Jump to content

Volvo Penta D2-55F (seildrev) har god kontakt til jord, normalt?

Seilars

Recommended Posts

I sommer havarerte min D2-55A ved at eksos veltet ut i motorrom. Varmeveksler var kraftig innvendig korrodert i overgang til eksosbend, og i forbindelse med kraftig pådrag, blåste jeg ut noen store avlange hull i overgangen til eksosbend. Sett fra utsiden så motoren ut som ny før dette. Det hele endte med at vi tok en natt på hotel, og fikk ett volvo penta verksted til å bytte 1-1 med ny D2-55F og 130s drev.

Målte litt idag for å se at alt er ok i forhold til jordinger ombord. Fikk litt å gruble på.

-Med landstrøm og normalt forbruk ombord måles 125V mellom begge faser og motorblokka. 12V DC måles naturligvis på startmotor-blokk.

-Med hovedbryter avslått på 12V minus, måler jeg fortsatt 125V mellom landstrøm og motorblokk. 12V DC på motor er nå borte.

-Så måler jeg ohm med ett vanlig multimeter, og finner 16K ohm fra jord på jordskinne i båt, og til motorblokk. Det var en merkelig verdi tenkte jeg, og flyttet målepinnen til seildrevet. Der sank måleresultatet til 1K ohm.

-Koblet ifra landstrømmen, og tok landstrømskabelen med ned i båten. Målte nå 125V direkte fra landstrømskabel til motorblokk, og seildrev.

- Nå tok jeg en kontinuitets tester(ohm med 200mA strøm), og målte mellom motorblokk og jording på landstrømskabel. 16 ohm. Det er altså en relativt god jordforbindelse mellom motorblokk og landstrøms jord.

-kontinuitets tester mellom motorblokk og båtens jording gir ikke kontakt når landstrøm er frakoblet.

-Finner ingen jordfeil på egen 230V installasjon.

Jeg trodde volvo penta D2-55 skulle være isolert fra seildrevet med de små plast bitene under skruene mellom drev og motor. Er naturligvis redd for at også den nye motoren skal tære bort. Mistanken min er at en gammel stålbåt som var hevet fra havets bunn og plutselig lå på naboplassen kan ha vært en medvirkende årsak til mitt havari, men slikt er vanskelig. Han hadde store strømproblemer, og lå tilkoblet landstrøm.

Jeg har vanligvis ligget med hovedbryter (minus)påslått, og det betyr rett og slett at minus som er felles for både start og forbruksbank har forbindelse til sjøen og landstrømsjord gjennom volvo penta. Dette har jeg igrunnen ikke vært klar over/tenkt på før.

Mine foreløpige tanker til løsning.

-Motor har kontakt til sjø, og må derfor ikke ha kontakt med batteri minus når landstrøm står på. Når vi ligger på landstrøm i gjestehavn eller hjemmehavn ønsker vi strøm på resten av 12V anlegget. Vi må montere en hovedbryter som er på kabelen ut til motor, slik at minus kan kobles bort fra motor når vi ikke bruker motoren. Det er for ordens skyld ikke noe 230V utstyr i nærheten av motoren.

Andre tanker rundt dette?

Redigert av Seilars (see edit history)

Vil bare presisere at når jeg sier at Volvo Penta D2-55F med 130s drev har god kontakt til jord, så mener jeg at jeg har målt meg frem til at motor ikke har kontakt med 230V jord ombord, men at seildrevet fungerer som jordspyd,og at disse isolerende plastbitene som skal isolere motor fra seildrev ikke stopper denne kontakten på min motor. Derfor ønsker jeg å ha motor isolert fra all form for tilført 12v/230V når båten ikke er i bruk. Måler andre med 130s drev også ca. 125V mellom landstrømskabel og motorblokk når båten ikke er tilkoblet landstrøm? Når sant skal sies er det ingen overraskelse at en båtmotor fungerer som jordspyd, men jeg trodde at litt av filosofien til volvo penta var at drev skulle være adskilt fra motor. De har tross alt lagt minusen rett på blokka, og med lynavleder i masta koblet til kjølen, vil feks. en krypstrøm fra lanterne, etc. kunne gå via kjøl til motor og rett tilbake til minus på batteri om disse plastskivene mellom drev og motor ikke har noen funksjon. Baugpropell vil også være en mulig feilkilde. Har aldri før tenkt så mye over disse tingene, men i min Bavaria seilbåt er det slik at hovedbryter er felles for startbatteri og forbruksbatteri. Man har ingen mulighet for å isolere bort 12V motor uten å samtidig legge ut alt annet ombord. Jeg vil derfor legge opp en ekstra BEP 275A hovedstrømsbryter slik at motor 12V dc kan isoleres bort når den ikke brukes. Dette kan jo være noe å tenke på for alle som har en volvo penta med seildrev. Normalt sett går det sikkert bra, jeg ønsker hvertfall å gjøre noen tiltak for å slippe flere motorbytter pga. innvendig korrosjon i motor.

• 6 måneder senere...

Ser det foregår litt kvalifisert synsing rundt det litt vanskelige temaet jording av 230V ombord, og tæring. På min bavaria 38 fra 2003 kan jeg ikke se at det noen steder har vært en kabel mellom -12V og 230V jordklemme. Jeg har etter overnevnte uheldige opplevelse valgt å sette inn en ekstra 275A bryter på motorens minus kabel. Det finnes nå ingen -12V og heller ingen 230V på eller i nærheten av motor. Hvor står det konkret at en motor skal jordes i normene? Volvo penta legger isolerende plastbiter mellom motor og seildrev for å begrense kontakten til jord. Det har aldri vært noen jordkabel montert av Bavaria verftet på min motor. Tipper det har vært samme praksis hos andre verft. Situasjonen ville naturligvis vært en helt annen om jeg hadde montert motorvarmer eller annet 230V utstyr på eller i nærheten av motor. Slik det er nå ville det vært like naturlig å utjevningsforbinde alt annet ombord av metall, slik som kjøl, rigg etc. Men det er heller ikke vanlig praksis. Nå har imidlertid alt dette god kontakt med verdens beste jord (havet), via lynavleder. Nettopp derfor har jeg funnet det nødvendig å isolere bort motor minus når båten ligger på landstrøm.

Har ikke studert slike zinc savere så nøye, men her på baatplassen lærer man jo litt av hvert av hverandre.

Ettersom jeg har forstått vil en zinc saver stoppe galvaniske spenninger på inntil 1 volt som kan gå fra båt til båt via landstrømsjord. Den vil ikke stoppe en jordfeil fra nabobåten som finner enkleste vei til jord gjennom min motor, istedenfor via. jordspydet som står i ei gresstuste 100m unna. Jordfeilen i nabobåten vil alltid ta enkleste vei til sjøen. Det samme har jeg erfart at overspenninger gjør. Vi hadde engang ett jordspyd plassert i havet på hytta. Energiverket hadde dårlig jord på sin transformator. Det medførte at sikringsskapet vårt brant opp to ganger pga. overspenninger før vi fikk flyttet det jordspydet ut av sjøen. Personlig sikkerhet må man ivareta, og da holder jeg alt som går på 220V langt unna motoren/volvo jordspydet. Uansett om man jorder/utjevningsforbinder motor eller ikke, så er motoren ett fantastisk godt jordspyd. Enhver tur inn i motorrommet med skjøtekabel eller elektroverktøy er risikosport uavhengig av om motoren og drevet er tilkoblet landstrømsjord eller ikke. Nå kan det være jeg snakker imot elektroforskrifter, men med mindre det står svart på hvitt, eller må tolkes direkte att 12V minus skal være koblet til landstrømsjord, så får du ikke meg til å gjøre det når båten er levert uten denne forbindelsen. Og om det står beskrevet slik, så kobles jo 12V minus bort fra motor når jeg legger ut -12V hovedbryter før motoren uansett. Det gjør jeg alltid når motor er ute av bruk. Verftet har ikke jordet motoren, og volvo penta har forsøkt å isolere drevet fra motoren etter beste evne. Men så er som sagt alt av 230V ombord hos meg plassert i god avstand fra motor og metaller i kontakt med sjø. Det er også kun en kurs ombord, og den er beskyttet med 30mA jordfeilautomat. Det vil imidlertid være en annen sak dersom det er 230V utstyr på motor eller i umiddelbar nærhet. Da løper man jo en risiko om man stikker hodet inn i motoren, og samtidig er i berøring med annet 230V utstyr. Hadde det vært slik, så måtte jeg fjernet dette utstyret som kan bli ledende ved 230V jordfeil, eller utjevnet dette utstyret mot motoren for egen og andres sikkerhet. Da har jeg valgt å ikke koble opp noe nytt 230V utstyr som ødelegger den sannsynlige filosofien verftet har hatt da de ikke koblet landstrømsjord til motor eller minus.

Men jeg er kanskje litt farget av at en ellers flott motor tærte istykker så altfor tidlig, og måtte erstattes med en helt lik ny motor. Jeg velger derfor å ikke koble til noen ny jording, og heller koble bort -12V når motor står.

Kan ta litt mer. Dog, hvis du gidder å søke her på forumet, så er det nok info til å ta Master i elektro...

Gir/gass, som nevt i forrige innlegg er en mulighet. Andre muligheter er fuktighet, møkk, saltavleiringer etc. etc. Disse greiene her får du aldri isolert om du ikke plukker dem fra hverandre og vasker rent som en del av vanlig service. Plastikkbiter er ikke godt nok over tid. Den gangen jeg jobbet med CAT, var de eneste isolerte motorsystemene de som overhode ikke hadde en eneste strøm tilkoblet. Start kunne være trykkluft og all instrumentering gikk på manometre etc. Forholdet har endret seg siden 1985. Husker en gang det var en galvanisk feil, da hadde en eller annen koblet inn et istrumentlys i panelet der pluss gikk til motor. Installasjonen freste vekk alle anoder og sveisene i skroget begynte å tære.

Så det er et spørsmål du må avklare, hvordan går det med anodene dine? Les siste innlegg 'bygging av Hulda' der jeg sjekker anoder mens båten ligger i sjøen.

Husk også at vekselstrøm med ren sinus i sjøvann gir ikke korrosjon (ikke helt sant, enkelte sære tilfeller med tæring på bly, var det vel muligens).

Tror det er Elsikkerhet 66 som spesifiserer jording i båt (DSB), roger-jo m.fl. kan dette. Man kan vel liste lovlige muligheter som følger:

1. Provisorisk anlegg, du trekker jordet skjøteledning om bord og kobler kun til flyttbare enheter. Er det mistanke om feil bør man for egen og andres sikkerhet kun koble opp dobbeltisolert utstyr.
  2. Fast anlegg. Landjord trekkes om bord og kobles via brukere til sjø via batteri minus, motorblokk etc. Denne metoden vil gi galvanisk/elektrolytisk tæring, men personsikkerheten er ivaretatt. DSB gir blaffen i om du bruker opp en motor eller to i sesongen, så lenge personsikkerheten er ivaretatt. Spenning er uinteressant (nesten), det er ampere som er saken. Hvor mange elektroner som forflytter seg pr. tidsenhet. Potensialdifferansen mellom land- og sjøjord er lav, vanlig mindre enn 1 V. En 'zinc-saver' (engelsk stavemåte) vil beskytte opp mot ca. 1,4 V (noen produkter tar mer). Dermed stopper dingsen elektronstrømmen mellom land og sjø.
  3. Optimal sikkerhet. Installasjon av skilletrafo. Her kobles ikke landjord, men kveiles opp og isoleres inne i trafokassen. Det er forskjellige måter å gjøre dette, ut fra hvordan forskjellige lands regelverk er utformet, men slik er det i Norge.

Alternativene 2 og 3 krever installasjon med samsvarserklæring fra autorisert installatør. Hulda har alternativ 3 med samsvarserklæring fra Bravida.

Hvor du får jordfeilen din fra kan jeg ikke uttale meg om, krever telepatiske evner. Dessuten er jeg ikke elektriker. Håper det jeg har skrevet kan være til noe nytte.

Redigert av Hulda (see edit history)

Ja, volvos egen enspaks gass-gir hendel, den hadde jeg ikke tenkt på. Merkelig at jeg måler overgangsmotstand i det hele tatt... Men volvo legger slike tynne plastskiver mellom motor og seildrev, og det har jeg alltid hørt at er for å isolere bort motor fra sjøen. Målingene ovenfor viser jo også en viss motstand. Muligens først og fremst mot galvaniske mV, og ikke mot landstrøms jordfeil. Uansett er dette en praksis som er motstridende det jeg leser her inne om at alt skal jordes og tilkobles batteriminus. At man må velge en filosofi for beskyttelse kan jeg forstå, men det er ikke uvanlig at forskriftene stiller ett generellt krav, og at flere metoder beskrevet i normer kan innfri krav i forskriftene. Det ville vært merkelig om Bavariaverftet og volvo penta som spytter ut tusenvis av CE stemplede båter ikke visste at alt skulle kobles sammen med gulgrønne kabler. Jeg velger å tro at de store verftene gjør ting etter en anerkjent metode. Hva vi som båteiere gjør etterpå er en annen sak. Jeg tviler på at jordet panelovn og stikkontakt med jord er en godkjent/smart løsning i motorrom på alle båter. I min båt som ikke har noen utjevningsforbindelse mellom landstrømsjord og motor, så velger jeg å holde jordet 230V unna motoren. Dobbeltisolert 230V må eventuelt være unntaket, men jeg ser ikke behov for det heller.

Men som sagt før, står det svart på hvitt en eller annen plass at motoren skal kobles til batteriminus og landstrømsjord, så skulle jeg gjerne lest dette. Det er absolutt interessant, og i kontrast med hvordan min båt er bygget i 2003. Det er også i kontrast med de isolerende skivene Volvo Penta plasserer mellom motor og seildrev på sine seildrevs installasjoner. Sist jeg fikk en slik volvo penta installert med isolerende skiver var i 2016, så dette har de praktisert i minst 13 år.

Redd du er nokså lang ute på 'jordet' :-)

DSB er klinkende klokkeklare. Du må lese kravene selv, det er ikke jeg som skal overbevise deg. Og vær oppmerksom på en ting, Norge har ikke samme regler som verken Tyskland eller Sverige. Og jeg kan ikke tenke meg at disse landene legger opp sin produksjon for å tilfredsstille det norske el-nettet eller DSB. Når det gjelder el-nett er Norge og Albania verdensledere når det gjelder å være bakpå.

At du synser er uten verdi, beklager. Her finner du noe: https://www.dsb.no/globalassets/dokumenter/elsikkerhet-els/elsikkerhet-magasinet/2004-12-elsikkerhet-66.pdf

Det er flere publikasjoner som omtaler forholdet. Vil anta at det går an å ringe DSB.

Seildrevet har i alle år spist opp halvparten av de tre anodene rundt foldepropellen hver sesong. Anodene på selve seildrevet har kunne holdt i flere sesonger, men jeg har byttet annethvert år likevel. Jeg tror ikke jeg har hatt noen unormal anode tæring.

Leste litt i elsikkerhet 66 som du refererer til. Det var etpar interessante ting der....

1. Arbeid på 12/24V anlegg i båtene våre kommer inn under fke paragraf 2 (forskrift om krav til elektrofagfolk), til tross for den lave spenningen som ikke gir berøringsfare.....hmm...det visste jeg ikke. Det betyr muligens at 95 prosent av alle som har strøm i båt som noe de fikser selv, ikke nødvendigvis har lov til det......tror den diskusjonen skal få ligge.....

2. Frakobling av landstrømsjord beskrives i elsikkerhet 66. Det står der at landstrømsjord kan frakobles på båter som er laget i ledende materiale dersom de har egen kobberplate på minimum 25cm2 under båten, dvs. jordplate. For oss andre med glassfiber skrog, står det at dette ikke kan gjøres, og at vi må ha jordingen via landstrømskabelen. Det er i henholdt til hvordan min båt er bygget. Jeg har jording via landstrømskabel, og 30mA jordfeilautomat. Alt av stikk er jordet mot landstrømsjord, men minus er ikke koblet mot landstrømsjord. Det jeg lurer litt på er om denne forbindelsen mangler fordi båten er laget i isolerende materiale. Kan denne forbindelsen mellom landstrømsjord og minus være ett krav i båter med ledende skrog? hmm...

Forøvrig mener jeg å ha lest en eller annen plass på båtplassen at fjerning av landstrømsjord på båter av ledende materiale ikke lenger er lovlig. Tipper det skyldes at folk flest ikke husket å jorde båten når den stod på land, og at det derfor ble en farlig praksis.

På 2030D er det en bolt på siden av motoren som er tydelig merket med "batteri -".

Ja, blokka på volvo penta motorene er tilkoblet batteri - Det er derfor jeg har valgt å legge inn en 275A hovedbryter på 95mm2 kabelen mellom motor og startbatteri. Ved å bryte denne kabelen, måles ingen 12V på motoren når jeg ikke bruker motoren. På det viset slipper jeg å koble ut hovedbryteren ombord som tar all 12V, samtidig som jeg slipper å bekymre meg for at det kryper strømmer på motoren når den ikke er i bruk.

Pkt 2: Frakobling av landstrømjord: Les også Elsikkerhet 77 s6 som korrigerer nr 66 https://www.dsb.no/globalassets/dokumenter/elsikkerhet-els/elsikkerhet-magasinet/elsikkerhet_77.pdf

Forskrift for maritime elektriske anlegg, paragraf 15 viser vel at blokka skal til jord. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2001-12-04-1450#KAPITTEL_9

(Motorblokka er vel ansett som utsatt del).

Ellers gjelder vel NS-EN ISO 13297:2014 (som ikke ligger til gratis nedlasting).

Men du kan lese dette: http://xn--lpshavn-q1a.no/2013/11/landstrom/ Informativt og greit, selv om et par småting skurrer i mitt hode. Men det kan like godt være mitt hode som skurrer  :smiley:

Edit:På siste link kan du kanskje også finne forklaringen på hvorfor batteriminus ikke er tilkoblet jord på din båt

Redigert av Sjøfare (see edit history)

Det er korrekt til en viss grad. Flytende jord er ikke tillatt i Norge og Australia, blant annet. Hulda ville kunne klipt landjorden og benyttet blant annet anoder som flytende jordpotensiale. Altså, ikke tillatt, derfor har vi installert skilletrafo og har samsvarserklæring på installasjonen.

Det er ikke krav til autorisasjon for å legge opp anlegg der spenningen er under 48 V. Hvis det skulle vært slik, er det ikke 95 % som ikke er lovlig, men trolig 100 %.

Som jeg har beskrevet så er det krav til landjord og jording til sjø så lenge det ikke er installert skilletrafo. Man kan vel uttrykke det slik. Zinc-saver vil avhjelpe plagen med lekkasje mellom landjord og sjøjord.

Med det anodeforbruket du beskriver, vil jeg ikke tro du har likestrømsproblem. Hulda har også brytere som kutter både pluss og minus mellom batteri og skrog. Skal ikke være nødvendig, men jeg har opplevd at feil har broet over.

Sjøfare

Den siste linken din forklarer mye. Veldig mange gode linker...

Slik jeg tolker det etter å ha lest linkene dine.

-Bavaria verftet har i likhet med mange andre båtbyggere benyttet seg av iso 13297 note 4.2 som visstnok sier at man slipper å jorde motorblokka dersom man har jordfeilbryter på landstrømmen.

-Volvo penta og yanmar sine mindre motorer bruker blokka som minus. Det gjør det vanskelig å jorde motorblokka. I følge de andre linkene du viste til skulle det være minimum 200 ohm pr. volt i akkumulator anlegg mot jord. Det vil si 2,4K ohm mellom jord og batteri minus. Da blir det vanskelig å benytte en liten volvo eller yanmar motor uten videre...

Foreløpig har jeg absolutt ikke sett noe sted at batteriminus skal kobles til jord.....snarere tvert imot...

Redigert av Seilars (see edit history)

For de som ikke tar seg jobben med å lese alle linkene, var begrunnelsen for at det ikke var godt nok å benytte hurtig utkobling (jordfeilbryter) at selve jordingen ikke ble brutt, og at det kunne være potensialforskjell på inntil 100V mellom denne landstrømsjorden og motoren dersom det var en jordfeil i anlegget på land.

Jeg forholder meg til at min båt, er CE merket.

Det betyr at båten skal være bygget, i henhold til Europeiske og Norske forskrifter. 

Det største problemet med tæring, er dårlige landstrømkabler og dårlige el-anlegg på enkelte båter.

Når det gjelder seildrev 130S, skal dette ikke være jordet i henhold til service melding fra Volvo.

Ordningen med plast skiver, gjaldt bare en serie, deriblant mitt drev.

bilde

Redigert av dobsen62 (see edit history)

Jeg forholder meg til at min båt, er CE merket.

Det betyr at båten skal være bygget, i henhold til Europeiske og Norske forskrifter. 

Det største problemet med tæring, er dårlige landstrømkabler og dårlige el-anlegg på enkelte båter.

Når det gjelder seildrev 130S, skal dette ikke være jordet i henhold til service melding fra Volvo.

Ordningen med plast skiver, gjaldt bare en serie, deriblant mitt drev.

Det at motoren/båten er CE-merket har da ikke noe med installasjon av landstrøm å gjøre vel, eller ble den levert fra båtprodusent med landstrømsintallasjon og norsk samsvarserklæring for anlegget?

Forholdet med landstrøm materialiserer seg på baatplassen.no hvert eneste år. Argumentasjonen er alltid den samme. Svaret er alltid det samme, installer i hht. norsk regelverk når det gjelder norske båter av autorisert installatør og få samsvarserklæring. Vanskeligere er det ikke.

Nå gidder jeg ikke  mer av denne tråden.

El anlegget ombord er jo gjort etter gjeldende forskrifter på byggetidspunkt. Så det er ikke så rart at det finnes flere "godkjente" løsninger.

I hvilket omfang nye regler har tilbakevirkende kraft vet jeg ikke, men på land er det vel temmelig standard å forholde seg til reglene som gjaldt da huset var bygd. I hvert fall på småting. Gjelder ikke alt, noe må gjøres etter nyeste standard uansett.

Når det gjelder dagens regelverk er det etter min mening personsikkerheten som er fokus. Om drevet ditt faller av pga korrosjon er et mindre problem..

Å konstruere et anlegg som tar vare på både personsikkerhet og teknisk sikkerhet (tæring) anser jeg som svært vanskelig med dagens regelverk, uten bruk av skilletrafo.

Har nettopp fått svar fra DSB på en del konkrete spørsmål ang jording i båt, svarene var alt annet enn konkret for å si det mildt... Så en mail dit virker temmelig bortkastet

Nå har ikke jeg finlest EN standarden, det skal gjøres så snart jeg får anledning. Men som sagt så forstår jeg det dit hen at motorblokka er en utsatt ledende del og skal derfor jordes.

At norske krav kolliderer med produsenters retningslinjer er jeg ikke forundret over. Hvem man skal høre på vil jeg helst ikke mene noe om

Edit: Ser VP skriver at drevet under ingen omstendigheter skal jordes. Ikke akkurat enkelt å være den som monterer den utjevningen der...

Redigert av Sjøfare (see edit history)

-ISO 13297 er en iso norm for elektriske installasjoner i mindre båter med lengde inntil 24 meter. punkt 4.2 gir rom for at man kan slippe å jorde motorblokka om man benytter en 30mA jordfeilbryter. Nå har ikke jeg lest denne normen, men når noe gir rom for, så pleier det å ligge visse betingelser rundt dette.

-Volvo penta som muligens er den største motor leverandøren til seilbåter i europa går ut og sier at seildrevet ikke må jordes.

Da regner jeg med at de har kontroll på at motorene kan monteres i europeiske seilbåter dersom disse bygges etter ISO13297

Nå har ikke jeg tilgang til denne ISO13297 normen, men om noen har tilgang til denne, og det står der at batteri minus skal kobles til landstrømsjord, så har volvo penta ett lite problem....Jeg tviler imidlertid på at det står der at batteriminus skal kobles til landstrømsjord.

Det er sannsynlig at svært mange båter mangler jordforbindelse mellom landstrømsjord og motorblokk. Det er også sannsynlig at dette ikke er en forglemmelse, men en bevisst handling fra produsentene.

Så da er MIN foreløpige konklusjon:

Bavaria bygger båtene etter denne ISO normen, og det gjør nok også de fleste konkurrentene. Det er da tillatt å ikke jorde motoren slik Bavaria og disse andre verftene bygger båtene sine. Volvo Penta sier at seildrevene ikke skal jordes, og siden volvo penta leverer noen tusen seildrev til bavaria hvert år, så kan man anta at disse to snakker sammen. Man skal ikke uten videre montere eller bruke annet jordet utstyr nær motoren, da det kan være en potensial forskjell på inntil 100V mellom motorblokka og landstrømsjord/jord fra skjøteledning. Dette kan skje dersom det er feil på anlegget på land ettersom landjord og motorblokka kan få forskjellig potensiale.

Det finnes med andre ord bedre tekniske løsninger, men å koble landstrømsjord ned på motoren som fra før er tilkoblet batteri minus er heller ikke problemfritt, så da får jeg bare skuffe enkelte her på forumet med at jeg ikke kommer til å gjøre det. Men jeg er heller ikke bekymret. Når sant skal sies er jeg mye mer bekymret for dem som har ei gjennomgående mast med lynavleder ned til kjølen, og en jordet ovn som står 1meter unna. Motoren er det tross alt kun jeg som er i nærheten av.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...