bergen og fikk veldig god assistenste til feilsøking og mekking ovet telefon. Jeg feilsøkte, demonterte cr-systemet, skiftet høtrykkspumpe (fikk (!) en brukt fra importøren) og skiftet injektorene og startet opp igjen. Motoren går som en klokke igjen. Ettrpå har jeg skiftet matepumpe og hatt dynamoen ut og inn (barnemat).

Denne opplevelsen fik meg til å miste all redsel for mekking på moderne motorer. Common rail dieselsystemet er faktisk veldig enkelt og ikke spesielt vanskelig, hverken å forstå eller reparere. Så nå er jeg i gang igjen og husker hva Arild hos impotøren sa: du kan mekke selv, bare du vet hva du gjør.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Mekking på motorer var noe som lå i luften, allerede fra tidlig i tenårene. Det var plenklippere, jordfresere, mopeder - og fra 18-årsalderen bil. Jeg husker godt ennå min første bil, det var en Ford Cortina 1600 Super, 1969 modell. Det er vel en av de verste bilene som noen sinne er laget, med elektrisk utstyr fra Lucas, en mekanisk konstruksjon som var selve begrepet av en rustfelle, og en motor som var alt annet enn "super"- Jeg fikk nok av den møkkahaugen en gang jeg var på permisjon fra førstegangstjenesten - da sluttet den å lade. Den gikk rett i vrakpressen til Knoksen. Det var dengangen vrakbilene var stablet i 3 etasjer, og vi kunne ta med verktøykasse og gå rundt på hele området og plukke deler. Those days are gone - og nå som Otto-motoren etterhvert forsvinner fra folks dagligliv, kommer også kunnskapen om "mekking" til å  forsvinne.  Vi står foran et skifte i samfunnet, der elektro overtar med og mer for stempelmotoren. Om 30 år er kunnskap om stempel og ventiler like fjernt fra dagens 20-åringer, som kunnskap om dampmaskiner er det i dag. Så teknisk Museum på Kjelsås har en viktig oppgave fremover......

Redigert av HerrPedersen (see edit history)

I min ungdom lærte jeg en regle for ventiljustering på 4 sylindret motorer med tenningsrekkefølge 1-3-4-2 som følger, jeg kaller det bare for 9-regelen.

Når 8 er åpen, justeres 1 , 7 åpen justeres 2 , 6 åpen justeres 3. osv osv.

Denne metoden har jeg brukt på utallige motorer i biler og båter oppigjennom årene. Tror det finnes en tilsvarende regel for 6 sylindrede motorer, men den kan jeg ikke. I min forrige båt med en Yanmar 4 LH-TE justerte jeg etter denne metoden, men sjekket etterpå for sikkerhets skyld mot prosedyren foreskrevet i Yanmars egen servicemanual, fikk da bekreftet at den gamle regelen var spot-on.

Jeg er ikke mekaniker av yrke, men har likevel aldri hatt verken biler eller båter på verksted noen gang, stoler liksom mer på det jeg gjør selv.

Nå har jeg imidlertid ikke hatt noen kjempestore utfordringer som jeg husker i farten, men det velger jeg å tro kommer av regelmessig og nøye forebyggende vedlikehold av både biler og båter, samtidig som vettug bruk også hjelper.

Når jeg byttet bil i vinter til en 10 år gammel Toyota Previa med automat, startet jeg med å bytte alle væsker samt bytte alt som var slitt på bremser og justere opp. Jeg ser liksom ikke vitsen i å spekulere om en væske eller noen annen slitasjedel er god nok, bytt ved den minste tvil så er jeg sikker.

Samme regla når jeg har byttet båt, full gjennomgang på alt med mye utbytting av slitasjedeler og selvfølgelig oppgraderinger underveis.

I båten og i begge bilene har jeg en bok hvor alt skrives ned for å holde kontroll underveis. 

Mitt første mekkeprosjekt fra slutten av 70-tallet, en Jawa 50 fra 60-tallet som jeg fikk av min far.

Dessverre manglet en del vitale deler som sete, kåpe, bakskjerm, lykt osv. men ingen tenkte visst på at den burde være komplett.

Fant et Tempo-sete og fikk iallefall start til slutt.

Og lærte på den harde måten at det skulle være 2-taktsolje i bensinen. Det hadde jo ingen fortalt meg.

Men fikk start etter at motoren hadde skjært seg  :giggle:

Det manglet eksospakning så den laget jeg av mahogny kryssfiner. Den tok naturligvis fyr  :giggle:

Registreringsskilt, vognkort og slikt var ikke så nøye, men jeg var vel bare 14 år.

Prosjektet endte vel relativt fort på skroten.

Etterhvert fikk man jo mere avanserte prosjekter og mere kunnskap, men mest moro var nok denne.

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

jeg hadde en Tempo Corvette , som jeg skrudde ihjel - og så tilbake til livet igjen.  Meget lærerikt pga alle tabbene man gjorde, og som dårlig bemidlet 16 åring ble jeg temmelig flink til å finne alternative løsninger når ting gikk istykker  :lol:    Men bil begynte jeg aldri å skru på.    Har siden holdt meg til mc, snøscootere og påhengere - og båt.  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg måtte tidlig lære å skru bil, da ymse manuelle og automatiske girkasser på et par Audi 100 jeg hadde på 80-tallet måtte repareres av uvisse grunner...

Og ventiltetninger måtte byttes, når oljeforbruket oversteg bensinforbruket  :saint:

Investerte i MIG/MAG-sveis i 1987, da det viste seg at biler kjørt på østlandet pussig nok hadde rust.... Apparatet funker like godt den dag i dag så det var et kurant kjøp iallefall.

Siden ble det mye MC og etterhvert litt snøscootermekking.

Har ikke mekket riktig like mye båtmotor (fikk ikke egen båt før i 2001), men det blir nok mere etterhvert ser det ut til.

Kanskje noen føler seg kallet til å lage en tråd der en komplett service illustreres med bilder? Sikkert interessant for mange, er alltid moro å lære noe nytt om ulike motorer.

Ofte er det spesielle triks / spesialverktøy som må til også. Ref. registerreimbytte på påhengsmotor, som jeg nettopp har tatt på min. Måtte lage til en plate som fungerte som ters for å få av svinghjulet, samt trenger også et J-jern for å holde igjen svinghjul for å dra mutter med rett moment. Sikkert mange gode tips og råd som flere sitter inne med.

Jeg oppdaget at verkstedene reparerte imaginære feil, tok betalt for jobber ikke utførte og at de ikke reparerte faktiske feil fordi bilenes rapporteringssystem ikke ga beskjed.

VELDIG få ganger jeg har satt bil på verksted og det har endt med katastrofe HVER gang. Sist nå på torsdag hadde jeg min 1.6 mill bil (8 år gammel engelskmann og jeg betalte absolutt ikke 1.6 mill for den...) på merkeverksted for å feilsøke på tidvis brå/nykkete giring. De hadde problemer med å få kontakt med diagnosen og konkluderte derfor med at girkassen hadde en mekanisk feil og måtte skiftes, viste meg en teknisk bulletin som skulle bekrefte deres diagnose men jeg fikk ikke lese den. Svindlere :sad:

Og ventiltetninger måtte byttes, når oljeforbruket oversteg bensinforbruket  :saint:

...

pussig nok hadde rust....

Hadde også en sånn Auda på -80 tallet, fylte olje og sjekket bensinen. Det ble hyppige oljeskift på Detroiten i båten og spilloljen gikk på Audaen... Hadde aldri problemer med biler bak, enten var de der ikke ellers så så jeg de bare ikke... Når jeg kjørte gjennom sølepytter måtte jeg ha beina plassert i et bestemt mønster på dørken for å ikke bli våt i fjeset. Kanskje greit med EU-kontroller :giggle:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Har denne stående i "garasjen". Tror jeg byttet ventiltetninger på den omkring 1990. 

Men den har av ymse årsaker ikke vært i bruk siden 1995. Glemt men ikke gjemt, eller omvendt (og automatkasse/diff som må monteres men har jo delene).

Så har hatt delvis utegarasje i 20 år for andre prosjekter.

Skulle ta Audien fram til 30-års dagen i 2008 men nå nærmer deg seg vel heller 40-års dagen.

Blir spennende å se om ventiltetningene fortsatt holder  :saint:

bilde

Mye fin mimring her - men det blir med mimringen. Heldigvis har jeg elektro-bakgrunn, så det å konvertere til elektriske biler blir ikke vanskelig slik sett - men det blir en overgang. Det blir mer renslig fremover - man slipper å bade hendene i svart smøreolje hver gang man skal fikse på noe. Og det er bedre for naturen. Fuglene synger litt renere, luften er litt klarere, og det er mindre støy også. Så totalt sett må man nok si at skiftet til elektrisk er en fordel for alle. Så lenge ikke myndighetene blir fanatiske, og innførerer datogrenser, vanvittige avgifter osv. Dette skiftet vil  gå helt naturlig og smertefritt, over et par generasjoner eller så. Men jeg ønsker det fremdeles skal være tillatt om 100 år, å starte opp - hva enn det nå måtte være med forbrenningsmotor man har i garasjen - ute å måtte betale bot.

Redigert av HerrPedersen (see edit history)

Jeg la inn reservasjon på Tesla Model 3 i april. Bare for å ha det gjort.

Kan jo kansellere om det skulle bli nødvendig av en eller annen grunn, og det kan jo oppstå mange grunner flere år fram i tid.

Kanskje jeg har brukt for mye penger på båt til da...

Men først må de jo i det hele tatt få i gang produksjonen. Jeg er vel ca nr 290.000 i køen  :saint:

Da blir det ikke mye bilmekking, men beholder nok gammel-Jeep'en uansett antagelig.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...