roesok Startet 14.September.2016 Link til dette innlegget Startet 14.September.2016 (redigert) Er i markedet etter en 13-15 fots åpen båt. Ønsket er at den skal være selvlensende da den vil bli liggende i båthavn uten at jeg kan passe den over en viss tid. Er mye både nye og brukte båter å finne, men få som er selvlensende. Trodde Terhi sin 400 og 440 var selvlensende, men ser nå at det står selvdrenerende. Altså at det vil komme vann i båten og at det forsvinner når båten kommer i fart. Hva med Pioner 13 eller 15' ? Eller er det andre båter å anbefale i denne kategorien? Redigert 14.September.2016 av roesok (see edit history) Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
glalaks Svart 14.September.2016 Link til dette innlegget Svart 14.September.2016 (redigert) Askeladden 445 Redigert 14.September.2016 av glalaks (see edit history) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
glalaks Svart 14.September.2016 Link til dette innlegget Svart 14.September.2016 Hobby har en del selvlensende småbåter.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Søringen Svart 14.September.2016 Link til dette innlegget Svart 14.September.2016 Øien 460, og Hobby 420 mener jeg er selvlensende. Ellers har vel Rana en som heter 425 sl, og du har GH430S. Litt mer usikker på Sandstrøm båtene, men både 430 og 460 Classic står det på hjemmesiden er regnlensende (?) Det er en ganske bra kjøl på Hobbyen, og Sandstrømbåtene. Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 14.September.2016 Link til dette innlegget Svart 14.September.2016 Har selv en Yamarin 4210 og er godt fornøyd Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 14.September.2016 Link til dette innlegget Svart 14.September.2016 (redigert) Øien: http://m.finn.no/boat/forsale/gallery.html?finnkode=78222588#image2 Hobby: http://m.finn.no/boat/forsale/gallery.html?finnkode=81762350#image8 Rana: http://www.ranaplast.no/ipub/pages/gallery/1-14.php GH: http://m.finn.no/boat/forsale/gallery.html?finnkode=82413501#image1 Sandstrøm 430: http://m.finn.no/boat/forsale/gallery.html?finnkode=73035904#image1 Sandstrøm 460: http://m.finn.no/boat/forsale/gallery.html?finnkode=74647587#image1 Hva bruker du båten mest til? Egen erfaring: Øien er robuste og bra båter, har hørt at 460en kan være noe rank. Vi har en Øien 530 i familien, bra båt. Har hatt en Hobby 430 Sport. Grei turbåt, men ikke noen fiskebåt, driver som en kork.. Pen, men spinkle innredningsdetaljer. Kjenner lite til Hobby 420, men ser jo ut som en selvlensende utgave av en gammel Askeladd både i skrog og inni. Rana og GH tror jeg er solide og godt bygde båter, men relativt tunge og kostbare. Synes Sandstrøm-båtene ser greie ut, men ingen egen erfaring. Er vel basert på Uttern-skrog. Og som sagt, litt usikker på om er selvdrenerende, eller selvlensende. Ganske viktig med velfungerende selvlensing, synes jeg. Redigert 14.September.2016 av Søringen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 15.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2016 Takk for info. Hva med Terhi 400 og 440, noen som har erfaring med de? Terhi har også en versjon som heter 6020. Også på denne står det selvdrenering. Hva betyr det og hva er forskjellen vs. selvlensende? Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Søringen Svart 15.September.2016 Link til dette innlegget Svart 15.September.2016 Selvdrenerende vil som oftest bety at du tar ut en plugg når du forlater båten, slik at regnvann kan renne ut. Men dørk er ikke høy nok over vannspeil, slik at du nok må sette i plugg i utløpet når du belaster båt med folk og utstyr. Hadde en Terhi 405 Fun (eller not-so-very-fun, som jeg omdøpte den til). Her var det slik at når jeg tok ut plugg, rant det mange liter vann inn i båten som måtte øses ut manuelt neste gang en skulle bruk den... Ikke videre greit. Terhi båtene er laget av ABS-plast, som nok har sine fordeler (spesielt flyteegenskaper), men jeg foretrekker glassfiber. Da kan en slipe, støpe inn ekstra utstyr til fiske etc. Og evt reparasjoner i skrog synes jeg er enklere og greiere med glassfiber. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 15.September.2016 Link til dette innlegget Svart 15.September.2016 etter min oppfatning så er båter i denne størrelsen i minste laget for å lages skikkelig selvlensende. Når dørken heves for å komme tilstrekkelig over vannflata, må jo også skrogsidene heves for å opprettholde innvendig fribord. Dette gir mer vindfang, og sammen med høyere tyngdepunkt pga hevet dørk kan det gi mindre heldige egenskaper. Båten vil fort bli ganske tung i forhold til lengden, og dermed kreve mer motorkraft. Har selv hatt en liten skjærgårdsjeep , en Bella 440R. Denne veide ca 330 kg, selvlensingen fungerte forsåvidt greit , men båten var veldig følsom for vektfordeling og trim. Har aldri kjørt en båt som har vært så avhengig av powertrim. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Søringen Svart 15.September.2016 Link til dette innlegget Svart 15.September.2016 Ved mye last bak (stor motor / mye folk) kan det nok bli et problem med småbåter og selvlensing, slik Ivar sier. Men på flere er det en kran i tankrommet som kan stenges, slik at vann ikke kommer tilbake. Blir fort relativt tung hvis båt har full innerliner. Men tror Øien 460-1 og Hobby 420 er enklere båter som fungerer bra med 15 - 20 hk. Vi hadde en Hobby 430 Sport, på denne fungerte selvlensingen for så vidt greit, men var en 2 personer på akterbenken og en slakket opp fra plan hendte det at en fikk en kald sprut opp bak leggen fra lensehullet... Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 27.September.2016 Link til dette innlegget Svart 27.September.2016 Av ren nysgjerrighet sendte jeg en mail til en Sandstrøm forhandler. Fikk dette hyggelige svaret fra Helgeland Båt, ved Knut Arild Nilsen: "Vi hadde en diskusjon med vår forhandler før vi inngikk samarbeid med dem om dette. Da gjaldt det båten Classic 430, og han mente det var ingen problem å belaste båten med et par personer samt litt utstyr uten å ta inn vann. Når det gleder Classic 460, vil nok den ha litt bedre drenering! Men å ha en plugg tilgjengelig hvis man drar mye last om bord er alltids lurt ." Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 27.September.2016 Link til dette innlegget Svart 27.September.2016 Hei Svaret er jo hyggeleg, men det synest som om forhandlaren aldri har vore ombord i båten. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.