Jump to content

Rule lensepumpe og tilbakeslagsventil = problem?

FredT

Recommended Posts

I forbindelse med mye slipestøv i båten min etter en større reparasjon, har jeg spylt inn større mengdeer vann for å få pumpet ut støv og vann.

Det står en Rule 2000GPH i båten - og når den virker tar den virkelig godt unna. Problemet er at den ikke virker bestandig. Selv om vann står godt oppover pumpen må jeg "lure" den til å suge ved å slå den av og på flere ganger - før den endelig gidder!

Tenkte det kunne være feil på pumpen, så jeg satte inn en reserve (ny) jeg hadde - noe mindre bare 500GPH. Den klarte overhodet ikke å pumpe ut noe som helst.

Jeg har tilbakeslagsventil, og det er nok kanskje 5 meter fra pumpen til utløpet på akterspeilet. Det virket som pumpen(e) ikke klarte å etablere nok trykk til å starte pumpingen mot dette vannet. Prøvde uten tilbakeslagsventil, og da gikk det som en drøm med begge pumpene. Men - da får man jo 2 - 3 liter vann rennende tilbake i båten når pumpen stoppes. Hvordan løser båtfolket dette problemet?

Redigert av FredT (see edit history)

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Holdt på å bale med noe av det samme i går, riktig nok en Whale Supersub (som Maritim kaller for Subersub). Satt ned lensepumpa, og fyllte på med vann. Det gikk veldig greit, men fant en lekkasje. Fikset lekkasjen, og fylte på med mere vann, for å se hvor høyt vannet måtte før den begynte å suge. Hørte at den begynte, men den klarte liksom ikke å suge noen ting. Åpnet opp for å sjekke, og da begynte den å suge.

Det viste seg at jeg hadde klart å legge slangen med en liten bukt, sånn at det ble en luftlomme. Rettet litt på slangen, så fungerte den etter planen.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Det er jo forsåvidt en liten luftlomme i båten min også. For før utløp i akterspeilet går slangen opp i en "svanehals" for å hindre at vann skal kune komme inn. Selve utløpet er ørlite vinklet, slik at det står kanskje 10 cm vann i slangen akkurat der. Mens altså i hele svanehalsen (kanskje 60 cm.) er det bare luft. Dette kan vel neppe være et problem?

Redigert av FredT (see edit history)

I forbindelse med mye slipestøv i båten min etter en større reparasjon, har jeg spylt inn større mengdeer vann for å få pumpet ut støv og vann.

Det står en Rule 2000GPH i båten - og når den virker tar den virkelig godt unna. Problemet er at den ikke virker bestandig. Selv om vann står godt oppover pumpen må jeg "lure" den til å suge ved å slå den av og på flere ganger - før den endelig gidder!

Tenkte det kunne være feil på pumpen, så jeg satte inn en reserve (ny) jeg hadde - noe mindre bare 500GPH. Den klarte overhodet ikke å pumpe ut noe som helst.

Jeg har tilbakeslagsventil, og det er nok kanskje 5 meter fra pumpen til utløpet på akterspeilet. Det virket som pumpen(e) ikke klarte å etablere nok trykk til å starte pumpingen mot dette vannet. Prøvde uten tilbakeslagsventil, og da gikk det som en drøm med begge pumpene. Men - da får man jo 2 - 3 liter vann rennende tilbake i båten når pumpen stoppes. Hvordan løser båtfolket dette problemet?

En pumpe "som ikke virker bestandig" bør du ikke stole på, og fjerne fra båten snarest. Det er nok tilbakeslagsventilen som er problemet. 2-3 liter tilbake er vel ikke noe problem... Jeg la lenseslangen loddrett opp fra pumpa, ca. en meter,  og deretter i jevnt fall til utløpet. dermed er det bare en drøy halvliter som renner tilbake. 

Tilbakeslagsventil på en lensepumpe er ikke noen god idé.

Slike kan alltid sette seg, og forhindre lensing når du mest trenger det.

Slangen legges i "svanehals" med øverste del over vannlinjen for å hindre (begrense) at vann kommer inn den veien.

Tror også det står i bruksanvisningen til Rule at tilbakeslagsventil ikke skal benyttes.

Det mest korrekte her er å legge til en vacuum breaker på toppen av svalehalsen. Da unngår du heverteffekten som kan fylle båten med vann om utløpet kommer under vann. Men mulig utløpet er så langt over vannlinja at det aldri kommer til å bli et problem?

En anerkjent norsk båtbygger gjorde en kjempetabbe ang luftingen til dieseltankene som var lagt bare ca. 10-15 cm. over normalvannlinja. Dette førte til at når båtene ble brukt til yrke og mer nedlastet/skjevlastet ble det sugd inn vann i drivstofftanken.

Det fulgte med tilbakeslagsventil med min supersub. Jeg var litt usikker på om jeg skulle montere den, vannet som renner tilbake kan rense silen i pumpa. Hos meg vil aldri pumpa klare å suge helt tørt uansett. Men jeg lot ventilen sitte. Uten luftlomme fungerer det som det er nå.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Jeg takker for innspill. Og jeg fjerner nok den ventilen, det med litt vann tilbake er jo ikke noe stort problem. Mye viktigere at pumpen virker den dagen det er behov for den. Det ser ut som dette er originalmontert fra Bavaria - litt rart at de ikke vet bedre!

• 6 år senere...

Har plagdes i dag med min Kirk lensepumpe. Viste seg at vann som sto i slangen på trykksiden hadde frosset. Så det er nå ihvertfall en grunn til å ikke ha tilbakeslagsventil. Men membranpumper fungerer vel ikke uten tilbakeslagsventiler?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...