Oyvindbl Startet 13.September.2016 Link til dette innlegget Startet 13.September.2016 Jeg har en gammel Summer Dream 38 båt med Ford/Sabb 2704 motor. Det er nå ganske mye resonans i båten pga gamle motorfester med tørr og hard gummi, så nye motorfester er kjøpt inn. Utfordringen er imidlertid å få hevet motoren nok til å kunne bytte festene. Finner ingen egnet måte å få satt inn en jekk for å løfte den nok, og siden motoren er inne i salongen kan jeg ikke få løftet den ovenifra heller . Motor og gir veier jo ca 700 kg, så det er jo greit med god og kraftig innfesting uten at jekk går igjennom hverken bunn av båt eller noe av det som er montert på motor. Regner med at jeg ikke er den første som skal bytte motorfester, så jeg håper at noen som har gjort tilsvarende oppgave kan dele sin visdom. Sitér dette innlegget Self-builders are the adrenalin junkies of the DIY world; it's the equivalent of base-jumping off the top of the Gherkin to land in a paddling pool. Link to post
Sjeldenutpå Svart 13.September.2016 Link til dette innlegget Svart 13.September.2016 Du må kanskje være litt reodor ved slike jobber. Dersom du kan lette vekk dørk over motor så er det enkleste å legge en kraftig bjelke over maskin og så bruke talje. De aller fleste båter kan fjerne dørk for bytte av/ tilgang til motor. Neste alternativ kan være å ta nødvendige mål og gå på land å sveise en travers som lender på begge sider av motor i maskinrom, og så sette talje i denne. Mange vegrer seg mot å jekke mot skroget, men en liten treplate under jekken gjør godt. Det finnes mange typer jekker. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
GeirFrode Svart 13.September.2016 Link til dette innlegget Svart 13.September.2016 Det bør være fullt mulig å bytte en og en labb uten å bruke for mye remedier til å løfte motoren med. Så sant det går an å komme til festene på en grei måte, er det bare å skru ned ett og ett. Det er mulig en må løsne selve motorfeste i tillegg for å få ut labben, men det burde gå. Motoren står greit på 3 fester i normale tilfeller. Har gjort dette selv på mine BMW/Mercruiser motorer. Brukte ingen løfteanordninger da. Mulig at en også bør løsne propellakselen i slike tilfeller, da det sikkert kan bli litt brytninger på flensen der. Andre alternativer har Sæbø allerede nevnt. Oppretting etterpå må en selvsagt gjøre, uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 13.September.2016 Link til dette innlegget Svart 13.September.2016 (redigert) Er det en originalmariniert motor fra Sabben kan det by på litt utfordringer siden det kan være doble lapper bak og en "vugge" i forkant. Men det ser du når du kikker nærmere. Enig i at man tar gjerne en og en og ikke alle samtidig. Er noe vekt i disse malmklumpene, Redigert 13.September.2016 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 13.September.2016 Link til dette innlegget Svart 13.September.2016 Gjorde samme jobben for 10 år siden på en Ford 2728. Motor plassert midtskips. Dvs inne i salong. Helt uproblematisk. Laget en løfteramme av 4x4 trevirke. Brukte så en 2 Tonns kjettingtalje til å løfte opp motor. Tok 2 og to i slengen. Motoren min veide vel +/- 650 kg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.