Optimist-amatør Startet 11.September.2016 Link til dette innlegget Startet 11.September.2016 Hei alle sammen, jeg har kjøpt min første båt, og den trenger mye arbeid, og ettersom det er min første båt kommer det opp en del spørsmål underveis.Det meste så langt har jeg funnet ut av selv. Men jeg kommer til å holde denne tråden oppdatert fremover med bilder og evt spørsmål.Båten ble kjøpt av en estlender som skulle flytte fra landet og jeg fikk den derfor billig. Da jeg så på båten, var det en del ting jeg innså måtte byttes.Etter mye riving og diverse er jeg nå usikker på om det er verdt å reparere båten. Inspill settes stort pris på. 1. Mulig råte/vasstrukket treverk i skrog.2. Vann i motorolje etter lang tid uten bruk (Fant aldri vann i oljen etter eller før bruk) 3. Revers (vendbare propeller) virker ikke. Tok en nærmere titt på dette idag, ser ut som mangel på smørefett i propellhus. 4. Gulv/intreriør må bygges helt på nytt. 5. Demontering av motor. Vask/sandblåsing. 6. Nytt elektrisk anlegg. 7. Fullstendig overhaling av skrog, innvendig og utvendig. Legger med et par bilder jeg har tatt så langt. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 11.September.2016 Link til dette innlegget Svart 11.September.2016 Hei. Den motoren der er ein Sabb 2G, og den ser ut som ferskvannskjølt. Bruksanvisning til den fins på http://nettbutikk.sabb.no/dokumenter/viewfile.aspx?id=517 delebok til den fins på http://nettbutikk.sabb.no/dokumenter/viewfile.aspx?id=518 Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 12.September.2016 Link til dette innlegget Svart 12.September.2016 (redigert) Hei! Jeg skjønner godt at du stiller deg spørsmålet om du skal avbryte prosjektet eller ikke. Jeg tror du må sjekke grundig hvor mye råte det er i treverket aller først. Deretter spørre deg selv om det er båtbyggeri du ønsker å drive med de neste årene, eller om du vil være på vannet i stedet. Hvis du ønsker å lære mye, er dette en måte å gjøre det på. Mange gjør det slik og kommmer ut i andre enden av tunnellen som kunnskapsrike og mange erfaringer rikere. Det kan være grunn nok til å gå på noe slikt, men det kommer som sagt an på hva du vil selv. Båten er sjarmende den, men du får aldri pengene og tiden du legger ned i denne båten tilbake. Ikke dermed sagt at det er håpløst og det kan vel være like interessant å drive med dette som å forflytte seg fra gjestehavn til gjestehavn - fra enkerdram til ankerdram så å si. Eller du liker kanskje bedre å fiske enn å mekke. Det kommer an på deg, og det er viktig at du tenker over hva du vil -nå - før så mye arbeid og penger er lagt ned i prosjektet at du føler at du "må" fortsette for å fullføre. -Valget er ditt, og jeg har ikke svaret, det er det bare du som har. Men det kan bli dyrt å kjøpe billig også. Dette er litt som å få kjøpt en elefant til prisen for en hund: Så er det din tur til å fore elefanten. Ellers ønskes du velkommen til Baatplassen. Du er ikke første nyinnmeldte som stiller slike spørsmål ser jeg. Og et søk i gamle tråder vil gi deg mye morsomt og interessant, både når det gjelder spørsmål og svar, til å lese gjennom. Redigert 12.September.2016 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
index Svart 12.September.2016 Link til dette innlegget Svart 12.September.2016 Propell: Vask vekk gammel grease, stak opp røret fra fettkopp til propel og påse at det kommer grease gjennom etterpå. Fyll opp propellboss med grease. Skroget ser da veldig bra ut uvendig, hvor er de råtne partiene? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.September.2016 Link til dette innlegget Svart 12.September.2016 Ville fikset det aller nødvendigste for at den kunne brukes og ifht sjøsikkerhet, brukt den og solgt den etter noen sesonger. Å legge mye arbeid i en slik båt må være fordi du har lyst og mye tid. Og har du det så er jo det flott. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.