Jump to content

Hvilken familie & hobbyfiskebåt under 1150kg?

wutech

Recommended Posts

Etter å ha solgt vår Quicksilver 555PH så har det blitt noen timer på finn.no. Når vi solgte Quicksilveren, var det først og fremst fordi at den var enten for tung (for å håndtere den på henger med egen bil) eller for liten for å få mer overnattingsfasiliteter og derved få en turbåt. Jeg har sett mye på større turbåt (27-28fot) men i det siste har jeg mer og mer kommet over på at jeg ønsker en båt jeg kan håndtere med egen bil. Bilen vår, en Outlander PHEV har en hengervekt på 1500kg og jeg har BE i førerkortet så det er aktuell vogntogvekt som gjelder. For at jeg skal sitte igjen med høyest mulig nyttelast ser det ut som det kan være BK1821T eller BK1522T som gir meg mest. På vår bil betyr det 1150kg og 21/22fot lengde.

Familien består av to barn på 6 & 8 år og mor og far. Spesielt sistnevnte er svært glad i å fiske og her i indre del av Trondheimsfjorden så er det aktuelt med både dorging eller stangfiske. Juksahjul har jeg ikke hatt enda, men for matauk så har tanken vært der. Fisker mye sei i Skarnsundet (som er en malstrøm) så utvendig styre gjør jobben mye lettere. Må være selvlensende. Båten skulle helst hatt plass til minimum et portapotti. Etter å ha hatt båt med tak og dør (og ingen kalesje) så er det absolutt en fordel om vi slipper kalesje - men jeg ser at en kanskje må vurdere det for å komme ned i vekt. Da er det i allefall en forutsetning at den er lett å håndtere opp/ned. Alle 4 må ha gode sitteplasser. Gode/sikre fribord slik at ungene (og far) ikke havner i sjøen. 18 fot er et minimum, og gjerne 20+. Skulle gjerne vært litt deksplass også, selv om jeg ser ønske om lav vekt gjør at det må inngås noen komprimer. Budsjettramme - maks 400", gjerne mindre.

Jeg har sett litt på Finnmaster 61C og Yamarin 59C. Begge bør klare vektkravet og der Finnmasteren har fordelen med et lite fordekk det går å fiske fra i tillegg til det bak, så har Yamarin 59C den fordel at en er levert med utvendig styrepossisjon.

Er det noen som kan bidra med tips/innspill til andre båter jeg kan se på?

Redigert av wutech (see edit history)

Har en 5940, samme som 59C såvidt jeg vet.   Som du nevner, ikke noe fordekk på denne men mye romsligere bakdekk enn mange andre slike "korvkiosk" båter.   Oppgitt til 770kg tørrvekt, så med 185 kg motor, batteri / bensintank (90 liter om jeg husker korrekt) og litt stash så burde den være greit innenfor vektkravet ditt. 

Har ikke dobbel styrepos. på min. Har snakket med andre eiere, de tidligere utgavene hadde teleflex type styring, disse kunne være temmelig trege i dobbel utførelse. Mener nyere båter har hydraulisk

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Bør kanskje legge til at jeg ikke ser for meg å kjøre mye med båten etter bilen - men tenker primært på enkle gleder som det å selv kunne ta opp båten opp til vinterlagring, selv kunne sjøsette en dag i februar når fjorden frister litt for mye, selv få levert båten på service uten å være avhengig av andre osv... Det betyr jo at jeg kan regulere litt hvor mye drivstoff og utstyr jeg har ombord de gangene den skal flyttes på og kan tøye grensen for 1150kg på sånn bortimot båt+motor uten å regne inn så mye utstyr.

Ikke for å være vanskelig, men 61C kan da ikke være trailbar på 1150kg? Og den andre er helt på grensen. 

For å ta opp og ned en båt som ligger på sjøen, så kan man tømme den for mest mulig ræl før man tar den med hjem. For båten som står på henger og blir sjøsatt når man skal bruke den, og så blir med hjem når man er ferdig, så funker ikke det like godt. 

Vektene som står oppgitt på disse på boat.no er

Finnmaster 61C 890 kg

Yamarin 59C 780 kg

Dette er oppgitt vekt fra fabrikken/importør, og gjelder da tørrvekt. (Det er som regel vekt uten ekstrautstyr og tømt for så mye som mulig. )

Så som Iver sier, så veier motor oppunder 200 kg. (Yamaha 115 / 130) veier 174 kg. Dette er vel uten propell og olje? Så la oss si 185 kg.

61C 1075 kg
59C 965 kg

1 stk batteri, 100 ah veier ca 30 kg. Drivstoff, 90liter bensin er 66 kg. 

Og da er 61C over vektgrensen... (1171kg )

59C 1061 kg. 

90 kg gjenstår da på 59C. Og det skal holde til fiskeutstyret som er ombord, tauverk anker/dregg, styring (Hydraulisk 2 posisjoner veier noen kilo det også) elektronikk. Den hengeren kommer til å bikke 1150 rimelig fort.

Før du handler ville jeg sjekket om det var noen i nabolaget som hadde en tilsvarende båt på henger, og spurt pent om de viste hva den faktiske vekten var, alternativt om dere kunne tatt båten til en vekt, og veid den. 

edit: da misforsto jeg, jeg trodde den skulle trailes. 

Redigert av Cral (see edit history)

~Cral

styring anser jeg som en del av båten og ikke ekstrautstyr  :smiley:

Har 70Ah batteri i min , sparer 10 kg der også..

Står det ikke noe om anbefalt minste batteristørrelse i manuelen til motoren? Dette trodde jeg blant annet var p.g.a. effekten i dynamoen, og at man ikke skal lade et batteri med for mange amper? Gel batteriene jeg kjøpte inn inn skal ikke lades med mer enn 25% av kapasiteten.

Når utvendig styring er ekstrautstyr, så er det nok ikke veid inn i tørrvekten. 

Wutech, jeg ville tatt en titt på WA båtene. Du sparer litt vekt, og har en kabin hvor du kan sette fra deg en portapotti. 

~Cral

http://www.finn.no/82014513

Ikke så vakker da men..

Ang outlander phev, så er ikke det noen god trekkbil har jeg lest på nett, men funker vel på kortere turer. Den bruker opp strømmen og går over i "turtlemode" selv med mindre hengere enn 1500 kg.

Jeg har vurdert den bilen, men tror det blir diesel pga henger-problemet..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Pen var den ikke, det har du rett i :-)

Når det gjelder bilen så har jeg trukket tung henger med den og det går fint som bare det - men desverre gjør mange den feilen at de tømmer batteriene først for å så bruke bensinmotoren som generator. Da sitter du igjen med 30% (mener jeg det var) mindre dreiemoment. Det går normalt greit med kun bil, men kjører du med henger trenger du energien fra både bensinmotor og batteri. Så trykk på charge knappen med det samme turen starter så har du energi og moment i rikt monn til bratte motbakker :-) Jeg er storfornøyd med vår 16 modell. De eldre (før facelift) buldrer så mye i kupeen at de burde vært levert med hørselvern.

hvordan er det å ta løs med tungt lass?   ser for meg det må være kjekt med el drift på hjulene da istedet for å svi clutch..? 

Hadde fram til i vinter Subaru forester med automatkasse , den hadde ikke problemer med yamarinen.  Har nå Corolla 4wd med manuell - tror det blir lån av annen bil når båten skal opp

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...