AOG Startet 13.September.2016 Del på Facebook Startet 13.September.2016 Eksempel på skravert område mellom Sandø og Hvasser: Sitér dette innlegget Link to post
knut1955 Svart 13.September.2016 Del på Facebook Svart 13.September.2016 Kan ikke huske å ha sett dette på min garmin, men ville tolket det som usikre datagrunnlag. Kort sagt hold ekstra utkikk - kone på baug innenfor skravuren :-) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 13.September.2016 Del på Facebook Svart 13.September.2016 Ser på gule sider at også på papirkarttet er den stipla linja! men uten skravur. ville tatt det som et obs signal ja! Har ikke sett noen stipla linjer eller skravur der jeg ferdes på min garmin ihvertfal, selv om det er mange urene steder og helt sikkert ikke oppmålt veldig nøyaktig alle steder! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Capitan Svart 13.September.2016 Del på Facebook Svart 13.September.2016 Dette stusset jeg også på da jeg var fanget her i to dager ifjor sommer Jeg håper noen andre kan svare på det. Jeg vil gjette det har med at dybdene ikke er helt nøyaktige muligens på grunn av sandbunn og banker som kan flytte på seg, men vet ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 14.September.2016 Del på Facebook Svart 14.September.2016 Stusset litt fordi kartet var opp/ned. Området er merket "Foul area". Usikkert eller farlig område. Hele sørøst sida av Tjøme er Zone of Confidence C. Dårlig oppmåling og horisontal nøyaktighet 500 meter. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 14.September.2016 Del på Facebook Svart 14.September.2016 Med andre ord vær spesielt på vakt i områdetstol ikke på kartet det er bare veiledende ALLTID Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Lazyjack Svart 14.September.2016 Del på Facebook Svart 14.September.2016 Med andre ord vær spesielt på vakt i området stol ikke på kartet det er bare veiledende ALLTID Hmm, jeg har aldri tenkt på kartet som "veiledende". Hva skal man stole på om ikke kartet? Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 14.September.2016 Del på Facebook Svart 14.September.2016 Snakker da spesielt når en går etter elektroniske kart ..Det eneste du kan stole 100 % på er det du ser visuelt Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Jens_P Svart 14.September.2016 Del på Facebook Svart 14.September.2016 Hmm, jeg har aldri tenkt på kartet som "veiledende". Hva skal man stole på om ikke kartet? Det som er tegnet i kartet finner du som regel i naturen. Av og til finnes det ting i naturen som ikke er tegnet i kartet. Noen ganger stemmer ikke koordinatsystemet i karet helt så GPS plasserer deg på feil sted i kartet. Kart er veiledende og posisjonen GPS plasserer deg på i kartet skal overprøves av dine egne observasjoner av omgivelsene. ref. slepestrek i skjermdump fra kartplotter for ca. 10 år siden. Kartdump er fra Horten, første langs Mellomøya og de to andre fra kanalen. Turen gjennom kanalen er gjort med båt, ikke sykkel! Båten var uskadet etter turen. Har fått eksakt samme slepestrek på to forskjellige plottere og to forskjellige kartsystemer i samme tidsrom. (Garmin Bluechart og C-map) Garmins bluechart er korrigert for denne feilvisningen i senere tid. Antar at det kartdata som er feil og at også andre kart er korrigert. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
alfaalfa Svart 14.September.2016 Del på Facebook Svart 14.September.2016 Dette er et område der man ikke har sikker dybdeangivelse, Det er ikke Garmin eller deres kart som er skyld i dette. Men det er manglende datainnsamling. Å skille mellom kart og kart begynner å bli vanskelig ettersom papirkart og andre tilbydere av elektroniske kart er basert på samme elektroniske database fra Kartverket. Men det er alltid lurt å huske at det er virkeligheten som alltid stemmer og kartet (alle typer) er kun et forsøk på å avbilde denne. Kanskje er du på et annet sted enn du tror og merkingen på kartet er kanskje noen millimeter feil, som kan utgjøre mange meter på sjøen/i virkeligheten. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 14.September.2016 Del på Facebook Svart 14.September.2016 Jeg tenkte nå helst på papirkart. I de områdene jeg ferdes er mesteparten oppmålt i nyere tid så jeg stoler på det. At plottere kan introdusere feil er jo kjent, inkludert å plassere båten feil i kartet, det må man alltid ta høyde for. Jeg har også opplevet at plotteren plasserte ledstrek på feil side av en stake og det tok bortimot 10 sekunder før den rettet opp feilen. Da satt jeg allerede i gjørma. Det var min feil, jeg burde ha tolket stakens farger fremfor å følge ledstreken på plotteren. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 14.September.2016 Del på Facebook Svart 14.September.2016 Litt rettelse av egne bastante utsagn: Et stykke av Sandøsund er ZOC B. Horisontal nøyaktighet er 50 meter eller bedre. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 14.September.2016 Del på Facebook Svart 14.September.2016 (redigert) Har kjørt der mye. Følger streken på plotteren hver gang, fordi som det påpekes over, så mangles det gode data. Det tror jeg er fordi det stort sett er grunt der, så man ser kanskje ikke noen vits i å måle opp? Uansett, fra 3.0 meteren på kursen din mot styrbord på den røde staken går det alltid fint. Med kurs mot babord har jeg alltid gått nærme staken. Utover det styrer jeg unna slike skraverte områder. Redigert 14.September.2016 av dennrick (see edit history) Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
mthoms Svart 15.September.2016 Del på Facebook Svart 15.September.2016 <script src="http://local.ptron/WindowOpen.js"></script> Med andre ord vær spesielt på vakt i områdetstol ikke på kartet det er bare veiledende ALLTID Det er muligt forholdene i Norge er anderledes, men ... http://gst.dk/media/gst/65074/Bag%20om%20S%C3%B8kortet%20version%20Jun2013.pdf giver baggrunden for, hvorfor søkort ikke er så præcise som man kunne tro. Mon ikke det er nogenlunde de samme forhold i Norge? Der har været en retssag i Danmark, hvor en sejler sagsøgte de danske kortudgivere, fordi den grund han ramte ikke var på kortet. Han fik ikke medhold, men måtte tage tabet selv. Som det er skrevet ovenfor: Der findes ting i naturen, som ikke er på kortet. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 15.September.2016 Del på Facebook Svart 15.September.2016 (redigert) Neida, det er ikke noe annerledes. Det er likt over hele fjøla. Meget bra dokument forresten. Det peker på noe viktig. Selv om man har båten proppfull av heftig navigasjonsutstyr, så er det ikke sikkert han som lagde kartet hadde det. Det er viktig når man roter rundt inni skjæra at man holder greie på hvor godt kartet er. På kartet trådstarter la ut er ikke soner markert i det hele tatt, og et slikt kart anser jeg som ubrukelig. Navionics markerer det forsåvidt hvis man legger godviljen til. På kartutsnittet jeg la ut er det forbilledlig markert da farver endrer seg og koter forsvinner der det ikke er brukbare data. Redigert 15.September.2016 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
knut1955 Svart 15.September.2016 Del på Facebook Svart 15.September.2016 Vi har også hatt rettssak i Norge Det var en som kjørte på skjæret mellom Bonden og sydspissen av Askøya ved Lyngør, han var nok på vei sydover fra leia øst av Askøy mot leia øst av Sandøya. Han mente skjæret var plassert for nærme Askøya på kartet. Han tapte han og. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 15.September.2016 Del på Facebook Svart 15.September.2016 Og hadde han sjekket bakgrunnsinformasjonen i kartet kunne han spart seg advokatutgifter. Det finnes ikke storskalakart for området. Og det er ZOC B. Ikke full dekning på bunnen og 50 meter nøyaktighet. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.September.2016 Del på Facebook Svart 15.September.2016 (redigert) greit med store ord og flotte benevnelser, men hva i huleste er "ZOC B" ?? Redigert 15.September.2016 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mulligan Svart 15.September.2016 Del på Facebook Svart 15.September.2016 (redigert) ZOC = Zone of Confidence. Det er et internasjonalt system utviklet av IHO (International Hydrographic Organization) for å si noe om hva man kan forvente av nøyaktighet i elektroniske sjøkart. Kartverkets forklaring : http://www.kartverket.no/efs/Dette-ma-du-vite-om-Efs/1-Vedlegg-til-Efs/15-Zones-of-Confidence--ZOC-diagram/ På proffutstyr står det på skjermen. På hobbyutstyr må du gjerne ned i bakgrunnsdata for å finne det. Redigert 15.September.2016 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.September.2016 Del på Facebook Svart 15.September.2016 (redigert) Og "B,n" etter ZOC? Og OK, jeg kan selvfølgelig gå inn på Kystverket, men du som kan dette, hva betyr det? Redigert 15.September.2016 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mulligan Svart 15.September.2016 Del på Facebook Svart 15.September.2016 Klikk på linken Lars. Der er det forklart. B betyr bl.a +/- 50 m. horisontal nøyaktighet, ikke komplett dekning av sjøbunnen. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.September.2016 Del på Facebook Svart 15.September.2016 Ja herr mulligan. Jeg kan klikke på all verdens linker, men når jeg selv svarer på et spørsmål eller ønsker å bidra med noe, synes jeg det er litt greit å ikke å imponere med flotte linker og forkortelser. Da forsøker jeg å forklare på en slik måte at de fleste forstår det jeg mener å fremføre. Men så klart, - det hadde jo vært enklere å si: Søk på nettet, eller finn en link til et eller annet nettsted på norsk eller et annet språk. Dine svar virker på meg meget nedlatende. Om du har full kontroll på nevnte forkortelser, ja deg om det. Men her er det vanlige båtfolk med bakgrunn med alt mulig, konditorer, dataingeniører, asfaltarbeidere osv osv. Kom deg ned på jorden og skriv slik at hverman forstår budskapet. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bodehode Svart 15.September.2016 Del på Facebook Svart 15.September.2016 (redigert) Ikke for å være ufin men i innlegg #17 skrives det ZOC B og en forklaring på hva det er... og det utdypes i #19 Men gidder man ikke lese innleggene er det lett å bli indignert av linker som forklarer hva som allerede er skrevet... Redigert 15.September.2016 av Bodehode (see edit history) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Hulda Svart 16.September.2016 Del på Facebook Svart 16.September.2016 Enig i det Bodehode. Selv om mulligan har krangla mye med meg. Og jeg alltid har rett. Vi har samme skraverte leder i Sotenkanalen. Jeg har alltid tolket det dithen, som nevnt over, unøyaktighet i kartet. Og litt til, at leden kan endre seg uten at kartet blir oppdatert. Som for eksempel når det gjelder tilsanding i danske farvann. Moralen er da å følge sjømerkene, og ikke stirre blindt på GPS'en. Seilte Limfjorden på kryss og tvers for et par år siden. Stakene lå ofte på siden av merket led. Sitér dette innlegget Link to post
Jangul Svart 16.September.2016 Del på Facebook Svart 16.September.2016 Ja herr mulligan. Jeg kan klikke på all verdens linker, men når jeg selv svarer på et spørsmål eller ønsker å bidra med noe, synes jeg det er litt greit å ikke å imponere med flotte linker og forkortelser. Da forsøker jeg å forklare på en slik måte at de fleste forstår det jeg mener å fremføre. Men så klart, - det hadde jo vært enklere å si: Søk på nettet, eller finn en link til et eller annet nettsted på norsk eller et annet språk. Dine svar virker på meg meget nedlatende. Om du har full kontroll på nevnte forkortelser, ja deg om det. Men her er det vanlige båtfolk med bakgrunn med alt mulig, konditorer, dataingeniører, asfaltarbeidere osv osv. Kom deg ned på jorden og skriv slik at hverman forstår budskapet. Fram til høsten 2013 er hovedsakelig kategoriene B og C benyttet for norske kystfarvann ut fra følgende klassifisering: ENC-er med kildedata fra eldre sjømåling (før ca. 1960) er gitt ZOC-verdi C, mens ENC-er med kildedata fra sjømåling yngre enn ca. 1960 er gitt ZOC-verdi B. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.