Jump to content

Volvo Penta D2-55F (seildrev) har god kontakt til jord, normalt?

Seilars

Recommended Posts

El anlegget ombord er jo gjort etter gjeldende forskrifter på byggetidspunkt. Så det er ikke så rart at det finnes flere "godkjente" løsninger.

I hvilket omfang nye regler har tilbakevirkende kraft vet jeg ikke, men på land er det vel temmelig standard å forholde seg til reglene som gjaldt da huset var bygd. I hvert fall på småting. Gjelder ikke alt, noe må gjøres etter nyeste standard uansett.

Når det gjelder dagens regelverk er det etter min mening personsikkerheten som er fokus. Om drevet ditt faller av pga korrosjon er et mindre problem..

Å konstruere et anlegg som tar vare på både personsikkerhet og teknisk sikkerhet (tæring) anser jeg som svært vanskelig med dagens regelverk, uten bruk av skilletrafo.

Har nettopp fått svar fra DSB på en del konkrete spørsmål ang jording i båt, svarene var alt annet enn konkret for å si det mildt... Så en mail dit virker temmelig bortkastet

Nå har ikke jeg finlest EN standarden, det skal gjøres så snart jeg får anledning. Men som sagt så forstår jeg det dit hen at motorblokka er en utsatt ledende del og skal derfor jordes.

At norske krav kolliderer med produsenters retningslinjer er jeg ikke forundret over. Hvem man skal høre på vil jeg helst ikke mene noe om

Edit: Ser VP skriver at drevet under ingen omstendigheter skal jordes. Ikke akkurat enkelt å være den som monterer den utjevningen der...

Ett innlegg til. Fordi du reiser prinsipielt interessante problemstillinger. Dette gjelder personsikkerhet og det gjelder tilbakevirkende kraft.

Tidligere var det i kongeriket tillatt med flytende jord, altså en halv kvadratmeter kobberplate som jorder båten mot sjø og klipt landjord. For en del år siden var det rene orkanen her inne på dette forumet over denne problemstillingen. Og det var tydeligvis på grunn av dette bråket at DSB kom med sin presisering som bannlyser klipt landjord som erstattes med flytende jord. Det var en del meget kompetente personer som meldte seg ut av forumet her på grunn av kranglingen. Hva konsensusen så ut til å bli, var at båter som hadde flytende jord før presiseringen fra DSB, og anlegget hadde samsvarserklæring fra autorisert installatør var OK. Erfaringen fra den gangen indikerer at DSB virket nokså diffus og begrenset konkret.  

Så vidt det ble referert den gangen, var Norge, Australia og USA land som ikke tillot klipt landjord og flytende jord. Passerer man grensen til Sverige virker det til å være enklere. Men kravet er uansett at 220 V installasjon skal være utført av autorisert personell og med samsvarserklæring.

Hvordan anleggene til båtene som reiser spørsmålet i denne tråden er koblet opp, vet jeg ikke. For meg virker det nokså poengløst å koble båtens jord til en motor som ikke har kontrollert forbindelse til sjø. Den følger da verken den ene eller andre regelen så vidt jeg kan skjønne. Mulig at landjorden ikke er klipt, men blir med rundt omkring i disse båtene. Altså etter skjøteledningprinsippet. Og da er personsikkerheten på sett og vis ivaretatt for omgivelsene. Så lenge man ikke har saker som varmtvannsbereder koblet til nettet, hvilket kan gi en lekkasjestrøm til sjø. Men da går det i hovedsak ut over båtens motor, om denne er med i kretsen via vann og slanger. De fleste har en eller annen form for inhibitor i ferskvannskretsen. Slike inhibitorer er elektrisk ledende, på samme måte som sjøvann. Og det er ikke alle jorfeilbrytere som er koblet til jordledningen. De ligger og føler på de to lederne. Jordledningen kan løpe uhindret rett gjennom systemet og til berederen. CE-merket eller ikke. Mye greier å ta hensyn til her. Og jeg har så vidt skrapt overflaten. Men det er bare å søke opp her på forumet og lese seg opp. Hulda er ikke elektriker, men ukvalifisert synser. 

Så har vi dette med 'alt er grei med 30 mA jordfeilbryter'. Jeg har fått meg en karamell av anlegg med enpolet 30 mA jordfeilbryter. Den som har lyst til å prøve må gjerne gjøre det, men sjekk at hjertet er på topp først. I Hulda er det montert 2-polede 30 mA personvernautomater.

Men nå gidder jeg ikke mer, helt sikkert. Jeg forholder meg til Hulda, skilletrafo, jordet anlegg til sekundær null, 2-polede personvernautomater, samsvarserklæring. Greit.

At folk river seg i håret, og sågar melder seg ut av forumet kan jeg skjønne. Å kommentere innlegg som går på båtjording kan være risikosport i seg selv.

Men greide liksom ikke å holde pølsefingrene unna tastaturet  :smiley:

Skal gi meg straks jeg også.

Tror nok vi er ganske enige om mye, jeg er heller ikke imponert over hva som faktisk kan bli resultatet av å følge forskriften til punkt og prikke. At drevet faller av som følge av tæring er et mindre problem for de som lager reglene (var det jeg mente). Tror ikke det finnes båteiere som ser like lett på det, for å si det sånn.

Litt av problemet er jo dette med CE merking. Så lenge dette er på plass skulle ting være OK, også i Norge. Men, som Hulda også er inne på, i Norge har vi ikke samme spenningssystem som resten av Europa. En jordfeil i Norge oppfører seg ikke på samme måte som i Danmark, Tyskland, Frankrike osv. Derfor har vi nasjonale tilpasninger, særegent for Norge (og Albania).

Det er ganske vanlig at godkjent elektrisk utstyr fra CE land må bygges om for å brukes i Norge. Har selv gjort dette en rekke ganger (tror det har blitt bedre de siste årene, mulig det har blitt forandringer i regelverk for EU land??). Men årene rundt 2003 var det definitivt mye av det.

At du (og de fleste andre) er skeptisk til å evt følge reglene fullt ut har jeg derfor ingen problem med å forstå. Har selv "godkjent anlegg" uten skilletrafo, og det er jo ingen god følelse å forlate båten med landstrøm på. Står aldri på lengre enn høyst nødvendig....

Det var nettopp derfor jeg var i kontakt med DSB, med tanke på løsninger som gir bedre teknisk sikkerhet. Men det var altså problematisk å svare på... Holder for tiden på med et "prosjekt" for å løse ut jordfeilbryter på valgfri feilstrøm under 30 mA (feks 3-5 mA var håpet). Får se hvordan det går.

Nok om det. Skal prøve å svare / si hva jeg får ut av dine målinger (som jo var ditt egentlige spørsmål, og som ikke har fått mange svar enda).

Målte litt idag for å se at alt er ok i forhold til jordinger ombord. Fikk litt å gruble på.

-Med landstrøm og normalt forbruk ombord måles 125V mellom begge faser og motorblokka. 12V DC måles naturligvis på startmotor-blokk. En normal måling når anlegget er jordfeilfritt
-Med hovedbryter avslått på 12V minus, måler jeg fortsatt 125V mellom landstrøm og motorblokk. 12V DC på motor er nå borte. Fortsatt normalt
-Så måler jeg ohm med ett vanlig multimeter, og finner 16K ohm fra jord på jordskinne i båt, og til motorblokk. Det var en merkelig verdi tenkte jeg, og flyttet målepinnen til seildrevet. Der sank måleresultatet til 1K ohm. Høres ut som du måler via sjøen til anleggsjord i marina, siden verdien er mindre på drevet. Kan være normalt, tyder på at anleggsjord er god, og muligens har direkte kontakt i sjøen i nærheten (via nabobåt?
-Koblet ifra landstrømmen, og tok landstrømskabelen med ned i båten. Målte nå 125V direkte fra landstrømskabel til motorblokk, og seildrev. Underbygger egentlig forrige påstand
- Nå tok jeg en kontinuitets tester(ohm med 200mA strøm), og målte mellom motorblokk og jording på landstrømskabel. 16 ohm. Det er altså en relativt god jordforbindelse mellom motorblokk og landstrøms jord.
-kontinuitets tester mellom motorblokk og båtens jording gir ikke kontakt når landstrøm er frakoblet. De 2 siste sammenlagt kan tyde på måling via saltvann, til ganske nærliggende jordpunkt (nabobåt igjen?) Usikker...
-Finner ingen jordfeil på egen 230V installasjon. Høres rett ut

......................Mistanken min er at en gammel stålbåt som var hevet fra havets bunn og plutselig lå på naboplassen kan ha vært en medvirkende årsak til mitt havari, men slikt er vanskelig. Han hadde store strømproblemer, og lå tilkoblet landstrøm. Den kanskje ja?

Da har jeg en god oversikt over styrker og svakheter ved egen installasjon. Nok en gang har jeg blitt imponert over hvor mye kunnskap man kan få på ett båtforum. Regner saken som oppklart, selv om jeg nok aldri finner ut av hvorfor motoren min tærte i stykker. Jeg håper imidlertid at det å koble bort 12V minus fra blokka når motoren ikke er i bruk kan være en løsning, samt å sørge for at plastbitene til volvo penta fortsatt gir noen kilo ohm overgangs motstand slik at galvaniske strømmer reduseres. Takk for mange gode innspill.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...