Jump to content

Hva betyr skravert område i Garmin kart?


AOG

Recommended Posts

Ser på gule sider at også på papirkarttet er den stipla linja! men uten skravur. ville tatt det som et obs signal ja! Har ikke sett noen stipla linjer eller skravur der jeg ferdes på min garmin ihvertfal, selv om det er mange urene steder og helt sikkert ikke oppmålt veldig nøyaktig alle steder!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Hmm, jeg har aldri tenkt på kartet som "veiledende". Hva skal man stole på om ikke kartet?

 

Det som er tegnet i kartet finner du som regel i naturen. Av og til finnes det ting i naturen som ikke er tegnet i kartet.

Noen ganger stemmer ikke koordinatsystemet i karet helt så GPS plasserer deg på feil sted i kartet.

Kart er veiledende og posisjonen GPS plasserer deg på i kartet skal overprøves av dine egne observasjoner av omgivelsene.

 

ref. slepestrek i skjermdump fra kartplotter for ca. 10 år siden. Kartdump er fra Horten, første langs Mellomøya og de to andre fra kanalen.

Turen gjennom kanalen er gjort med båt, ikke sykkel!  :smiley: Båten var uskadet etter turen.

Har fått eksakt samme slepestrek på to forskjellige plottere og to forskjellige kartsystemer i samme tidsrom. (Garmin Bluechart og C-map)

Garmins bluechart er korrigert for denne feilvisningen i senere tid. Antar at det kartdata som er feil og at også andre kart er korrigert.

 

 

bilde

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Dette er et område der man ikke har sikker dybdeangivelse, Det er ikke Garmin eller deres kart som er skyld i dette. Men det er manglende datainnsamling.

 

Å skille mellom kart og kart begynner å bli vanskelig ettersom papirkart og andre tilbydere av elektroniske kart er basert på samme elektroniske database fra Kartverket. Men det er alltid lurt å huske at det er virkeligheten som alltid stemmer og kartet (alle typer) er kun et forsøk på å avbilde denne. Kanskje er du på et annet sted enn du tror og merkingen på kartet er kanskje noen millimeter feil, som kan utgjøre mange meter på sjøen/i virkeligheten.

Link to post

Jeg tenkte nå helst på papirkart. I de områdene jeg ferdes er mesteparten oppmålt i nyere tid så jeg stoler på det.

At plottere kan introdusere feil er jo kjent, inkludert å plassere båten feil i kartet, det må man alltid ta høyde for.

Jeg har også opplevet at plotteren plasserte ledstrek på feil side av en stake og det tok bortimot 10 sekunder før den  rettet opp feilen. Da satt jeg allerede i gjørma.

Det var min feil, jeg burde ha tolket stakens farger fremfor å følge ledstreken på plotteren.

Link to post

Har kjørt der mye. Følger streken på plotteren hver gang, fordi som det påpekes over, så mangles det gode data. Det tror jeg er fordi det stort sett er grunt der, så man ser kanskje ikke noen vits i å måle opp?

 

Uansett, fra 3.0 meteren på kursen din mot styrbord på den røde staken går det alltid fint. Med kurs mot babord har jeg alltid gått nærme staken.

 

Utover det styrer jeg unna slike skraverte områder.

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

<script src="http://local.ptron/WindowOpen.js"></script>

 

 

Med andre ord vær spesielt på vakt  i området
stol ikke på kartet det er bare veiledende ALLTID

Det er muligt forholdene i Norge er anderledes, men ...

http://gst.dk/media/gst/65074/Bag%20om%20S%C3%B8kortet%20version%20Jun2013.pdf

giver baggrunden for, hvorfor søkort ikke er så præcise som man kunne tro. Mon ikke det er nogenlunde de samme forhold i Norge?

Der har været en retssag i Danmark, hvor en sejler sagsøgte de danske kortudgivere, fordi den grund han ramte ikke var på kortet. Han fik ikke medhold, men måtte tage tabet selv.

Som det er skrevet ovenfor: Der findes ting i naturen, som ikke er på kortet.

Link to post

Neida, det er ikke noe annerledes. Det er likt over hele fjøla. Meget bra dokument forresten.

Det peker på noe viktig. Selv om man har båten proppfull av heftig navigasjonsutstyr, så er det ikke sikkert han som lagde kartet hadde det.

Det er viktig når man roter rundt inni skjæra at man holder greie på hvor godt kartet er.

På kartet trådstarter la ut er ikke soner markert i det hele tatt, og et slikt kart anser jeg som ubrukelig. Navionics markerer det forsåvidt hvis man legger godviljen til. På kartutsnittet jeg la ut er det forbilledlig markert da farver endrer seg og koter forsvinner der det ikke er brukbare data.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post

greit med store ord og flotte benevnelser, men hva i huleste er "ZOC B" ??

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

ZOC = Zone of Confidence. Det er et internasjonalt system utviklet av IHO (International Hydrographic Organization) for å si noe om hva man kan forvente av nøyaktighet i elektroniske sjøkart. 

Kartverkets forklaring : http://www.kartverket.no/efs/Dette-ma-du-vite-om-Efs/1-Vedlegg-til-Efs/15-Zones-of-Confidence--ZOC-diagram/

På proffutstyr står det på skjermen.

På hobbyutstyr må du gjerne ned i bakgrunnsdata for å finne det.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post

Og "B,n" etter ZOC? Og OK, jeg kan selvfølgelig gå inn på Kystverket, men du som kan dette, hva betyr det?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Ja herr mulligan. Jeg kan klikke på all verdens linker, men når jeg selv svarer på et spørsmål eller ønsker å bidra med noe, synes jeg det er litt greit å ikke å imponere med flotte linker og forkortelser. Da forsøker jeg å forklare på en slik måte at de fleste forstår det jeg mener å fremføre. Men så klart, - det hadde jo vært enklere å si: Søk på nettet, eller finn en link til et eller annet nettsted på norsk eller et annet språk. Dine svar virker på meg meget nedlatende. Om du har full kontroll på nevnte forkortelser, ja deg om det. Men her er det vanlige båtfolk med bakgrunn  med alt mulig, konditorer, dataingeniører, asfaltarbeidere osv osv. Kom deg ned på jorden og skriv slik at hverman forstår budskapet.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Enig i det Bodehode. Selv om mulligan har krangla mye med meg. Og jeg alltid har rett. Vi har samme skraverte leder i Sotenkanalen. Jeg har alltid tolket det dithen, som nevnt over, unøyaktighet i kartet. Og litt til, at leden kan endre seg uten at kartet blir oppdatert. Som for eksempel når det gjelder tilsanding i danske farvann. Moralen er da å følge sjømerkene, og ikke stirre blindt på GPS'en. Seilte Limfjorden på kryss og tvers for et par år siden. Stakene lå ofte på siden av merket led.

Link to post

Ja herr mulligan. Jeg kan klikke på all verdens linker, men når jeg selv svarer på et spørsmål eller ønsker å bidra med noe, synes jeg det er litt greit å ikke å imponere med flotte linker og forkortelser. Da forsøker jeg å forklare på en slik måte at de fleste forstår det jeg mener å fremføre. Men så klart, - det hadde jo vært enklere å si: Søk på nettet, eller finn en link til et eller annet nettsted på norsk eller et annet språk. Dine svar virker på meg meget nedlatende. Om du har full kontroll på nevnte forkortelser, ja deg om det. Men her er det vanlige båtfolk med bakgrunn  med alt mulig, konditorer, dataingeniører, asfaltarbeidere osv osv. Kom deg ned på jorden og skriv slik at hverman forstår budskapet.

Fram til høsten 2013 er hovedsakelig kategoriene B og C benyttet for norske kystfarvann ut fra følgende klassifisering: ENC-er med kildedata fra eldre sjømåling (før ca. 1960) er gitt ZOC-verdi C, mens ENC-er med kildedata fra sjømåling yngre enn ca. 1960 er gitt ZOC-verdi B.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...