pacuare Svart 14.September.2016 Link til dette innlegget Svart 14.September.2016 Jeg kan lite om motorbåter. Fordelen med seilbåter er at laveste punktet er midt på hengeren, med hydraulisk justering av høyde på henger kan stålplata kjølen stå på subbe i asfalten, altså under bruer bygger det bare 5 cm. Fikk opp en 42 fots seilbåt, den kom uten å skru av noe. Men med følgebil foran og bak i Norge. Var under 4 meter bred, så uten politi. Skulle transportere en 45 fot seilbåt, der måtte vinsjer som stakk opp fjernes. Skulle leveres i Strømstad, da transport i Norge var med politi. Ror er enkelt å skur av, men kjøl er neste steg, og det er mye jobb. Var en tråd for ett år eller to siden der en hentet en båt i middelhavet som ble levert i Hirtshals, der struts og ror ble skrudd av. Noen som klarer å søke seg frem til den? Der var det mye praktisk rundt transport av motorbåt. Ut fra hukommelsen husker jeg 50 fot, men det er grenser hvor pålitelig hukommelsen er to år etter å ha lest en tråd. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 14.September.2016 Link til dette innlegget Svart 14.September.2016 (redigert) Frakt fra Kiel til Middelhavet er nok rett-frem business a usual for transportselskapene. Kan forstå at båt-transport blir rimeligere til Bergen, men neppe fra Kiel. I følge reglene i EU er det krav om en følgebil opp til 3,5 m. bredde og to følgebiler fra 3,5 (4 m på motorvei) men det må søkes om tillatelse. Transportselskapene trenger litt tid på å planlegge, men dette behøver ikke å ble veldig kostbart og i alle fall ikke tidkrevende. Redigert 14.September.2016 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
vanntrivsel Svart 14.September.2016 Link til dette innlegget Svart 14.September.2016 (redigert) Vi vurderer å flytte vår Princess P40 til Mallorca for noen sesonger. Noen som har tips til hvorledes det er best å frakte? Fra hvor og til, samt hva det koster? Nå tar det snart helt av . Lurer litt på hva som skjer om alle i Kina kommer på de samme fikse ideene. Redigert 14.September.2016 av vanntrivsel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 14.September.2016 Link til dette innlegget Svart 14.September.2016 Hehe GungaD, ja konstigt språk det där. Du vet motorbåtar... kärt barn har många namn, har alltid kallat det før en stödbock http://www.skimarine.se/nautique/Stödbock-1-1_8-Super-Air-Nautique-230 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Euklid Svart 15.September.2016 Link til dette innlegget Svart 15.September.2016 Stusser litt over planen om å ha båten på Mallorca «noen sesonger»; etter atten måneder (om jeg husker rett) begynner myndighetene i teorien å murre om import til EU, MVA og slikt. Dette betyr i praksis at båten må tas til Nord-Afrika fra tid til annen om en vil unngå import til EU – ikke uoverkommelig, men verdt å ta med i planleggingen. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 15.September.2016 Link til dette innlegget Svart 15.September.2016 Ikke for å kuppe tråden, men er i grunnen enig Euklid. Har vært på Mallorca mange ganger og observert mange Europeiske båter der. spessielt engelske, men har også sett noen med norsk flagg. Rekner med de er kjøpt i middelhavet. Har et søskenbarn som kjøpte en Sunseeker på Mallorca, og der er var det ihvertfall tidligere betraktelig lavere priser! kostnad tur retur blir jo ganske stor. Men er jo båten din dønn strøken og nylig oppdatert, og du har tenkt å ha den ennå i 10 år kan jo saken være litt annerledes. Er jo noe styr med kjøp og salg også.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Ida Marie III Svart 15.September.2016 Link til dette innlegget Svart 15.September.2016 (redigert) Stusser litt over planen om å ha båten på Mallorca «noen sesonger»; etter atten måneder (om jeg husker rett) begynner myndighetene i teorien å murre om import til EU, MVA og slikt. Dette betyr i praksis at båten må tas til Nord-Afrika fra tid til annen om en vil unngå import til EU – ikke uoverkommelig, men verdt å ta med i planleggingen. Nei, du kan toll plombere fartøyet, du kan da fremdeles bo i båten, men ikke kjøre den for en periode.. Det ligger masse norske seilbåter her i Torrevieja som folk bruker som "leilighet".. Men jeg tror havneavgiftene på Balearene er temmelig stive i forhold til fastlands Spania .. Kanskje en tanke å legge båten i havn på fastlandet når den ikke er i bruk.. Jeg kan undersøke priser her nede om ønskelig.. Redigert 15.September.2016 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 16.September.2016 Link til dette innlegget Svart 16.September.2016 (redigert) Njaa, reglene for norske båter (eøs) er litt spesielle, man kan være 6 mnd på vannet og 6 mnd på land så lenge man vil, men det er ikke alle land som bryr seg om denne regelen så jeg vet ikke om Spania gjør det. Redigert 16.September.2016 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 16.September.2016 Link til dette innlegget Svart 16.September.2016 Joda Spania følger det, men de trenger ikke ligge på land når de er plombert, de kan også bo i de, men ikke seile.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.