Jump to content

Erfaring med Beneteau Antares 680?


-morten-

Recommended Posts

Jeg lurer på om noen her på forumet har erfaring med nevnte båt!?  jeg er ute etter bruksegenskaper og sjøegenskaper.

En på brygga vår har 5.80, og jeg ser den har et utrolig bredt forskip og flatt akterskip med en spessiell kjølkonstruksjon samt voldsomme chines. Ved første øyekast virker det for meg som et skrog som egner seg dårlig i krappe bølger og motsjø/låringssjø. Hvordan oppleves disse skrogene i sjøen? ser de stort sett er levert med 115hk, noe jeg synes er nesten for lite for min Askeladden som er mindre og lettere. Har en liten knapp på Askeladden P66, som virker mer gjennomtenkt. med styreposisjon ute og bedre adkomst samt toalettrom. Franskmannen er dog 100-150.000 billigere, og har ikke negativ frontrute! noe som matrosene ombord vektlegger en del...

Så spørsmålet er:  brukereerfaringer med Antares 680, sjøegenskaper, kvalitet, støy, egnet motor?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

150 hk passer nok best på denne båten.

De nyeste årgangene er iallefall godkjent for det. Mulig det bare har med hva slags hydraulisk styring de ble levert med.

DF115-140 jobber litt tungt på disse båtene, og krever noe turtall så det blir litt støy da.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Har en kompis med en sånn båt, med innenbords, vp 120 ? . Den bråker fært, og har ikke den farta som forespeilet, har vel max 16 knop. Utenbords er å foretrekke. Stødig båt, og gode sjøegenskaper ift størrelse.

 

Det er utenbordsversjonen jeg er ute etter, innendbords i en liten bakveggbåt er etter min mening lite heldig

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Har brukt Antares 680 en del og er egentlig enig i dine tanker. Skroget har forholdsvis flat bunn og slår i motsjø. Båten jeg brukte hadde 140 hk som forsåvidt fungerte greit, men jeg opplevde båten som tungdreven og motoren hørtes anstrengt ut i marsjfart på ca 20 knop. Fin å overnatte i var den dog og veldig stabil for fiske o.l.

Link to post

Har nå solgt min Askeladden P66-P... Men, Beneteau 680 var båten jeg vurderte opp mot A P66 når jeg var på båtjakt, jeg likte godt Beneteauèn men valgte Askeladden pga. at jeg tenkte det var lettere og selge en Askeladden raskt hvis det skulle bli aktuelt, og i tillegg at jeg mente at den kanskje skulle holde seg litt bedre i verdi, selv om den var dyrere i innkjøp. I tillegg virket den noe bedre gjennomtenkt og endel bedre skrudd sammen, men mye dyrere.

 

Nå når jeg sitter med fasiten: )

 

- Den ble definitivt solgt raskt, 2 dager på finn.no og til ønsket pris

- Uten tvil, båten har vært veldig rimelig og eie, tenker da spes. på nypris/bruktpris, send meg PM hvis disse tallene er av interesse for deg.

 

Men, det som gjør meg veldig sikker på at jeg valgte rett er at jeg underveis har truffet 2 stk eiere av Beneteau 680 som har tatt kontakt med meg på brygga, begge var veldig misfornøyde og skulle ønsket at de heller hadde kjøpt Askeladden eller noe annet. Det var spesielt sjøegenskaper som de klaget over. Askeladden P66 er ingen bølgeknuser, men i diskusjon med disse var det lett å forstå at den gikk en del bedre enn Beneteauen.

 

Legger til at jeg aldri har kjørt Beneteauen, dette er bare mine betraktninger over mitt eget valg: )

Link to post

Jeg har en 780 og har en sæsons erfaring nu.

 

Den er rummelig, generelt ok indrettet, fin til weekendture for to, fiske og badeture.

 

Så hvad angår brugsværdi er det meget plads for pengene.

 

Jeg har en Yamaha F225 på hækken og det er mere end nok. Skroget egner sig bedst til fladt vand. Ved lidt søer skal man ned i fart til noget der ligner halvplan for at det fungerer.

 

Til mit brug funker den fint men skal man ud i lidt større bølger så skal man nok vælge en båd med mindre forskib.

Link to post

Jeg har en 780 og har en sæsons erfaring nu.

 

Den er rummelig, generelt ok indrettet, fin til weekendture for to, fiske og badeture.

 

Så hvad angår brugsværdi er det meget plads for pengene.

 

Jeg har en Yamaha F225 på hækken og det er mere end nok. Skroget egner sig bedst til fladt vand. Ved lidt søer skal man ned i fart til noget der ligner halvplan for at det fungerer.

 

Til mit brug funker den fint men skal man ud i lidt større bølger så skal man nok vælge en båd med mindre forskib.

 

ang. sjøegenskaper så tror jeg nok du har rett.. den er veldig drektig i forskipet, så sjø forfra og forfra på skrå må være særs ugunstig!

Men er det noen her med personlig erfaring med 6.80?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Hei, -morten-

Jeg har en Antares 6.80 2013 mod med Suzuki DF115 på hekken. Dette er andre sesongen jeg er eier av denne, og motoren har svivet ca. 150 timer i min eie, så litt har jeg fått prøvd den. Jeg vurderte selv P66'en opp mot Antares 6.80. Og det var to argumenter som gjorde at jeg havnet på Antares'en. Først var det nevnte prisforskjellen som talte i mot. Skulle jeg legge 150k mer i båt, hadde jeg heller gått opp i størrelse. Andre grunnen var den negative frontruten, som overhode ikke falt i smak hos rederinnen (og hun ville i utgangspunktet ikke ha båt, så måtte høre litt på henne). 

Til å begynne med syntes jeg den smalt og bråket litt vell mye i knapp motskjø, men etter at jeg fikk hevet motoren to hull(var montert lavest mulig i utgangspunktet) fikk jeg en helt annen båt. Kan nå marsje med tilten helt inne, noe som får baugen til å skjære bedre i motsjø. Riktignok er den fortsatt noe følsom for knapp motssjø, men etter hva en båtnabo i havnen som har en P66 har fortalt meg, slår P66'en også noe. Nå skal det nevnes at jeg selv ikke har prøvd en P66, så kan ikke utale meg om dens egenskaper og eventuelle mangler.

 

En annen ting jeg ikke likte så godt i begynnelsen, var resonansstøyen inne i båten (tror det er det støyen heter :confused: ), men etter jeg fikk matter i hele innredningen, ble det betraktelig bedre. Og er sikker på at med litt skrogisolasjon i tillegg, vil det bli aldeles nydelig.

 

Noe jeg synes er underlig at denne båten ikke har som standard, er trimplan. Ved sterk sidevind, vil den som de fleste andre båter av denne typen legge seg mot vinden. Ikke så veldig mye, men nok til å irritere seg over det om man seiler lengre etapper i samme retning. Tror også den hadde blitt bedre i motsjø med trimplan, da man kunne ha god ned litt i fart uten å gå ned i halvplan.

 

En siste ting som er et lite savn, er eget toalettrom.

 

Da har jeg ramset opp det jeg har opplevd som litt negativt, så nå over til det jeg er fornøyd med. Det som nevnes med at 115 hk er alt for lite, kjenner ikke jeg meg igjen i. Nå har jeg ikke prøvd denne båten med 140 eller 150, men synes ikke min 115 jobber tungt. Den kommer greit opp i plan, marsjer fint i ca. 21 knop ved 4200 o/min med et forbruk på 0,9 - 1 liter pr. nm. Toppfart på ca. 27 med to voksne og noe utstyr om bord.

 

Den er utrolig stabil, selv med 2-3 voksne i samme siden som skal se på storfangsten som skal over ripa. Det er god plass på dekket, og fin ståhøyde inne i salongen(jeg er 189 cm høy) Går fint med overnatting på helgeturer, vi har vært 2 voksne og et barn(12år). Den er lys og oversiktlig med mye vindu og stor takluke.

 

For å oppsumere: Synes det er en stor båt i et lite skrog, om du skjønner. Det er mye båt på 22 fot. Den er en allsidig, stabil båt, som er relativt billig i drift. Jeg personlig angrer overhode ikke på kjøpet, synes den var verdt summen. Nå har jeg ikke nevnt P66, så vet jo ikke om jeg hadde blitt enda mer fornøyd med den.

 

Når man skal ha en bakveggsbåt i denne klassen, må man inngå kompromisser. Pga skrogets bredde og form, blir det noe mer slamring, en med en smalere og dypere skrog.

 

Håper dette var til litt hjelp, men som nevnt over, så har bruken mye å si for hvor fornøyd du blir. Om du skal drive havrafting, er nok ikke denne båten noe for deg.

Jeanneau Merry Fisher 855, 2x Evinrude 150 E tec - Beneteau Antares 6.80, Suzuki DF115 - Askeladden 475 Freestyle, Mercury 50 EFI

Link to post

Hekken er noe buet så montering av trimplan er muligens ikke tut og kjør i utgangspunktet.

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Nei du ser fasongen på bildet over da. Mulig det er så mye slingringsmonn i noen trimplantyper.

Eller har den blitt mere buet i det siste?  :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Takk for brukererfaringer gt19!  Jeg har båt på Trøndelagskysten og er avhengi av en båt som kan gå behagelig i sjøen. Det er ikke ofte stille i Trondheimsleia, uti øyene og nedover mot Møre.. Jeg vet at denne båttypen er Kompromiss, men har bare et 8m langt naust! Ang Motor, så er nok Antares mye mer lettdrevet med sitt brede flate skrog uten særlig Vbunn og store chines. Det gjør selfølgelig at båten er stabil ved stilleligge og ved fisking.  Askeladden jeg har nå som er både mindre og lettere føles daff med 115. men har jo et skarpt forskip og relativ dyp hekk..

Det som taler for P66 er utvendig styring, separat toalettrom, litt bedre plassutmyttelse og romfølelse med negativ frontrute..Kvaliteteten kjenner jeg på Askeladden båtene. De fleste er levert med 150hk og har toppfart på rundt 34, da kan man gå på behagelig turtall ved 22-25.

Uansett skal jeg nok teste begge to med matroser og helst kjøre dem i solgangsbrisen midt i mot. 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

-morten-

Bare hyggelig :thumbsup:  Skulle det være noe mer, så bare skrik ut. Jeg bruker min i på Helgeland i Nordland, men her er det jo alltid sol og vindstille :giggle:

Når det gjelder utvendig styring, får du det på Antares'en også. Og for å avklare det, jeg har kun delt mine erfaringer, sier på ingen måte at Antares'en er et bedre valg enn P66'en, for det har jeg ikke grunnlag for å si :smiley:

Lykke til med valget, og del gjerne erfaringene her etter prøveturene.

Redigert av gt19 (see edit history)

Jeanneau Merry Fisher 855, 2x Evinrude 150 E tec - Beneteau Antares 6.80, Suzuki DF115 - Askeladden 475 Freestyle, Mercury 50 EFI

Link to post

Med denne båttypen er det nødt til å inngåes kompromiss i størrese 22-23 fot. Selv liker jeg P66 best både detaljmessig og designmessig, men prisdifferansen er som sagt 100-150000. Hadde vært spennende og samenliknet sjøegenskapene på de to samt støy og opplevd kvalitet. Bruksegenskaper er nok mye av det samme, selv om veldig få har valgt utv. styreposisjon av de Antaresene som er på Finn. og Askeladden har klappbenker på akterdekket isteden for store bokser som man ev. må sette igjen på land når man skal fiske!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Antares har en viss V-bunn, og i tillegg har den en liten kjøl som stopper en drøy meter foran hekken. 

Kjølen lager litt/mye trøbbel om man skal ha båten på henger, og bremser litt på farten. 

Men gjør båten naturligvis litt mere stabil.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Mulig kjølen er bortimot 2 meter foran hekken, iallefall 1,5.

 

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 5 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Spennende streng:) Jeg har en Antares 680 og en god venn kjøpte en P66 samtidig som vi har sammenlignet mye. For det første når det kommer til prisforskjell følger det en del ekstra med på P66 som gjør at prisforskjellen egentlig ikke er så stor. Med utvendig styring, trimflaps, kjøleskap, do, kokeplate og lignende kan du raskt legge på 70-80 på Antares for å få en tilsvarende båt. I forhold til sjødyktighet syntes jeg egentlig Antaresen er vel så god. Det går noe raskere med tilsvarende motor og føles mer stabil i stor sjø. I forhold til bokomfort (sett bortfra eget toalettrom) er det mye større plass i Antaresen. Den er både lenger og bredere.  I tillegg er det får du med benker og puter ute i den nordiske versjonen som gjør dagsturbåten veldig mye bedre når fiske ikke er på agendaen.

 

Når det er sagt har P66 høyre fribord ute og større dekk. Dersom økonomien vurderer en P66 er egentlig Merry Fisher et bedre alternativ. Den er større, går lettere og får nå det samme fabrikkmonterte tustyret som P66.

 

I forhold til Antares 680 er jeg veldig godt fornøyd. Bor i Nord Norge, bruker båten hele året. Men det er noe utstyr som er helt nødvendig og det er utvendig styring og varmeapparat. I tillegg må viskearmer byttes til noe mer solid. I tillegg ser jeg at nye er godkjent for 150 hk og da ville jeg godt for 175 som er samme motor. Jeg vurderer å bytte til denne motoren i løpet av et par år.

 

 

Link to post
  • 4 måneder senere...

Har hatt snart to sesonger med 2015 mod 680 med Suzuki DF115. Veldig fornøyd med innredning, dekk og praktiske løsninger. Samt veldig stødig ved fisking og stilleligge. 

 

Ikke fornøyd med sjøegenskaper i krapp motsjø. Slår og smeller veldig hardt. Om det er en løsning å montere motoren høyere vurderer jeg å prøve det ved neste service. Synes nok at DF 115 jobber vel tungt og må opp mot 5000 o/m for å marsje på rundt 22 knop. Opplever at toppfarten i praksis er 26 knop. Kanskje 27 i medvind. Ellers har det vært en god del reklamasjoner på selve båten, hovedstrømbryter som røk, taklanterne som løsner og laminat-skapdører som går opp i limingen til tross for god fuktkontroll inne i båten vinterstid. Forhandler har vært grei i slike saker.

 

Motoren har fungert 100%, og jeg får litt følelsen av at "japansk kvalitet er bedre enn fransk". Men alt i alt er jeg relativt fornøyd med farkosten.

Link to post
  • 3 år senere...
-morten- skrev On 11.9.2016 at 19.53:

Jeg lurer på om noen her på forumet har erfaring med nevnte båt!?  jeg er ute etter bruksegenskaper og sjøegenskaper.

En på brygga vår har 5.80, og jeg ser den har et utrolig bredt forskip og flatt akterskip med en spessiell kjølkonstruksjon samt voldsomme chines. Ved første øyekast virker det for meg som et skrog som egner seg dårlig i krappe bølger og motsjø/låringssjø. Hvordan oppleves disse skrogene i sjøen? ser de stort sett er levert med 115hk, noe jeg synes er nesten for lite for min Askeladden som er mindre og lettere. Har en liten knapp på Askeladden P66, som virker mer gjennomtenkt. med styreposisjon ute og bedre adkomst samt toalettrom. Franskmannen er dog 100-150.000 billigere, og har ikke negativ frontrute! noe som matrosene ombord vektlegger en del...

Så spørsmålet er:  brukereerfaringer med Antares 680, sjøegenskaper, kvalitet, støy, egnet motor?

Var i oslo og hentet min 2012 antares 680 og seilte til stavanger. 115 yanmar.  Var imponert hvordan den tok sjø, stor fart en del slag med krapp sjø. Fikk dårlig vær på lista og måtte legge meg i Rasvågen 1 natt. Andre båter hadde også fått store problemer i det været som kom opp i løpet av 15 minutter. Med lukket kabin var støynivået ok. En del støy av slag i stor fart. Hadde ønsket meg autopilot på turen 280nm på 2 dager.

Link to post
Teddyboy skrev for 3 timer siden:

Var i oslo og hentet min 2012 antares 680 og seilte til stavanger. 115 yanmar.  

 

Dieselmotor altså? :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...