Hulda Svart 11.September.2016 Link til dette innlegget Svart 11.September.2016 Min mekaniske løpebane startet med å demontere alt fra rørradioer til vekkerklokker, uten at noe av det funka i etterkant heller. Bunnen ble nådd da jeg overbeviste fatter'n at jeg var den rette til å montere radio i bilen hans. Var vel i 15-års-alderen. Satte fyr på bilen. Fatter'n var så forbanna at han sikla. Etter det begynte jeg med en viss research før oppstart. Deretter begynte suksesskurven å gå langsomt opp. Men jeg har passert 70, og gjør fremdeles blemmer. Har dog blitt bedre til å skjule dem. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 11.September.2016 Link til dette innlegget Svart 11.September.2016 Har et par motto som jeg har stjålet fra en kompis og en bekjent: "De eneste som aldri gjør noe feil, er de som aldri gjør noe". og "Kommer det med motor eller pupper, blir det før eller senere problemer..." Men i motsetning til Hulda er jeg dårlig til å skjule blemmer, klarer som regel ikke la være å fortelle om dem Gjelder å ikke ta seg selv så høytidelig. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 11.September.2016 Link til dette innlegget Svart 11.September.2016 (redigert) Jeg monterte 12V kontakt i salongen på min fars trebåt med 24V anlegg, for snart 40 år siden. Ble et finurlig opplegg, og ingen sikring naturligvis. Tenkte ikke så langt i den alderen, var vel knapt blitt tenåring. Tror jeg brukte høyttalerkabel Men det funket da... og ingen brann. Og vi kunne se på sort/hvitt NRK. Var gammel type batterier med eksterne koblinger mellom cellene, noe ala bildet under. Tror jeg bare boret hull i en eller annen pol der det passet og tok ut den nødvendige spenningen Redigert 11.September.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
aileenll Svart 11.September.2016 Link til dette innlegget Svart 11.September.2016 Har mekket siden jeg var 10. Påhengere, Sleipner, marna, vp, janmar, sykler,tempo, vespa boble, mv. Foretrekker båtmotor, for da slipper en blandingen av rust,veistøv og olje! Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Jori Svart 11.September.2016 Link til dette innlegget Svart 11.September.2016 Føyer meg også inn i rekken av de som skrur selv. Dog hviler det en slags forbannelse over dette, jeg ender opp med å bare kjøre gamle dritt biler. Jeg sparer masse penger på dette selvfølgelig er bra det, men jeg kan liksom aldri ta meg råd til å kjøpe nytt Hvis jeg ikke kunne skru selv, hadde det lønt seg å kjøre ny bil. Huff.. det er vel det man kan kalle ett luksus problem Dette er ikke så ille som det høres ut, jeg trives veldig med å skru og fikse på ting. Spesielt båten er trivelig å stelle med Kjenner meg veldig igjen her. I tillegg har jeg de siste årene begynt å mekke biler med elektriske problemer. Siden de svarte boksene virker avskrekkende på de fleste har jeg tatt det som utfordring. Det som er sund er disse dyre scannertoolene man må kjøpe og de beste er jo merkespesifikke. Det sagt så styrer de en veldig ofte ganske tett inntil problemet, kan vel kanskje være vanskelig å skille på hva som er følgefeilkode fra hovedfeilkoden. Nå kommer jo også dette mer og mer i båtenes verden, men akk så dyre disse scannertoolene også der er. Med den prisen på toolene og vanskelig tilgang, holder de effektivt amatørene borte. Er eneste grunnen jeg ser til at vi ikke skal skru på nyere motorer, de er egentlig ikke så vanskelig selv om de er smellfulle av elektronisk mikkmakk (svarte bokser). Den dagen prisen på toolene blir "vettug" er det bare å kjøre på selv. Jeg har også begynt å skru opp de svarte boksene nå, da overraskende mange av de har feil pga dårlige loddinger og dermed kan man spare seg for mange 1000-lapper i kjøp av ny boks. Verkstedene kommer bare til å bytte boksen og du som kunde må betale for det. Der har man ett minus med og ikke skru på det selv. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 11.September.2016 Link til dette innlegget Svart 11.September.2016 (redigert) Vi har et svært nylig eksempel i familien på at hjemmemekking er best. Både jeg og guttungen er kompetente til å skru lett mc. Men vi ønsker å få utført en storservice av proffe...Han har en Yamaha YZF-R 125 og den skulle ha storservice med ventilkontroll/justering. Han ringer 11.08 og bestiller tid for service. Får tid 31.08, vi leverer sykkelen på ettermiddagen 30.08. Kort fortalt drøyer det før sykkelen er ferdig. Etter flere telefoner og lovnader om når den skal være ferdig, får han beskjed kl14:50 05.09 om at den er ferdig "om en times tid". Vi drar for å hente sykkelen, betaler servicen kl16.09. Da er det "bare" å montere deksler igjen. Kl 16:50 kommer endelig sykkelen. Fullstendig tilsølt av bremsevæske på gass og bremsehåndtak, på ramme, deksler, forskjerm, framfelg og dekk, samt litt søl rundt om på nesten hver eneste del. Masse oljete fingermerker på deksler og kåper. Jeg får kundekontakt til å hente mekaniker for å rengjøre sykkelen. Både mekaniker og kundekontakt nevner at det er lærlinger som er brukt på sykkelen... Da guttungen skal kjøre, ser jeg at idet han setter sykkelen i gir, hugger den på clutchen som om den er bare halvveis inntrykket. Det står merket på serviceskjema at clutch er kontrollert og justert... Da vi kommer hjem, påpeker poden at kjedet ikke er smurt, det er knusktørt. Står også avmerket på skjema som utført. Senere oppdager han at det mangler skruer i fester på kåper, skruer han vet var der før service. Så hvordan skal vi vite at ventilklaringer er kontrollert og eventuelt justert? Her har vi betalt for en relativt enkel service, hvor sykkelen stod på verksted fra onsdag til mandag, og der ting som skal være utført ikke er blitt gjort. I tillegg har det kommet en pussig ulyd i sykkelen i fart. Skal ikke nevne firma, men de er i en monopolsituasjon på Yamaha i Stavangerområdet.. Så dette er nok en grunn for at mekking tas best selv... Redigert 11.September.2016 av Kjetil1 (see edit history) Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Old Wood Svart 13.September.2016 Link til dette innlegget Svart 13.September.2016 Utrolig morsom lesing! Man blir jo nesten forført inn i fortiden her! Takk!Index - i #12 - :Ventiljustering følger de samme prinsipper uansett. Du trenger ikke bok for dette, så lenge du har målene og om du skal måle på varm eller kald motor. ja - på den gamle Yanmar 1-cylindara 12 hestern, var jo ventilåpnningene helt ute av synch, og til min overraskelse fikk jeg kjøpt målegreia der (husker ikke hva det heter, dere vet, disse bladene) for kr. 65 - og fikk justert ventilåpningene. For første gang på 30 år! :-)Hva denne tråden minner meg om, er alle feilene jeg har gjort gjennom årene, på fra Scootere til tunge MC (den første jeg hadde var en 1939 BMW 750, med girspake og sidevogn, tok av forgasserne, men der stoppet det, og min fars svenske fetter, en elektro ingeniør i Stockholm, kom på besøk og fikset det hele, i 1969! :-) )Det samme med biler, og tildels nå med båter. Man skulle tro man lærer fra sine feil, og ja, kanskje man lærer litt, men - i mitt tilfelle - ikke nok! Vi trenger noen fjærer ting til den gamle Yanmar motoren vår, og i dag begynte jeg å rydde i skjulet, og der var det jo en gammel bord-lampe, en av de som strekker seg langt. Tok den av, tok av fjærene (4 stk.) siden jeg har en følelse at 2 av dem vil gjøre jobben, i motoren der, mht. å auto-trekke gassen tilbake der til "idle" - og også når vi monterer en "stopp" knapp. Vi får se. Taikk igjen - det er så hyggelig å lære at man ikke er "helt alene" her, når det kommer til alt dette! Onward! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.