Jump to content

hvilket turtall får jeg med Enertia 21p?

roaardal

Recommended Posts

Noen her inne som er eksperter på propell, slipp, osv som kan hjelpe meg?

Jeg prøver å finne riktig propell til min motor, men jeg klarer ikke å få turtelleren til å fungere, det er derfor veldig vanskelig å finne riktig stigning på propell.

Båten er en Gh 22 dc som veier ca 1300kg som den står nå, båten har i tillegg litt groe under nå etter sesongen.

Motor er en Yamaha 200 2-takt med 1.86:1 i utveksling

Propell nå er Enertia 21p og med denne klarer jeg 42knop wot med gps.

Er det noen eksperter her inne som tør å gjette hvilket turtall jeg har?

Og om jeg eventuelt burde ha mindre stigning?

Båten overplaner en del når den kommer over 40 knop, er det muligens en propell som har mer baugløft enn Enertia? Og som ville fungert bedre på min båt?

Du kommer nok ikke utenom en turteller som funker.

Finnes flere relativt rimelige løsninger for det.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Her en enkel variant:

Jeg har denne portable greia som funker trådløst hvis man er nært nok motoren, eller via medfølgende ledning.

http://www.amickssuperstore.com/DTI_2_Cycle_Two_Stroke_Tachometer_Tach_p/dti%20tech-tach%20tt-20k%20tach.htm

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Hvis vi forutsetter en slipp på 10 % så vil du etter mine beregninger ha ca 5000rpm. Turtallsområdet på din motor er muligens 4500-5500rpm, i så fall er propelleren helt ok. Litt tung propeller hvis du kjører ofte med mye last.

Dette er bare en beregning som gir en indikasjon, for fasit må turtall måles.

Hvis du vil ha mer baugløft kan f.eks highfive, Vensura eller rapture fra mercury gjøre susen. Det er 5 og 4 bladers propellere med betydelig baugløft. Kjører selv Vensura, men har dessverre ikke sammenlignet med enertia.

Får du trimmet motor langt nok ut?

Ja har gjettet på ca 5000rpm jeg oxo, så jeg lurte på om jeg skulle teste en 20" istedet. Men jeg får vente til jeg har fått turteller som virker og at båten er nystoffet til våren, får vel en knop eller to når båten er nystoffet og ribbet for alt utstyr.

Jeg får trimmet litt over 50% men da slipper den plutselig, og da ligger baugen ganske lavt og jeg kjenner at båten bremser litt hver gang skroget legger seg helt ned.

Jeg har prøvd propellen min mot et par andre propeller og vet at enertia propellen er veldig effektiv og får veldig bra grep, så jeg er ute etter en like bra propell men enda litt bedre baugløft.

Går ikke vinninga opp i spinninga hvis jeg bruker 4 eller 5 blad propell da? Jeg får løftet baugen, men 4-5 blads har vel ofte dårligere toppfart?

Om vinningen går opp i spinningen må prøves. Jeg kan tilte min motor ut til Max uten at den slipper når det er rolig sjø, ved fult pådrag, motor 20 mm over bunn.

3 blads laser propeller gav 0,5 knop mer fart kontra 4 blads jeg kjører no. Begge kunne tiltes helt ut...

Hvis du kun kan trimme ca 50% trenger du propeller med bedre grep, flere blader gir ofte bedre grep, eller du kan senke motor et hull på akterspeilet. Jeg har også hørt at enertia skal ha godt grep, derfor jeg tenker flere blader i forhold til det du beskriver...

Fra 50% trim og ut til max er det 3 knop på min båt....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...