Jump to content

Store reg.-nummer - få slutt på anonymiseringen!

roeren

Recommended Posts

Nærmest daglig i sommer - og tidligere somre - har vi sett råkjørende båter og vannscootere, tildels i sik-sak mellom andre båter.  En plage og en sikkerhetrisiko for mange.

Men er det mulig å identifisere båtene?  Åneida; de fleste har nok reg.-nummer, men de er så små at de er vanskelig å lese selv med kikkert!

Fiskefartøy har store reg.-nummere på kontrastfarget bunn, nummer som er mulig å lese på lang avstand med det blotte øye.  HVORFOR IKKE FRITIDSBÅTER??

Vi var i Lûbeck forrige uke, og hva så vi der?  Jo, reg.-nummer det var mulig å lese!!

bilde

Slike synes jeg norske fritidsbåter også bør ha!  Tydelige numre gir brukerne bevissthet om at de er lette å gjenkjenne, hvilket jeg er sikker på vil virke disiplinerende!  Og ser vi noe virkelig rått, kan vi opplyse politiet at det var båt eller vannscooter med nummer så-og-så.

Og ser vi noe virkelig rått, kan vi opplyse politiet at det var båt eller vannscooter med nummer så-og-så.

Ja og så da? Hva hjelper det å leke politi og ringe inn nummer i øst og vest etter eget forgodtbefinnende ? 

Polisen: Politiet  bla bla hjelpe deg?

Tulling i båt : Ja hallo ja det var en galning som kjørte altfor nære meg nå og laget bølger og alltingen, kunne helt lett tatt en stor bue rundt meg men gjorde det ikke. ble skikkelig irritert. Dyr og svær båt var det og. Dette synes jeg bør taes til høyeste hold.

Polisen: Jaha er det personskade ?  ikke det nei.. skade på fartøy? ikke det heller sier du.. en kaffikanne gikk i dørken? hmm var den sikret da? ikke det nei. Du får ta en titt på forsikringen din om du har og hvilke muligheter den gir  . Ha en god dag videre.

Jeg finner båt liggende på land. 

Gir informasjon til politiet om båt, sted, bilder etc.

Ingen tilbakemelding, ingen reaksjon, dødt.  :lipseal:

Vi trenger et alternativ til å spore opp båter som ikke inkluderer politiet da denne etaten ikke har interesse for slike saker.  Politiet presterer til og med å selge båter i hittegodsauksjon der båten er merket med registrering fra den gang vi hadde småbåtregisteret. Et lite søk i registeret og de hadde funnet eier.

Forsikringsselskapene burde være den rette instans til å ønske seg et system som fungerer- både for den som har mistet noe, og den som finner noe.

SailorBoy

Jeg er helt enig i alt jeg!

For det første er det tross alt alltid en fordel at man kan finne navn og adresse på de man ikke liker oppførselen til.

Så kan man ringe de, oppsøke de, anmelde de, og ellers trakassere de på grovest mulig vis.

For det andre er det alltid bedre med mer overvåkning, flere registre og generelt mer lovverk.

Det er jo til alles beste, unntatt de som har noe å skjule, det er de ... og terroristene selvfølgelig, som ikke registrere båtene sine, nemlig.

Redigert av adeneo (see edit history)

Nye båter HAR registreingsnummer i dag. Nemlig obligatorisk CIN i henhold til EU-direktivet. Kanskje det burde registreres i en database, samt gjøres mer synlig? Husk at et obligatorisk småbåtregister uvegerlig medfører en ny båtskatt. Den vil garantert medføre økt byråkrati og bli brukt som salderingspost på statbudsjettet (som all andre velmenende skatter og avgifter).

Det kommer nok, men jeg synes ikke båtfolket akkurat behøver BE om det.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

- Nei til alle "gode hensikters" byråkratisering rundt båtlivet (og ellers i samfunnet).

- Ja til frihet under ansvar og en liten dose anarki i hverdagen.

Å ikke kunne se på lang avstand hvem som eier enhver båt er en veldig liten pris å betale for friheten fra registreingsplikt med båtskilt, byråkrati og ekstra skatter.

Det er jo redningsselskapet som bestemmer størrelse på klistrelappene de sender ut, så det er til båtregisteret man skal henvende seg med slike klager. Og når det gjelder obligatorisk båtregistrering er jeg litt delt - det er mange gode argumenter for - men så er det dette med det frie livet på sjøen som man ikke skal tukle med. Det er allerede fri jakt og fiske, og jeg mener ikke at enhver flytende farkost skal ha registreringsplikt. Men jeg ser de gode argumentene som taler for, også. Hva med å ha grenser f.eks. over 9,9Hk og over 10 fot og over 10 knop ? Er alle kriteriene oppfylt, må man registrere. 99,9% av alle farkoster vil falle inn under kravene, men det er en liten åpning for frie sjeler som vil tilbringe livet sitt fritt på sjøen- og det synes jeg man skal respektere.

Redigert av HerrPedersen (see edit history)

Regnummer er gameldags.
Tvungen AIS/GPS overvåkning med lagring av sporlogg der navn og telefonnummer til fører ligger åpent er tingen
Da kunne TS hvilt  kikkerten sin og det hedde kommet klart frem hvilken hastighet båten gikk i.
Egentlig burde politiet i vært distrikt godt igjennom all spordata en gang i døgnet for så sende ut bøter.
Da hedde grinebitere sluppet å bruke tellerskritt for å rapportere grisekjøring.
Egentlig burde straffen vært pisking på torget kl 21.
Det hadde vært disiplinerene.

Redigert av pipe (see edit history)

det må komme registreringplikt på alt som kan kjøre over 5 knop, i dag er det texas på sjøen, og dei verste vil vel ikke ha noe nr, på sykkelen eller hekksjøpaddene sine, på biler og motorsykler er det reg. plikt, så hvorfor ikke på sjøen?? i dag er det så mye idiotkjøring rundt holmer og i fjorder, med reg,nr, er det lett å finne desse fartsfantomene men det må vel noen mega ulykker til for at dei "kloke "hodene som styrer kan begynne å "tenke"

Hvorfor ikke tatovere personnummer i panna på alle, slik at vi også kan gjenkjenne idiotene vi treffer over alt, ikke bare på sjøen. Datchips under huden med GPS-sporing måtte vel også være drømmen for mange som ikke er redde for overvåkingssamfunnet ?

Når skal all denne paranoiaen ta slutt?

Redigert av NilsPils (see edit history)

Regnummer er gameldags.

Tvungen AIS/GPS overvåkning med lagring av sporlogg der navn og telefonnummer til fører ligger åpent er tingen

Da kunne TS hvilt  kikkerten sin og det hedde kommet klart frem hvilken hastighet båten gikk i.

Egentlig burde politiet i vært distrikt godt igjennom all spordata en gang i døgnet for så sende ut bøter.

Da hedde grinebitere sluppet å bruke tellerskritt for å rapportere grisekjøring.

Egentlig burde straffen vært pisking på torget kl 21.

Det hadde vært disiplinerene.

Vi har jo hatt en periode frivillig sporlogging av fritidsbåter allerede, i regi av RS.

Men obligatorisk sporlogging kombinert med en tvungen, gradert ordning med bøter for avvikende oppførsel ville nok flertallet ønske seg. Etter litt mild bearbeiding av folkemeningen i media først.

Så hvis man gjør slik sporing tvngen, og knytter det til en automatisk logging med GRADERTE avgifter, vil det ganske raskt bli et fint verktøy for å styre adferd på sjøen. Hvis man da kobler det til et slags "grønt skifte" (eller finner på et annet navn), kan det bli en betydelig skattekilde med tiden. ALT i det godes tjeneste, selvsagt.

Men for å få det til, må vi først få tvungen registrering. eller helst tvungen frivillighet, da, i det godes tjeneste. -De som er uenige, erklæres som samfunnsfiender.

Men hva skal vi gjøre med syklist-plagen på land? Jeg blir nesten nedsyklet hver dag når jeg lufter bikkja på gangstiene her. Sykling på denne gangstien er ikke forbudt ennå, men selve sykkelstien ligger (asfaltert og grei) faktisk et annet sted.

Jeg tror vi skal starte med sykkelregistrering, og STORE REG-MERKER, slik at vi kan ringe og anmelde dem.  Men den adfersregulerende bruksavgiften på syklistene bør være veldig lav, nærmest symbolsk, for at beskatningen ikke skal bli et brukshinder.

Ellers opplever jeg at det finnes hundehatere, syklisthatere, fritidsbåthatere og valgfrihetshatere. De er overalt.

Dette må være veldig viktige ting å mene noe om.

Dette er så viktig, at vi må få satt noen politikere i arbeid med saken! Vi har jo demokrati her, ikke sant?

< ironimodus=OFF >

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Ja og så da? Hva hjelper det å leke politi og ringe inn nummer i øst og vest etter eget forgodtbefinnende ? 

Polisen: Politiet  bla bla hjelpe deg?

Tulling i båt : Ja hallo ja det var en galning som kjørte altfor nære meg nå og laget bølger og alltingen, kunne helt lett tatt en stor bue rundt meg men gjorde det ikke. ble skikkelig irritert. Dyr og svær båt var det og. Dette synes jeg bør taes til høyeste hold.

Polisen: Jaha er det personskade ?  ikke det nei.. skade på fartøy? ikke det heller sier du.. en kaffikanne gikk i dørken? hmm var den sikret da? ikke det nei. Du får ta en titt på forsikringen din om du har og hvilke muligheter den gir  . Ha en god dag videre.

Ha ha!:-) Nå lo jeg godt. Veldig bra svar og helt sant!

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

til PIPE: et registreringsnr. kan ikke hindre en ulykke, det må vel du og forstå, men når dess fantomene på vannsykkel og hekksjøtullinger  er til ulempe og gjør skade,er det lettere å finne dei, vanskelig å forstå???????

Og hvorfor skal du "finne" andre som er til ulempe for deg på sjøen? Hvilken glede har du av dette? 

Selv ved skade etter hekksjø eller lignende, er det lite å oppnå ved å oppsøke den som laget bølgene, det er jo ikke slik at du har krav på noe som helst, det eneste du gjør er å trakassere andre fordi du føler deg forulempet?

Redigert av adeneo (see edit history)

Å ikke kunne se på lang avstand hvem som eier enhver båt er en veldig liten pris å betale for friheten fra registreingsplikt med båtskilt, byråkrati og ekstra skatter.

Har inntrykk av denne type plikt, byråkrati og ekstra skatter (et register til selvkost er vel ikke en skatt?) er nokså vanlig i de fleste land man ferdes i, bare ikke i Norge? Joda, vet at du sikkert vil kunne nevne noen andre land, men ikke helt uvanlig med denne type restriksjoner vel.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...