Jump to content

Store reg.-nummer - få slutt på anonymiseringen!

roeren

Recommended Posts

Og hvorfor skal du "finne" andre som er til ulempe for deg på sjøen? Hvilken glede har du av dette? 

Selv ved skade etter hekksjø eller lignende, er det lite å oppnå ved å oppsøke den som laget bølgene, det er jo ikke slik at du har krav på noe som helst, det eneste du gjør er å trakassere andre fordi du føler deg forulempet?

:thumbsup: Kunne ikke sagt det bedre selv!

Pass dine egen saker og la andre være i fred.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Men det var vel tvungen registrering og store skilt en gang tidligere

Og det fungerte svært godt. Man visste hele tiden hvem som eide båten.

Så fant man ut, av ideologiske årsaker, at man skulle skattlegge båt. Politiets register ble makulert, og Tollvesenet begynte å bygge et nytt register basert på selvangivelsen. Det ble selvsagt svært mangelfullt.

Og så fant man, igjen av ideologiske årsaker, at registret skulle privatiseres. Ut av samme ideologien fulgte også at det var frivillig å registrere båten. Det ble selvsagt bare tull. Jeg prøvde å søke opp min båt, og fikk beskjed om at den var uregistrert. 

Man finner båter flytende uten folk ombord, og bruker en masse tid på leting da man ikke vet hvem som eier den. Man finner båter henslengt i båthavner og bruker masse tid på å finne eieren fordi den er uregistrert.

Vi kan ikke ha det sånn. Vi må ha et sentralt, offentlig, register.

Og det fungerte svært godt. Man visste hele tiden hvem som eide båten.

Så fant man ut, av ideologiske årsaker, at man skulle skattlegge båt. Politiets register ble makulert, og Tollvesenet begynte å bygge et nytt register basert på selvangivelsen. Det ble selvsagt svært mangelfullt.

Og så fant man, igjen av ideologiske årsaker, at registret skulle privatiseres. Ut av samme ideologien fulgte også at det var frivillig å registrere båten. Det ble selvsagt bare tull. Jeg prøvde å søke opp min båt, og fikk beskjed om at den var uregistrert. 

Man finner båter flytende uten folk ombord, og bruker en masse tid på leting da man ikke vet hvem som eier den. Man finner båter henslengt i båthavner og bruker masse tid på å finne eieren fordi den er uregistrert.

Vi kan ikke ha det sånn. Vi må ha et sentralt, offentlig, register.

Kan virkelig ikke huske at tollvesenets register ikke fungerte, hadde selv et par båter i det registeret den gang, funket fint..

Har inntrykk av denne type plikt, byråkrati og ekstra skatter (et register til selvkost er vel ikke en skatt?) er nokså vanlig i de fleste land man ferdes i, bare ikke i Norge? 

Virkelig? Hvilke land tenker du på da, som har obligatorisk registrering av småbåter?

så vidt jeg vet la svenskene ned sitt register i 1993 og danskene har vel ikke noe slikt register heller?

Jeg vet at enkelte land i Europa har obligatorisk registrering for alle båter som skal benyttes i visse elver og kanaler, for eksempel i Storbritannia osv.

Men, jeg kan ikke i farten komme på noe land som har obligatorisk båtregister for alle småbåter?

Jeg ville ikke umiddelbart tro at det var "nokså vanlig i de fleste land man ferdes i, bare ikke i Norge", jeg ville faktisk trodd det motsatte, at slik tvungen registrering av fritidsbåter var svært uvanlig, men må innrømme at jeg ikke har særlig god oversikt over de enkeltes lands registreringsordninger for fritidsbåter?

Redigert av adeneo (see edit history)

I de mer folkerike deler av landet var det sånn at en fritidsbåt var en åpen båt med påhengsmotor eller ei åpen snekke. Båtene hadde så lav ligningsverdi at de falt utenfor. 

Men registeret fungerte, enig ?? i motsetning til dagens ordning som er en gave pakke til tyver...

Ang.  verdien på båtene du referer til, er jeg usikker på om jeg forstår deg helt. Jeg hadde den gang en 27 fots lukket båt...

Kan ikke erindre at det var noen avgift...

Årsavgift var det derimot på 80 tallet noen år, men det var før tollvesenet tok over..

Vi hadde registrert en båt i det gamle registeret. Sendte inn all info om båt, motor, modellbetegnelser og serienummer på alt som har dette. Fikk tilbake en flott slik liten plastdings med den informasjonen som de hadde tastet inn: "Båttype: Ukjent" ingen motor eller serienummer på noe. Ikke lengde på båt.

Jeg tror også dette var et lavkosttilbud. Men om nytten er 0...

Jeg har aldri hatt noe imot å ha et offentlig båtregister. Eller gjerne privat. Det er ikke så viktig, så lenge det ikke ligger nevneverdig med penger i det. Forsikringsselskaper kan fint ta seg av slik registrering, som en del av sitt tilbud på båtforsikring.  Et sentralt forsikringsregister vil da kunne gjøres søkbart for alle selskap, politi og myndigheter. Den ekstra motivasjonen folk får til å forsikre båten sin, vil kanskje være nok til at fors. selskapene gjerne lager system for slik registrering. Og da med en standardisert form på polisenummeret som kan inneholde båtnummeret samtidig.  - Motivasjonen for båteiere er da at ingen finner båtens eier hvis båten ikke er forsikret. Omtrent som sykler med rammenummer. Uidentifiserte båteiere kan da skylde seg selv hvis de mister båten, eller de som vil bli kvitt en båt med ukjent eier, kan ha rett til det, hvis eieren ikke er registrert. - Det var noen tanker runt en form for offentlig register, i regi av privatkapitalister som forsikringsselskapene jo er.

Men det er ikke så viktig hvem som driver med registreringen, så lenge noen gjør det. Så det "noen" politiske genier (som muligens også er velgt inn på Stortinget) trenger å gjøre, er å tenke seg om og lage regler i en enkel lovtekst, som sier hvordan vårt samfunn skal organisere båtregistrering.

Det som er viktigst, er at det ikke knyttes noen direkte pengefordeler som skal belønne de som driver med slik registrering. Har man det, former det seg veldig raskt et lite "kongerike" rundt disse pengene. RS er et eksempel på at pengekassa eller brukerregistrene kan bli for fristende å forsyne seg av til formål på kanten av det som opprinnelig var ment. -Selv om det er i "det godes tjeneste" - som alltid slike ting er. Ofte kan enkeltpersoner oppdage at de er veldig strategisk plassert for å fremme personlige egeninteresser (status, anerkjennelse) og se seg tjent med karrierefremmende initiativ i slike små-kongeriker.

Egentlig er dette så enkelt som å opprette en database med selvbetjeing / online tilgang for fritidsbåteiere som skal registrere sin båt, melde eierskifte osv. -pluss andre med legitimt behov for å finne båteiere.  Om det er offentlig eller privat gir jeg blaffen i, så lenge vi unngår sugerør, uønsket sortering og adferdsregulerende avgifter.

Altinn eller Brønnlysundregistrene synes meg å være den mest nærliggende tanke. Og at det -aller helst- er gratis å bruke. Skilt kan man lage selv etter nærmere regler for størrelse, synlighet etc. - elelr få det laget av noen som kan det.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Så en storstilt leteaksjon hvor man finner en drivende båt kan stoppes ved å forsikre den?

Og henlegging av båter rundt okring kan forhindres ved forsikring?

Dette trur du ikke sjøl.

Helt riktig. Jeg tror ikke forsikring kan hindre ulykker og man skal ikke la være å lete etter ofre for en ulykke hvis man tror noe slikt har skjedd. På samme måte som at husforsikringen ikke kan hindre at noen hus brenner, og at brannvesenet ikke skal la være å sjekke om noen er i fare når det brenner - uansett om huset er forsikret eller ei. Dette er jo selvsagt.

Ved henlegging av båter (som er åpenbart avstått eller ikke tas vare på) bør det være tilstrekkelig for grunneier eller havnedisponent å sjekke om båten er forsikret, i et fungerende system vel og merke. Hvis en eier er glad i båten sin, vil han bli mer motivert til å forsikre den, hvis han skal unngå å miste den i visse situasjoner: Hvis den skulle drive av gårde, eller noen stjeler den og legger den fra seg et sted, er to mulige eksempler på slikt som du også vil ha en løsning på, så vidt jeg kan lese meg til.

Jeg tenkte bare litt høyt i mitt innlegg, også som en invitt til at andre kunne fange det opp og muligens foredle noe av det med sine tanker. Men det jeg skriver skal ikke tolkes som fasit, eller en presentasjon klar for hoggestabben. Da måtte jeg jo skrive enda mer ordrikt enn jeg allerede gjør, for å avverge slike kommentarer som din.

Ingen ting er fastlåst før sementen har tørket. -Og det går vel an å utveksle litt høyttenkning også?

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Jeg syntes du har en overdrevet tro på et tvunget småbåt register.
De aller fleste som har en båt med litt verdi på har registrert båten sin fordi forsikringsselskapene krever det.
Eldre uregistrerte båter har dagens eiere vanskelig å få registrert fordi de ikke kan dokumentere alle ledd siden båten var ny.
Disse får man ikke registrert selv om man vil og ingen tør å ta på seg et slikt ansvar ved å registrere de blindt på dagens eiere.

Jeg tror de som vil kvitte seg med båten klarer å skrape av klistremerket og eventuelt slipe vekk HIN nummret for de "glemmer" båten et sted
Bøller på vannscootere som driter i alt kan dekke til nummret mens de herjer eller ikke klistre på merkene i det hele tatt.
Siden 98% av alle vannscooter førere bryter dagens lovverk så driter de nok i en slik bagatel.

Redigert av pipe (see edit history)

Kan nesten få inntrykk av at enkelte her mener at tvungen registrering av bil er unødvendig...

Hvis det var meg du siktet til kan jeg forsikre deg om at jeg ikke mener det.

Utalesen falt etter etter mitt syn en tåpelig påstand tidligere i tråden som jeg har sitret der jeg dro frem det faktum at motorvogn registret ikke gjør det fare fritt å ferdes på vei.

At noen har mistet gangsynet senere i tråden for så være på deres egen regning.

Redigert av pipe (see edit history)

Det er vel liten tvil om at obligatorisk registrering av småbåter har noen fordeler, spørsmålet er vel kanskje heller om fordelene oppveier ulempene, og det er nok opp til øyet som ser.

Med mindre slik registrering følges opp like godt som på bil, med hyppige kontroller i havner og på sjøen av tollvesen og politi, så vil det neppe ha særlig effekt.

Det vil være for enkelt å droppe registreringen, ikke levere salgsmelding ved kjøp, benytte falsk navn osv. slik at det fremdeles blir vanskelig å spore opp båter.

Så er det som nevnt ovenfor ikke spesielt vanskelig å fjerne et slikt nummer fra en båt, dersom man ønsker det.

Så er det vel ganske innlysende at båt er et perfekt skatteobjekt.

Båt er i de aller fleste tilfeller luksus de færreste trenger i sitt daglig virke, til å komme seg på jobb osv. og verdien er som oftest direkte gjenspeilet av hvor bemidlet eieren er.

Man skal være bra naiv for å tro at et obligatorisk statlig register vil løse alle problemer, og man skal nok være enda mer naiv for å tro at slikt register ikke forholdsvis raskt vil benyttes til å fylle på statskassen.

Så er altså spørsmålet, igjen, om fordelene ved et register oppveier ulempene ?

Ja, fordelene oppveier ulempene med god margin under visse forutsetninger; Denne registreringen skal være obligatorisk og en forutsetning for å få båten forsikret. Utstedes det også et eierdokument som vil bli deponert i banken ved at den er belånt vil dette ytterligere sikre god og riktig omsetning både mht å få bekreftet eierskap og eventuell belåning. Ja, jeg tror også at dette vil være positivt mht ulykker da alle vil få et enda mere bevisst forhold til at man ved å være behørig registrert lettere vil få en anmeldelse mot seg ved uvettig kjøring og/eller ulykke osv

Hvem som drifter selve ordningen er av underordnet betydning så lenge denne er under offentlig kontroll. Nei, jeg er ikke bekymret for at et slikt register vil bli en inntekt for staten for det skal være en forutsetning at denne drives etter selvkostprinsippet på samme måte som pris på vann og avløpstjenester samt renovasjon etableres.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Ja, fordelene oppveier ulempene med god margin under visse forutsetninger; Denne registreringen skal være obligatorisk og en forutsetning for å få båten forsikret. Utstedes det også et eierdokument som vil bli deponert i banken ved at den er belånt vil dette ytterligere sikre god og riktig omsetning både mht å få bekreftet eierskap og eventuell belåning.

Nå virker det som om du tenker mest på deg selv og dine velbemidlede venner?

Dessverre er det neppe slik at de fleste som henslenger båter i havner, i stedet for å deponere de, kjører som idioter osv. har noe stort behov for lån, eierdokument eller forsikring, tvert i mot vil de vel neppe ha noen av delene, og når jeg tenker meg om, vil ikke en gang jeg ha noen av delene, og jeg hverken slenger fra meg båter eller kjører som en idiot, men liker kun friheten jeg har til å kunne dra på sjøen med akkurat den farkosten som passer meg.

Utover at det blir enklere å spore opp bærumskapteinene som durer i vei, rett over de mindre båtene uten å en gang ense at de er der, så blir det neppe enklere å spore opp båter som ikke har millionverdi og er belånt, fordi folk gir faen.

Ja, jeg tror også at dette vil være positivt mht ulykker da alle vil få et enda mere bevisst forhold til at man ved å være behørig registrert lettere vil få en anmeldelse mot seg ved uvettig kjøring og/eller ulykke osv

Nå er det vel fremdeles Sjøloven som gjelder, og med mindre man er grovt uaktsom er man heller ikke skyldig i noe, uansett hvor stort registreringsnummeret på båten er, slik at fint lite vil nok endre seg når det kommer til ulykker.

Når det kommer til anmeldelse, så er man temmelig naiv dersom man tror at en anmeldelse har noen betydning kun fordi man har sett en båt med registreringsnummer som kjørte for fort eller lignende.

En slik anmeldelse er nok akkurat like effektivt som å ringe til politiet å anmelde naboen når han kjører for fort med bilen. Du kommer ingen vei med en slik anmeldelse.

Redigert av adeneo (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...