Jump to content

El vinsj fra hengerfeste til båthenger på slipp

Quick

Recommended Posts

kan jo være greit som nødløsning om det er ekstra sleipt, dvs ta opp båten på hengeren med henger koblet til bilen, blokker hengerhjulene og koble fra hengeren, kjør bilen opp og vinsj henger opp 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Tja det kan jo funke om bilen din er tung nok vinsjen er sterk nok og rampa ikke er altfor bratt og full av grus

vaier ikke treffer bakken

Du bør også ha et kraftig nesehjul på hengeren

Har sjøsatt mitt selvbygg på 250 kg med biltemas sjøsettings tralle for hånd ?, sørg for å ha litt vekt på trekanten på kula så kan det funke om båten er stroppet fast i henger ,om vaier er stram så vil ikke henger hoppe spesielt mye opp kanskje ma50 cm og med opptiltet motor skal det gå bra om den hopper opp litt

Redigert av Trønderbygger (see edit history)

Vet ikke helt hvordan ivar ser for seg å blokkere hjulene, men jeg ville hvertfall ikke brukt brems. Tilhenger bremser virker egentlig bare forover. Mao: tilhengeren kan gå i vannet hvis den frakobles trekkvogn.

Jeg ville alliert meg med en bil til og hatt den foran den orginale "ekvipasjen" med skikkelig slepetau. Aldri kople tilhenger fra trekkvogn i slike situasjoner er i min verden fornutig.

Ja, det vil fungere helt fint så lenge det i utgangspunktet er godt med trykk på nesehjulet (bør være litt solid hvis det er snakk om løs grus eller ujevnt underlag) og du er villig til å kjøre tilhengeren langt nok ut til at du får båten av/på uten at tilhengeren steiler helt. Det er ikke store båtvekten du snakker om. Jeg har satt ut og tatt opp masse joller og vannscootere i den vektklassen på lignende måte der jeg ikke kan/vil kjøre bilen helt ned. Men da bruker jeg bilen og et langt tau til å trekke de opp. En sånn billig el-vinsj tar evigheter. Har du ikke mulighet til å kjøre rett fram så kan du kanskje banke ned et jordfeste og kjøre tauet via ei kasteblokk så du kan kjøre bilen i en annen retning. Det skal ikke mye til så lenge bilen står på flatt underlag. For å kjøre tilhenger kontrollert ut kan du bruke et tau til å holde igjen. Hvis du fester det i tilhengeren, lar det går rundt tilhengerkroken (fungerer som friksjonsbrems) og ned til ei kasteblokk på draget og opp til den som holder så har du masse holdekraft og kan kontrollert fire ut. Men sørg for å sikre tilhengeren før du kobler fra. 

Ville vært skeptisk. Riktignok ikke så tunge båten, men tenkt vinsj er vel også i forhold? Viktigste av alt er at du ikke befinner deg foran draget på hengeren for å si det sånn, ting kan ryke og veldig farlig situasjon.

Utfordringen blir at draget på hengeren må styres ned mens du vinsjer.

Har rampen så dårlig underlag da? 400kg båt krever ikke store bilen...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...