Danielerkul808 Startet 11.September.2016 Link til dette innlegget Startet 11.September.2016 Har forlenget båten i sommer, og den begynner å nærme seg ferdig nå. Har brukt 12mm kryssfinér med glassfiber til transomen, som motorfeste går det en 1,5"x6" tvers over hele båten, det er skrudd på to 2"x2" fra kjølen og opp til dekket for å motvirke momentet fra motoren. Er en 20hk motor jeg tenkte å bruke, men er det noen som tror at det ikke vil holde eller er det nok? Høres ut som en massiv tømmerstokk når man banker på den nye delen så høres solid ut i alle fall. Kjedelig å ende opp med en ubåt ? Sitér dette innlegget Link to post
WithVital Svart 11.September.2016 Link til dette innlegget Svart 11.September.2016 (redigert) Sånn jeg forstår motorbelastning på akterspeil (utenbords), vil motoren dra i planken og dytte i x-fineren. Skal du stive av mer? Noe på skrå fra akterspeil og til dørk kanskje? to 2x4 på skrå fra planken din og ned til dørk vil gjøre det stivt og fint. Kanskje aluplate utenpå bak også? Hvor mye glassfiber har du lagt på x-fineren? Første båtprosjektet ditt? Redigert 11.September.2016 av WithVital (see edit history) Sitér dette innlegget NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
ivar Svart 11.September.2016 Link til dette innlegget Svart 11.September.2016 kunne feks felt inn en plate under planken/mellon de 2 loddrette , så en skrå fra denne og ned i bunn som foreslått over Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bestefar Svart 11.September.2016 Link til dette innlegget Svart 11.September.2016 Jeg er enig med WithVital, det ser ut for med som du har for lite materiale for overføring av motorkreftene fra akterspeil til skrog. Sitér dette innlegget Link to post
Danielerkul808 Svart 12.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2016 Sånn jeg forstår motorbelastning på akterspeil (utenbords), vil motoren dra i planken og dytte i x-fineren. Skal du stive av mer? Noe på skrå fra akterspeil og til dørk kanskje? to 2x4 på skrå fra planken din og ned til dørk vil gjøre det stivt og fint. Kanskje aluplate utenpå bak også? Hvor mye glassfiber har du lagt på x-fineren? Første båtprosjektet ditt? Tenkte å bruke en 3/4mm aluminiumsplate fra "motorhullet" og ned. Har brukt et lag med glassfiber + at alt er skrudd og limt godt. Prøver å beholde mest mulig plass i kassa bak. Så vil unngå så lenge som mulig å ha noe på skrå. Sitér dette innlegget Link to post
Danielerkul808 Svart 12.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2016 kunne feks felt inn en plate under planken/mellon de 2 loddrette , så en skrå fra denne og ned i bunn som foreslått overHar tenkt på å felle inn en plate mellom de to som går loddrett ned, 12mm xfiner. Men vil helst ikke ha noe som tar veldig stor plass baki kassa der. Er heller ikke store båten, er bare 130cm brei og 10fot lang. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.September.2016 Link til dette innlegget Svart 12.September.2016 da vil vi gjerne se resten av båten også høres jo morsomt ut med 20hk på hekken.. Med den farta denne kan få bør du nok ikke undervurdere kreftene som oppstår i overgangen akterspeil/bunn Tenker du å ha bensintank oppi rommet bak der da? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Danielerkul808 Svart 12.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2016 da vil vi gjerne se resten av båten også høres jo morsomt ut med 20hk på hekken.. Med den farta denne kan få bør du nok ikke undervurdere kreftene som oppstår i overgangen akterspeil/bunn Tenker du å ha bensintank oppi rommet bak der da? Ja var planen å ha bensintanken oppi rommet bak. Oppi selve båten skal jeg bygge dashbord og ha noen båtstoler. Tenker det kan bli et artig leiketøy med 20 hk på den lille og lette båten her. Sitér dette innlegget Link to post
Danielerkul808 Svart 12.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2016 (redigert) (skal tettes det hullet øverst der og, bare ikke kommet så langt) Redigert 12.September.2016 av Danielerkul808 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.September.2016 Link til dette innlegget Svart 12.September.2016 du kan feks lage forsterkningen L formet fra akterspeil og ned i bunn, så blir det samtidig en flate som bensintanken kan ligge på, evt stroppes fast i Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Danielerkul808 Svart 12.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2016 (redigert) du kan feks lage forsterkningen L formet fra akterspeil og ned i bunn, så blir det samtidig en flate som bensintanken kan ligge på, evt stroppes fast iJeg tenker i utgangspungtet at det ikke er overgangen mellom akterspeil til kjøl, men selve vridninga på transomen som er problemet. Men jeg kan jo selvfølgelig ta feil. Redigert 12.September.2016 av Danielerkul808 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Danielerkul808 Svart 12.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2016 tenker dere liksom noe sånn? En halvannentom på bunn og en som går på skrå fra akterspeilet og ned? Sitér dette innlegget Link to post
Trønderbygger Svart 12.September.2016 Link til dette innlegget Svart 12.September.2016 (redigert) jeg må nesten spørre er det glassfiber inne i kassa der ? eller bare på utsiden av forlengelsen av båten ? vist det ikke er glassfiber på innsiden bør du legge ivertfall 2 lag om ikke risikerer du at treverket løstner fra glassfiberen over tid har du mer bilder fra prosjektet ? kanskje en egen prosjekt tråd hadde gjort seg ! ? Redigert 12.September.2016 av Trønderbygger (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Danielerkul808 Svart 12.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2016 (redigert) jeg må nesten spørre er det glassfiber inne i kassa der ? eller bare på utsiden av forlengelsen av båten ? vist det ikke er glassfiber på innsiden bør du legge ivertfall 2 lag om ikke risikerer du at treverket løstner fra glassfiberen over tid har du mer bilder fra prosjektet ? Har lagt glassfiber utenpå hele båten og inni selve båten, inni kassa er det kun malt med polyester for å beskytte mot fukt. Skal selvfølgelig også males. Har få bilder av når selve båten ble bygget, men har noen fra forlengelsen. kanskje en egen prosjekt tråd hadde gjort seg ! ? Redigert 12.September.2016 av Danielerkul808 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.