snus9999 Startet 16.September.2016 Del på Facebook Startet 16.September.2016 HeiJeg har et par spørsmål!Jeg har en ferosement båt, og lurer på hva gjør jeg hvis jeg ser noe rust? Jeg har lest rundt at jeg ikke kan bruke hva som helst rustfjerner? Eller må jeg slipe ned rusta?Tenkte følgende - fjerne rust, primer og så 2 komp malingOgså lurer jeg på en ting til! Hvis jeg ser en skade forskesmpel er det ok og bruke Epoxy da og lappe?Jeg er helt ny med ferosement båt ?Håper noen har erfaring her kanskje? Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Fersoment båt spørsmål hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".Alle må vennligst lese disse før man poster. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 16.September.2016 Del på Facebook Svart 16.September.2016 (redigert) Er dette et hypotetisk spørsmål, eller har du faktisk rust ? Ferrocement ruster ikke, det er armeringen som ruster fordi fuktighet har kommet seg gjennom ferrocementen. Det er riktig at enkelte rustløsere også løser opp betong til en viss grad, slik at det bør man kanskje holde seg unna. Med mindre du har skader i skroget og det er åpent inn til armeringen, så blir det nok vanskelig å slipe ned rust i armeringen. Så vidt jeg kan forstå har man ikke så mange andre valg enn å slipe ferrocementen ren for skitt og rust rundt området der rustvann har kommet ut, og så forsøke å tette skroget med noe, for eksempel epoxy, slik at det ikke ruster ytterligere. Ved større skader fjerner man gjerne all løs cement med en hammer og meisel, primer de gamle flatene med epoxy for å få bedre heft, og bygger opp skaden med ny ferrocement igjen. Redigert 16.September.2016 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 16.September.2016 Del på Facebook Svart 16.September.2016 Jeg hadde bare brukt Brunox el. og malt over med to komp. maling kvis ikke sementen har gått i oppløsning. Er det rust fra armeringen, eller er det brukt støp med stålfiber i? Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 16.September.2016 Del på Facebook Svart 16.September.2016 Det er mange meninger om ferrocementbåter. Jeg vurderte også en slik fordi man fikk veldig mye båt for pengene, men ble skremt vekk av alle advarslene man finner på nettet. Hva er ferrocement? Det er vel vanlig betong? eller? Det er byggemetoden som kalles ferrocement, dvs en forholdsvis tynn og lett betongkonstruksjon med mye armering. Det er altså armeringen som gir hovedbidraget til styrken, akkurat som i en glassfiberbåt. Så det er viktig å beskytte armeringen. Jeg har ingen detaljer å bidra med, men her er en laaang diskusjon om emnet: http://www.boatdesign.net/forums/boat-design/we-love-ferro-cement-but-beware-21436.html Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 16.September.2016 Del på Facebook Svart 16.September.2016 Hva er ferrocement? Det er vel vanlig betong? eller? Det er byggemetoden som kalles ferrocement, dvs en forholdsvis tynn og lett betongkonstruksjon med mye armering. Det er så vidt jeg har forstått det også, korrekt. "Ferro" betyr jo "jern", og det er altså snakk om helt vanlig sement med så mye armering at det gjerne er mer armering enn sement og sand, derav "jernsement". Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 16.September.2016 Del på Facebook Svart 16.September.2016 http://www.ferrocement.org/ Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Chris284 Svart 16.September.2016 Del på Facebook Svart 16.September.2016 Jeg var å så på en båt laget med ferrosement, den var gått i brygga ved lasting og fått skader i den ene siden. "Armeringen" der var hønse netting. Hva som var blandet i sementen på den båten er ukjent, men blir vanskelig å slipe bort rust om det er brukt samme metode. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Lazyjack Svart 16.September.2016 Del på Facebook Svart 16.September.2016 "Spantene" er armeringsjern, ofte bygget opp som et slags fagverk. Hønsenettingen benyttes for å lage et skall mellom spantene. Ved støpingen knar man betong inn i hønsenettingen fra inn og utsiden til det ikke finnes hulrom. Utsiden pusses som man pusser en mur og deretter gjøres den vanntett ved å forsegle med epoxy. Det finnes også andre måter å bygge ferrosementskrog på. Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 17.September.2016 Del på Facebook Svart 17.September.2016 Ligger en ferrosement båt på land her i marinaen vi er nå i Portugal. Ser ut til å gå helt i oppløsning.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.