Jump to content

AD41B- Dynamo, PDAR og varselsystem jobber ikke bra sammen


Jori

Recommended Posts

Trenger noen gode råd her.

Etter å ha kjøpt GEL batterier og oppdatert med Sterling PDAR for å få rett volt inn til batteriene under gange sliter jeg med følgende:

 

1.Styrbord motor vil ikke starte lading før jeg kobler B+ og D+ sammen på dynamoen. Når jeg flytter/bytter over varselpanelet (penta rektanguler type) så flytter feilen seg til babord motor.

- på turtall inntil ca. 2000rpm oppfører seg PDAR eksemplarisk, over det så stiger volten så høyt at PDAR kutter ut å gi strøm (sikkert ett oppsett som slår inn). Da er det ikke nok å kjøre på lave turtall for å få igjen lading eller koble B+ og D+ sammen, Må stoppe motor også starte opp igjen for å så koble D+ og B+ manuelt på nytt.

 

2. Babord motor gir lading ved start, tar noen sekunder men så kommer den.  Her blir lading kuttet slik ved ca. 3000rpm. Ser da at også her har lading gått til nærmere 15.5 V, så regner med at PDAR kutter og er programmert for det. Her må jeg også stoppe motor, starte på nytt og lading er tilbake. På lave turtall oppfører alt seg eksemplarisk. Når jeg bytter denne varselenheten til styrbord motor har jeg samme sympton + at i tillegg er turtallet litt for høyt på lav rpm, ca 300 rpm for mye. (skyldes sikkert at denne dynamoen da gir nor feil på volt ut som gir rpm (men kun med denne varselenheten, med den andre er det ikke slik.

 

Oppsettet på dynamo er Prestolite med type (Bosch regulator) som er tatt ut og satt inn dummyregulator og PDAR. Nå er begge motorene helt isolerte systemer, dvs, den ene starter på startbanken og den andre på forbruksbanken for at det ikke skal gå volt mellom systemene.

 

Det merkelige er at når jeg kjører på vanlig Bosch regulator har jeg ikke disse problemene. Da lader det hele tiden og starter å lade med som det skal. Dog er den med for høy RPM også slik på vanlig regulator.

 

Har kommet til følgende konklusjon:

- Jeg tror PDAR jobber som de skal. Fungerer bra på lav RPM, det at de kutter ved ca. 15.5V regner jeg med er en sikkerhet programmert inn in de og at de må nullstilles ved at tenning blir slått helt av.

 

- Jeg tror (men er usikker) at egentlig fungerer dynamoene som de skal.

 

- Jeg mener at varselenhetene er ødelagte. Den som tar feilen med og ikke starte lading selv når jeg bytter dynamo/motor må jo være ødelagt. Ellers virker den som den skal med lys i alle tre lampene + uling ved test.knapp og lyset for ikke lading kommer på når dynamo ikke lader. Den andre varselenheten er jeg mer usikker på, men antar også den er ødelagt.

 

Det som er merkelig for meg er hvorfor eller hvordan kan enten dynamo eller varselenhetene påvirke PDAR til å kutte? Gi så mye volt inn at de kutter, og dette skjer ikke ved manuel regulator.

 

Noen som har vært borti tilsvarende eller lignende. kan jo nevne at disse varselenhetene koster 3000,- hos VP. (De er dessverre helstøpte gummi inne i ett plasthus), så ikke mulig å bytte komponenter her. Hvordan vil det være å erstatte de med den nyere typen (runde for 2" instrumenter) burde vel gå greit da givere vil være av samme type fortsatt?

 

Irriterende når såkalte oppgraderinger/forbedringer skal gi så store utfordringer. Blir sikkert bra når jeg finner ut av dette.

 

Veldig takknemlig fort alle forslag og erfaringer, så kan man bruke elimineringsmetoden.

 

Til slutt, grunnen for og ikke gå tilbake til vanlig regulator er at denne gir for høy volt inn på GEL-batteriene og jeg går jo i timer på kosefart, så dumt å ødelegge batteriene slik. men også veldig irriterende å måtte dra opp luken til motorrom hver gang jeg starter en tur, eller har vært i plan etc, så bør jo finne en løsning på dette :smiley:

Redigert av Jori (see edit history)
Link to post

Hei.  Vet ikke om det er så mye å gå etter, men her er noen tanker:

 

Ta en titt i manualen hvis du ikke har gjort det allerede: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0658/7343/files/PDAR.pdf?484.

 

PDAR har en innebygd sikkerhetsfunksjon som skrur av regulatoren ved 15.5V målt ved batteriene.  Det kan høres ut som det er denne funksjonen som slår inn i ditt tilfelle, siden det passer med den spenningen du har lest av når PDAR kutter.  Da skal det også lyse en rød LED på PDAR. Hvis det er dette som er tilfelle, så høres det ut som det er noe galt med PDAR eller at det oppstår en kortslutning over regulatoren som gjør at den ikke klarer å regulere ned feltstrømmen (som er det regulatoren styrer).  Den dummy-regulatoren, er det noe du har kjøpt ferdig eller noe du har laget selv av en originalregulator?

 

Alternativt så er det også en sikkerhetsfunksjon som slår inn ved 17.5V ut av dynamoen.  I så fall skal alle LED på PDAR lyse/blinke når den har kuttet.  Da har du i tilfelle et veldig stort spenningsfall frem til batteriene (eller muligens løs sense-kabel?), men nå høres det ikke ut som det er problemet.

 

Det høres ut som begge dynamoene lider av samme symptom, selv om det skjer ved forskjellig turtall.  Årsaken til at problemet inntreffer ved forskjellig turtall kan ligge i batteriene. 

En mer "sulten" batteribank vil kreve mer effekt å løfte opp til 15.5V enn en mindre batteribank.  Hvor "sultne" batteriene er, avhenger av størrelse (Ah) og hvor dypt de evt. er utladet.  Det kan være at den ene batteribanken din rett og slett krever mer av dynamoen for å nå 15.5V der PDAR kutter ut.

 

Kan du kjøre én av motorene uten denne varselenheten, og blir det noen forskjell da?

 

Det er merkelig at begge motorene skulle være utsatt for samme feil, og at du skulle være så uheldig å få tak i to ødelagte PDAR høres jo usannsynlig ut.  Skal vel litt til å klare å ødelegge de også.  Men du kan jo evt. ha gjort en eller annen koblingsfeil, så en sjekk og dobbeltsjekk av kablingen er jo aldri dumt.

 

Siden dynamoene oppfører seg fint med originalregulatorene så er jeg enig i at de sannsynligvis i seg selv er OK.

 

Håper du finner ut av dette :)

 

Edit: Fant jo nå din tråd om oppkobling av PDAR, så da har du jo vært borti den manualen tidligere.

Redigert av StorStas (see edit history)
Link to post

Hei.  Vet ikke om det er så mye å gå etter, men her er noen tanker:

 

Ta en titt i manualen hvis du ikke har gjort det allerede: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0658/7343/files/PDAR.pdf?484.

 

PDAR har en innebygd sikkerhetsfunksjon som skrur av regulatoren ved 15.5V målt ved batteriene.  Det kan høres ut som det er denne funksjonen som slår inn i ditt tilfelle, siden det passer med den spenningen du har lest av når PDAR kutter.  Da skal det også lyse en rød LED på PDAR. Hvis det er dette som er tilfelle, så høres det ut som det er noe galt med PDAR eller at det oppstår en kortslutning over regulatoren som gjør at den ikke klarer å regulere ned feltstrømmen (som er det regulatoren styrer).  Den dummy-regulatoren, er det noe du har kjøpt ferdig eller noe du har laget selv av en originalregulator?

 

 

Takker for svar og hjelp. Ja lyser rødt har jeg registrert.

Dummyene har jeg kjøpt ferdig.

Jeg har gått over kablingen både 3 og 4 ganger og husk den fungerer utmerket på lave turtall. ligger da på ca. maks 13.8V som er ideelt for GEL og som den er innstilt på.

Begge bankene er på 210 ah, 4x105 ah batterier i to banker, samme alder og merke på alle 4 batteriene.

 

Men tror du har ett poeng i at den ene banken nok krever mer en den andre. Registrert at den ene banken jevnt over for høyere lading en den andre ca.0.2-0.3V mer.

 

Tolker jeg deg rett har du  mistanke om at dummyregulatorene kan ha noe tull med seg?

Lurte på om varselsystemet kunne sette i gang noe tull jeg, som PDAR(ene) oppfatter og dermed kutter? Noe er jo helt opplagt feil også med den ene varselenheten.

Siden PDAR kutter som den skal når volten løper opp, er det vel rimelig å anta at disse er i orden? Spesielt siden begge oppfører seg likt?

 

Har ikke prøvd å kjøre motor uten varselenhet, da de helt opplagt da ikke vil starte å lade av seg selv. Men ser poenget, starte lading med kortslutning også se hva som skjer da, uten varselenhet påkoblet.

Kan hende jeg rekker å prøve det før båten skal på land, men er kort tid igjen nå.

Link to post

Må korrigere meg selv her nå.

Siden jeg har bygd om til to isolerte systemer fra en elektronisk splitter som jeg hadde før, så lurer jeg på om jeg ikke må sjekke den røde senseledningen igjen. (Usikker på hvordan den er satt opp nå)

Når jeg kjørte med å samle begge på en splitter, så ladet den ene hele tiden, selv på høye rpm, mens den andre datt ut som beskrevet tidligere.

 

Lurt med innspill fra andre, får i gang tankevirksomheten.

Link to post

Hvis flere innspill kan få mer fart på de "små grå", så fortsetter jeg :smiley: .

 

 

Tolker jeg deg rett har du  mistanke om at dummyregulatorene kan ha noe tull med seg?

Hadde du "mekket" til disse dummyene selv så :)  Jeg tenkte på om det i noen tilfeller kunne blitt en kortslutning/overledning der som kunne fått feltstrømmen til å gå bananas.  Men etter å ha tenkt litt på det så klarer jo PDAR konsekvent å bryte feltstrømmen så det er lite sannsynlig. Eller synker forresten spenningen etter at PDAR har kuttet?

 

Siden PDAR kutter som den skal når volten løper opp, er det vel rimelig å anta at disse er i orden? Spesielt siden begge oppfører seg likt?

I manualen så står det at regulatoren kan være defekt med det symptomet du opplever, så jeg tror det er uvisst ennå.  Det eneste som er sikkert, er at sikkerhetsmekanismen funker fint.  Men er enig i at det er mystisk at begge oppfører seg likt.

 

Ser ikke hvordan dette er koblet, men i alle fall om du får testet uten varselenheten så får du fjernet en viktig faktor i denne "ligningen". 

 

Når du sier at det fungerer fint med originalregulatoren, tolker jeg deg rett så betyr det da også med varselenheten innkoblet?

 

Interessant at det delvis funket når du brukte splitter.  Kan jo ha vært på et tidspunkt hvor den ene PDAR'en fremdeles var i orden, hvis den nå ikke er det.  Eller så kan den splitteren ha spilt en rolle.  Hadde den splitteren to separate innganger for dynamo, eller var begge dynamoene koblet inn på én felles inngang på splitteren?

 

Lurt å få sjekket ut sense-kablene ja.

Link to post

Hvis flere innspill kan få mer fart på de "små grå", så fortsetter jeg :smiley: .

Ja kjør på, dette man lærer av.

 

Hadde du "mekket" til disse dummyene selv så :)  Jeg tenkte på om det i noen tilfeller kunne blitt en kortslutning/overledning der som kunne fått feltstrømmen til å gå bananas.  Men etter å ha tenkt litt på det så klarer jo PDAR konsekvent å bryte feltstrømmen så det er lite sannsynlig. Eller synker forresten spenningen etter at PDAR har kuttet?

Etter PDAR har kuttet er den helt av, DVs volten som da er tilstede er batterivolt. Må slå av tenning (Gul ledning på PDAR) for å få den ut av feilmodus.

 

 

I manualen så står det at regulatoren kan være defekt med det symptomet du opplever, så jeg tror det er uvisst ennå.  Det eneste som er sikkert, er at sikkerhetsmekanismen funker fint.  Men er enig i at det er mystisk at begge oppfører seg likt.

Ja enig, studert manualen en runde til selv nå. Nå vil jo ikke dynamoene mine kunne overlade, da de ikke har egen regulator lengre, så alt styres jo fra PDAR

 

Ser ikke hvordan dette er koblet, men i alle fall om du får testet uten varselenheten så får du fjernet en viktig faktor i denne "ligningen". 

Skal prøves om jeg rekker det før opptak

 

Når du sier at det fungerer fint med originalregulatoren, tolker jeg deg rett så betyr det da også med varselenheten innkoblet?

Stemmer, og både med og uten splitter i bruk

 

Interessant at det delvis funket når du brukte splitter.  Kan jo ha vært på et tidspunkt hvor den ene PDAR'en fremdeles var i orden, hvis den nå ikke er det.  Eller så kan den splitteren ha spilt en rolle.  Hadde den splitteren to separate innganger for dynamo, eller var begge dynamoene koblet inn på én felles inngang på splitteren?

Splitteren hadde en felles inngang og to separate utganger. Noe av grunnen til at jeg ville isolere hver bank og motor inntil feilen er funnet. Denne type splitter vil jo gjøre at plussen vandrer mellom motorene/bankene. I teorien vil man ikke ha to separate banker, da de er koblet sammen med hverandre hvor ladeinngang er.

 

Første tur etter at jeg hadde kuttet ut splitter oppstod denne nåværende feilen

 

 

Lurt å få sjekket ut sense-kablene ja.

 

Ja skal gjøres, er forskjellig oppsett fra splitter til uten splitter, men mener jeg i utgangspunktet har koblet det slik at det ikke spiller noen rolle. Rett inn på hovedstrømsbryter. (Må sjekkes igjen)

Link to post

Du sier at varselenheten må være tilkoblet for at dynamoene skal lade.  Er det varselenheten som gir strøm inn på den gule ledningen (Ignition feed) på PDAR?  I så fall så høres det ut som den ene varselenheten ikke gir strøm dit.  Det skal lyse en blå LED på PDAR når det kommer strøm inn på den gule ledningen.  Hvis det ikke gjør det, så skal det være nok å tilføre +12V til den gule ledningen på PDAR for å få den til å starte lading uten varselenheten.

 

En mulig teori på at det fungerte med splitteren da, kan være at senseledningene var montert "korrekt" den gangen, men at den ene varselenheten ikke ga spenning til PDAR. Altså at det opprinnelige problemet var at varselenheten ikke ga spenning til PDAR.  Og at du i forsøket på å finne ut av dette, kan ha montert senseledningene på et sted hvor den ikke kan se ladespenningen, eller at senseledningene av en eller annen grunn ikke har kontakt med PDAR.  Nå vet jeg ikke helt konkret hva PDAR gjør når den ikke får kontakt via sense, men veldig mange regulatorer reagerer da med å øke spenningen ukontrollert sånn som du opplever. Du kan evt. midlertidig flytte sense direkte til B+ på dynamoen for å teste ut om det er senseledningen som skaper problemet.

Redigert av StorStas (see edit history)
Link to post

Du sier at varselenheten må være tilkoblet for at dynamoene skal lade.  Er det varselenheten som gir strøm inn på den gule ledningen (Ignition feed) på PDAR?  I så fall så høres det ut som den ene varselenheten ikke gir strøm dit.  Det skal lyse en blå LED på PDAR når det kommer strøm inn på den gule ledningen.  Hvis det ikke gjør det, så skal det være nok å tilføre +12V til den gule ledningen på PDAR for å få den til å starte lading uten varselenheten.

 

De gule ledningene er koblet til hver sin tenningslås. Så de gir strøm når tenning slås på. Varsellampen er vel en slags motstand som må til for å starte regulatorer (litt enkelt forklart). Har registrert det blå lyset.

 

En mulig teori på at det fungerte med splitteren da, kan være at senseledningene var montert "korrekt" den gangen, men at den ene varselenheten ikke ga spenning til PDAR. Altså at det opprinnelige problemet var at varselenheten ikke ga spenning til PDAR.  Og at du i forsøket på å finne ut av dette, kan ha montert senseledningene på et sted hvor den ikke kan se ladespenningen, eller at senseledningene av en eller annen grunn ikke har kontakt med PDAR.  Nå vet jeg ikke helt konkret hva PDAR gjør når den ikke får kontakt via sense, men veldig mange regulatorer reagerer da med å øke spenningen ukontrollert sånn som du opplever. Du kan evt. midlertidig flytte sense direkte til B+ på dynamoen for å teste ut om det er senseledningen som skaper problemet.

 

Noe som går i mot det du her foreslår er at problemet flytter seg med switching av varselenhet. Da vil den andre motoren ikke starte å lade. Tror derfor fortsatt at problemet med ikke at lading starter opp, skyldes en varselenhet som gir noe feilinput til Dynamo/PDAR?

 

Ellers kan det være en forklaring med denne senseledningen, så må gå over slik at jeg er 100% sikker at de er festet til hver sin hovedstrømsbryter. For så vidt bør de jo da kunne festes til + på hver sin bank, skal jo gjøre samme nytte det.

 

Flott med innspill, mer å ta med seg.

 

En annen ting jeg så i manualen er at hvis batteriet får mer en 50 grader, så skal også PDAR kutte lading, da med flashende rød lampe som symbol tror jeg. Må også sjekke ut at dette ikke skjer, men siden jeg ser volten øker på med økende turtall, er nok ikke dette som er årsaken.

Link to post

Om du kan lage et koblingskjema på hvordan du har koblet ting så er det enklere å hjelpe deg og feilsøke.

 

Skal ikke i båten igjen før til uken som kommer onsdag/torsdag. Dessverre ligger båten 2 timer unna der jeg bor, så ikke like enkelt med ettermiddagsturer. Men skal lage ett skjema ved neste besøk i båten og legge inn her. Regner med at båten er på land før denne saken er løst, men greit å ha en del forslag med seg til våren å prøve ut for å få tingene i gang igjen.

Link to post

Da er vi tilbake på meningen i siste diskusjonen du hadde. :clap:

Jeg kan bare anbefale en gang til at du først lærer å forstå brukerveiledningen,

spesiell de første sidene som viser hvordan dynamoer virker og hva feltstyringen er.

Så unngår man å ødelegge noe som ellers er bulletproof når man bruker det riktig.

 

Dere lager også mye forvirring med hypoteser som ikke må til.

Alt dette med "påvirker" og "varselenhet" kan dere bare glemme.

 

PDAR er en regulator, som enten leverer feltspenning (positiv regulering) eller mottar feltspenning (negativ regulering).
Alle originale funksjoner er definert, det finnes verken noe ekstra eller hemmelige-kanskje-funksjon.

Thats it.

 

Det betyr at kablene må tilkobles etter veiledning, også dette står beskrevet med alle detalj.

- 2x sort til dynamo-minus,
- brun kabel til D+ (eller evt. B+ ved positiv regulering og samtidig bruk av skillediode)
- gul kabel til enten + på tenning, eller annet som slås av/på sammen med motoren

- rød kabel til referansebatteri (med eller uten skillediode) eller -på inngangen- av første bryteren/vender/skillerelé

=> slik at rød -aldri- mister kontakt til det batteriet som er tilkoblet dynamoen når denne arbeider.
 

Sort med hvit stripe: Overvåkning på minusfall.
Kan lure systemet hvis kablene er for dårlig, eller også når dynamoen har for mye spenningsfall ved høy belastning.
=> Kan frakobles for test, og ellers når dynamoen er så dårlig.

 

Temperatursensorer:

Ledningene skal ikke kortsluttes / krysses.

For test kan disse fjernes slik at man unngår kompensasjon og uklare spenninger (tiendels, ikke hele Volt).

=================================================================================

 

Når PDAR slår av med varsel "overspenning på batteri" kan det ha følgende grunn:
- for høy spenning av en annen ladekilde (gjerne solceller elelr vindgeneratorer med dårlig regulering)

- Originalregulator stopper ikke ved setpoint
=>(overspenning = PDAR slutter også når den senser >2sec >15,5V på rød, eller >2sec >17,5V på brun)

- PDAR stopper ikke ved setpoint

=> enten (veldig vanlig) fordi rød sensekabelen er koblet feilaktig (se ovenfor), brudd, dårlig kontakt.

=> stor spenningsfall på minus (vanlig er dynamo, men også minuskabel mellom dynamo og batteri)

=> ikke noe minus mellom dynamo og batteri

=> ødelagt regulator på PDAR pga. feilkobling/kortslutning på felt (ødelagt MOS-FET)

 

===================================================================

Ikke gjør det komplisert.
Veiledningen / manualen forklarer -eksakt-  hva du må gjøre hvis .....

 

Lykke til, god helg.

 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Joerg Becker, takk for oppsummering. Bare ett dumt spørsmål, men hadde mos-fet vært ødelagt ville de vel ikke virket på lave turtall heller?

 

Skal ellers ta oppsummering din som en sjekkliste. Tanken om dårlig minus har også streifet meg. Må følges opp.

 

PDAR ble for øvrig installert av meg og satt opp skematisk av en elektrokyndig venn av meg, slik at det ikke skulle bli noe feil med felt. Han målte opp den ene dynamoen som jeg hadde tatt med meg hjem. (Det som er synd er at også han bor over 2.5 time unna båten, så vil ikke bruke han mer en det jeg må)

 

Men tror fortsatt jeg har to feil.

1. Det at den ene ikke starter og lader og dette gjelder begge PDAR koblet opp mot den varselenheten jeg tror er defekt. På den andre enheten starter begge PDAR opp med lading. (Skyldes nok ikke PDAR, men varselenhet)

2. Det at begge kutter, skyldes sikkert noe av det du nevner over og må vel bare søke systematisk.

Link to post

Nei, hvis FETene kortsluttes da står den lokket i hele tida = maks feltstrøm = dynamoen ville øke og øke (spenningen).
 

Og så kommer en av de fire sikkerhetsmekanismer når triggeren er nådd.
I ditt tilfelle er det mulig at polspenningen på batteriet ha nådd 15,5V = PDAR slår av og varsler hvorfor.

NB: PDAR eier i tillegg til elektronikken også 2 stykke NO-relé som mekanisk avstenging, blankt for sikkerhets skyld,
slik at t.o.m. elektronisk melt down av PDAR ikke fører til overspenning pga. PDAR.

Det eneste som kan føre til skadelig overspenning, utløst av PDAR, er å lure sensen av PDAR ved feil på tilkoblinger.

Men det er -nesten- ikke mulig å lure alle mekanismer samtidig.

 

Think simpel, og god helg.

 

:seeya:
Jørg

 

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Hei.

Har du en link til den dummyregulatoren du har satt inn?

 

Når du ikke får lading på dynamoen etter start av motor, bruk heller en "ladelampe" på rundt 4W og koble den mellom D+ og B+ istedet for å koble sammen D+ og B+.

:seeya:

 

Nei dessverre, men kjøpte av en fra Ålesundsområdet som stadig selger dynamoer på Finn. Vanlig tom (Bosch-regulator) Jeg har pratet med selger nylig og han sa at han brukte å kutte forbindelsen på minus slik at skruen i regulatoren som får minus ved innfestning ikke vil få det. Fikk beskjed om å sjekke at dette var gjort. men egentlig skjønner jeg ikke hvorfor da godset på dynamoen jo skal ha minus.

Link to post

Men tror fortsatt jeg har to feil.

1. Det at den ene ikke starter og lader og dette gjelder begge PDAR koblet opp mot den varselenheten jeg tror er defekt. På den andre enheten starter begge PDAR opp med lading. (Skyldes nok ikke PDAR, men varselenhet)

2. Det at begge kutter, skyldes sikkert noe av det du nevner over og må vel bare søke systematisk.

Hei.

1. Mål spenningen på D+ når tenning er slått på, men før start. Noter hva spenningen er. Lag en prøvelampe som du kan teste som "ladelampe". Denne kobler du nå mellom B+ og D+. Start gjerne med en liten lampe og mål spenningen på D+. Prøv så en start og se om lading starter.

:seeya:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...