John_Kr Svart 19.September.2016 Del på Facebook Svart 19.September.2016 (redigert) Det er godt å høre, dersom man tar servicen selv så er det som nevnt over viktig å bruke originale reservedeler og ikke minst dokumentere innkjøp med kviteringer. Hva som skal gjøres finner du bakerst i brukermanualen, generelt likt for alle motorer. Jeg har hatt flere merker av påhengsmotor og denne e-tec'n er knallbra, litt stell så holder de i en mansalder. Vil legge til at jeg har hatt flere merker av motorer (Mercury, Johnson, Yamaha og Evinrude), alle har gått som ei klokke, de trenger bare litt stell så er de like gode alle. Redigert 19.September.2016 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
000 Svart 19.September.2016 Del på Facebook Svart 19.September.2016 Ville nå ikkje hoppet over injektorene. Det viktigste på hele servicen. Feiler det der så blir det dyrt!" Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 19.September.2016 Del på Facebook Svart 19.September.2016 Hvis motoren har gått bare 60-70 timer så er det vel like greit å konsultere servicemanualen og se hva det står ang. injektorer. Bedre å ikke røre noe som funker, hvis det ikke egentlig skal røres eller er nødvendig å røre der og da. Diagnosekit er jo da kjekt, hvis man ikke har timeteller på instrumentet da. Her litt folkeopplysning: Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Svart 19.September.2016 Del på Facebook Svart 19.September.2016 Knurrbart - det høres ut som du har peiling, fortell meg hva du skal gjøre med injektorene etter at du har demontert dem? Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
haraldt Svart 19.September.2016 Del på Facebook Svart 19.September.2016 Har kjøpt både diagnose CD og rep. bok (service manual) på ebay. Vel anvendte penger. Vil du forstå funksjonen og har tenkt å ta service og eventuelt reparere motor sjøl bør du kjøpe bok, men pass på at du får Evinrude sin orginale Forøvrig so har eg ikkje problem med min 90 hk E-Tec frå 2005, gått ca 450 timer Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
000 Svart 19.September.2016 Del på Facebook Svart 19.September.2016 Eg skal ikkje gjøre noenting med noe som helst. Om verkstedet mente det skulle byttes pakninger så kommer det fra sentralt hold om at det skal byttes. Tviler på noen finner på sånt sjøl for å tjene noen kroner. Men ka veit vel eg. HAr ikkje sjekket det opp og tenker heller ei gjøre det. Det er heilt standard prosedyre på det meste å følge de oppdaterte tsb'er. Du MÅ sjølvsagt ikkje få det gjort men slike meldinger kommer ikkje uten en grunn så vlle ikkje anbefalt sånn uten videre å hoppe over et slikt punkt. Men kansje du er uenig i det? Det er lett å sitte å briske seg på et forum å hevde sin kompetanse er høgere enn fabrikantens å be folk blåse i slike tsb'er men på den annen side så har man da heller inget ansvar så det er ikkje så vanskelig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Svart 19.September.2016 Del på Facebook Svart 19.September.2016 Så du har ikke peiling, det har jeg forstått for lenge siden ... Anbefaler "Gullfisk" å forholde seg til håndboka til motoren, det står det meste der, enkelt. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
000 Svart 19.September.2016 Del på Facebook Svart 19.September.2016 (redigert) Jaja håndboka du. Så enkelt er det ' Den dumme kjenner ingen tvil, men seirer med et fjollet smil.' Det er sjølvsagt fritt frem å oversjå anbefalinger fra produsent og heller følge John-Kr sine. Han har jo tross alt en E-tec sjøl og om ikkje det gir god faglig tyngde så veit ikkje eg. At du er såpass tåpelig å spre om deg med eder og galle og tro du vet noe om hva andre har peiling på eller ei sier meir om egen karakter enn andres kunnskaper. Det får så være, det blir ditt problem til sjuende og sist men å råde noen til å overse et merkeverksteds anbefalinger synes eg er svært dårlig råd. Redigert 19.September.2016 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjetil1 Svart 19.September.2016 Del på Facebook Svart 19.September.2016 Det er vel rimelig klart hvem som sprer eder og galle. Sterke meninger som ikke vil begrunnes med annet enn mer eder og galle... Men, så var det dette med å mate trollet. Som her knurrer ivei... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post Share on other sites More sharing options...
alfaalfa Svart 19.September.2016 Del på Facebook Svart 19.September.2016 (redigert) Nå finnes de ulike råd som er sendt ut som bulletins fra BRP på forum i US. Disse kommer som endringer til manualen. I tillegg finnes det workshop manual. Deretter kan man handle inn og skifte det som skal gjøres. Bare manualen er kanskje ikke siste oppdaterte info etter erfaringer som produsenten gjør seg. Derfor nyttig å følge opp med bulletins fra BRP. Det er der også gode råd i tillegg til endringer i service schedule. 3 års/300 timers service kit Kit includes the following parts. All parts are OEM.5005440 thermostat339044 gasket331188 oring5007335 fuel filterChampion spark plugs5 of 520107 tie strap5 of 348839 clamp311598 drain screw gasket306394 cotter pin5001595 water pump kitTotal price with shipping in the states $185.00To add the OEM service manual add $70.00 Redigert 19.September.2016 av alfaalfa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
000 Svart 19.September.2016 Del på Facebook Svart 19.September.2016 Ja sjå der fikk vi inn siste nytt. Hvorfor noen råder til å oversjå dette og bare skifte girolje er meg en gåte. Men men ja det er 300 timer eller 3 år whatever comes first 70 timer eller ei. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Søringen Svart 19.September.2016 Del på Facebook Svart 19.September.2016 Uansett om det er 1, 2 eller 3 års garanti på motor, så gjelder uansett kjøpsloven inntil 5 år. Ved motor som er kjøpt ny hos forhandler, har jeg derfor valgt å følge service på merkegodkjent verksted. En har da god dokumentasjon på at en som eier har fulgt serviceinstruksjoner/-intervall, og ved evt feil og mangler som måtte dukke opp har produsent ansvaret. Om dette har kostet noen kroner ekstra, så kan det fort bli dyrt hvis det oppstår noe uforutsett første 5 år og det blir diskusjon om ansvar. Har derfor tatt servicer som en ekstra forsikringspremie mot overraskelser. Etter 5 år tar jeg service sjøl. Vi hadde en 25 hk etec på en hyttebåt. Helt grei motor, uten å imponere voldsomt i noe. Hadde ikke noe slags problemer de 4 årene vi hadde den. Men tok 3 års service hos forhandler. Var ikke så ille dyrt på denne (2 sylindret). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 20.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2016 Hvor kan man bestille et slikt 300t kit på nett? Det står ikke noe om bytte av injektor pakninger ved 300t i servicmanual fra 2007 i hvertfall. Noen som har en nyere manual som det står i? https://baatplassen.no/bildearkiv/11/11928/etec_300t.jpg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 20.September.2016 Del på Facebook Svart 20.September.2016 Har man god tid og interesse så finner man det meste av info på etecownersgroup.com ang. oppdateringer, TSB, kampanjer, aksjoner eller hva det måtte være, og alt mulig annet vedr. disse motorene. Ser at noen ebay-selgere har link til sider der man kan laste ned oppdateringer til motorstyringen. Krever antagelig at man også kjøper en bootstrap-kabel sammen med diagnosekabelen. Dessuten følger det som regel med på DVD en del oppdateringer både til servicemanual osv. i tillegg til diagnoseprogrammet. Har liggende en slik relativt ny DVD jeg fikk kopi av men har ikke hatt tid til å pløye gjennom den ennå. Vanlige forbrukere som har mindre interesse av å sette seg inn i E-Tec sin tekniske verden bør nok holde seg til en anerkjent forhandler/verksted. Så risikerer man iallefall ikke å gjøre for mye galt Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.