Riddar4 Startet 17.September.2016 Link til dette innlegget Startet 17.September.2016 Vedlikeholdsfrie båter - finnes de? Ikke alle har like mye tid å bruke på båtpuss - viss en skal få tid til å nyte båtlivet. For noen er det å stelle og dulle med båten det store i båtlivet. Og så har du dem som ikke har så mye greie på båt og motor, skal de holdes borte fra sjøen? Men det finnes vel noen båter med motor som "selv en treneve" kan bruke og ha stor glede av? Noen som har anbefalinger? Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 17.September.2016 Link til dette innlegget Svart 17.September.2016 Om du her i verden finner noe som er "vedlikeholdsfritt" så innebærer det mest sansynlig at det ikke lar seg vedlikeholde, slik som pappkrus. Det er søppel når du har brukt det X ganger! Slik er det nokk med båt også, om du finner en vedlikeholdsfri båt, betyr det at den ikke lar seg vedlikeholde eller reparere! Mange får råd til å eie, og bruke båt ved at de gjør vedlikeholdet selv. Andre betaler noen for å gjøre det. Båt må vedlikeholdes og det koster enten i form av arbeid eller penger, som oftest en god mix. ;-) Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
000 Svart 17.September.2016 Link til dette innlegget Svart 17.September.2016 Vel da må det bli en aluminiumsbåt. Men noe vedlikeholdsfri motor og teknisk anlegg ellers finnes ikkje. Må evt bli en påhengsmotor som skiftes ut jevnlig etterkvart som de tar kveld. Nærmeste på motorfronten må vel kansje bli en Sabb 10 . Men kombinasjonen alubåt og Sabb10 vil eg direkte fraråde Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 18.September.2016 Link til dette innlegget Svart 18.September.2016 Vedlikeholdsfrie båter - finnes de? Nei ! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.September.2016 Link til dette innlegget Svart 18.September.2016 nærmeste er kanskje noe i mykplast som feks pioner , men alle båter som ligger på vannet må bunnsmøres for ikke å gro , og påhengere må ha sitt stell. Men burde være veldig overkommelig , enten du gjør det selv eller får frhandler til å gjøre det Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
LM 605 Svart 18.September.2016 Link til dette innlegget Svart 18.September.2016 Er vel en aluminiumsbåt, ABS plast ( Terhi), mykplast (Pioner), etc. som vel trenger "minst" vedlikehold . Men som det sies, alle farkoster trenger jo noe vedlikehold, hvis de skal fungere, og se sånn nogenlunde bra ut. Sitér dette innlegget Link to post
Flybridge Svart 18.September.2016 Link til dette innlegget Svart 18.September.2016 nærmeste er kanskje noe i mykplast som feks pioner , men alle båter som ligger på vannet må bunnsmøres for ikke å gro , og påhengere må ha sitt stell. Men burde være veldig overkommelig , enten du gjør det selv eller får frhandler til å gjøre det ". . . . må bunnsmøres for ikke å gro . . . ." ??? Jeg trodde plastbåter måtte primes og bunnsmøres for å bli tett og ikke vann komme inn i plasten. Har lært at plastbåter ikke er tette, i utgangspunktet. Kanskje noen har lært meg feile ting. Hvis ja, tar jeg ironien tilbake hahaha Sitér dette innlegget Hilsen: Capitan of Canopus Link to post
LM 605 Svart 18.September.2016 Link til dette innlegget Svart 18.September.2016 ". . . . må bunnsmøres for ikke å gro . . . ." ??? Jeg trodde plastbåter måtte primes og bunnsmøres for å bli tett og ikke vann komme inn i plasten. Har lært at plastbåter ikke er tette, i utgangspunktet. Kanskje noen har lært meg feile ting. Hvis ja, tar jeg ironien tilbake hahaha Primeren (to-komp. epoxy) skal jo påføres med 2-3 strøk for "tetting" under vannlinjen, men bunnsmøring/stoffing er jo for å unngå groing. Mange bruker jo også å påføre/flekke en-komp. primer for og få godt feste før bunnstoffing. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 18.September.2016 Link til dette innlegget Svart 18.September.2016 En båt blir vedlikeholdsfri når den er liten nok til at du har råd til å sette bort alt arbeidet. Uansett må båten dekke ett behov, og for mange ender det da opp med en større båt hvor økonomien ikke tillater at alt settes bort. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 18.September.2016 Link til dette innlegget Svart 18.September.2016 (redigert) Har aldri hatt noe bunnsmøring eller primer på min 18-foter i glassfiber og kommer heller ikke til å ha det. Vedlikehold av selve båten har vært minimalt, så man kan godt si at den er relativt vedlikeholdsfri. Ikke mange timene som går med i løpet av et år til slikt. Å ta båten opp og vaskeog evt. polere den under et par ganger pr. sesong er jo fort gjort om nødvendig (men i år har jeg gjort ingenting). Ikke har båten blitt noe tregere med årene heller, så de 0,1% vann den evt. kan ha trukket har iallefall ingenting å si i praksis. Det tørker uansett ut igjen de 6-7 mnd av året den står på land. Noe annet blir det jo med større/eldre båter som ligger ute i kanskje flere år om gangen. Vedlikeholdsfrie motorer finnes nok ikke, men kanskje elmotor er tingen da Redigert 18.September.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Riddar4 Svart 18.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2016 Jeg har en 14 fots pioner på Møre med en liten påhengs jeg har arva etter min far i tillegg til sjarken. Det eineste jeg har gjort de siste ti åra med den lille båten er å skifte girolje en gang og så bytta sink på motoren. Men siden jeg teiser litt fram og tilbake og har to båter der vest, vil jeg ha en enkel sak her i Horten som ikke krever verken ank eller det store vedlikeholdet. Så en grei skjærgårdsjeep med en middels stor påhenger ser jeg for meg som fornuftig?. Innlegga ovenfor bekrefter vel den tanken. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 18.September.2016 Link til dette innlegget Svart 18.September.2016 Har lært at plastbåter ikke er tette, Myte. Som malingfabrikantene vedlikeholder etter beste evne. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 18.September.2016 Link til dette innlegget Svart 18.September.2016 Plastbåter er tette nok til det meste. Mulig at osmose kan/vil oppstå på et ubehandlet skrog etter 20 år uavbrutt i sjøvann, men det er bare gjetning. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Riddar4 Svart 18.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2016 Når det gjelder glassfiberbåter, så er det helst slurv fra båtbyggerne som gjør at plastpest forekommer. Da jeg sist hadde opp sjarken, dreiv de og jobba med den tredje Saga-båten som hadde store pestskader i skroget. Verftseier sa at det tyda på at tre av fire skrogarbeidere hadde slurva, for skadene var konsentrert på tre fjerdedeler av båten som da var til behandling. Dette var båter som var produsert rundt tusenårsskiftet. Det gjelder nok å være obs på båter som har nådd litt alder, det er da pesten begynner å komme for en dag... Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 18.September.2016 Link til dette innlegget Svart 18.September.2016 en helt vanlig skjærgårdsjeep/ åpen båt med påhengsmotor er det nærmeste du kommer vedlikeholdsfri. Båten i seg selv trenger kun bunnstoff(trenger ikke, men da gror det) jeg ligger i brakkvann og bunnsmøring ikke. Polering og puss er stort sett av utseendemessig karakter. Båten tåler å ikke poleres. Ellers, minst mulig utstyr= minst vedlikehold/feil på utstyr. Motor uten vedlikehold finnes ikke så vidt jeg vet, men mange motorer tåler en del lengre serviceintervall en det mange av oss gjør. Men det er også da litt større sjans for at noe skjer. Så skal du ha helt vedlikeholdsfritt må du kjøpe robåt uten motor. Jeg har 21 fot med påhengsmotor, og tar service/polering på en helg på våren, ellers funker det stort sett gjennom sesongen.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Teerex Svart 18.September.2016 Link til dette innlegget Svart 18.September.2016 Polering under kan nok utsette evt. groing om man sløyfer primer/bunnstoff. Høy fart og jevnlig bruk eliminerer stort sett groe av noen betydning. Hekken man kan skrubbe litt med en kost innimellom, mens båten ligger ute. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Riddar4 Svart 19.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2016 Da er jeg kommet så langt. Det må bli en skjærgårdsjeep eller noe lignende. Ser det averteres en del 15-18 fotere med 100 hesters utenbordsmotor. Hva er fornuftig å legge seg på når en ikke er av den sorten som raser rundt med imponerende hekkbølger, men ønsker bare litt kraft til å komme rimelig fort til og fra fiskeplassen?? Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 19.September.2016 Link til dette innlegget Svart 19.September.2016 Det burde holde i massevis med 90-100 hk på en skjærgårdsjeep under 20 fot;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Teerex Svart 19.September.2016 Link til dette innlegget Svart 19.September.2016 (redigert) 75-90 hk er helt kurant for 16-18 fotere. 15-foter med 100 hk er nok mere sjeldent 18-19 foter med 100-115 hk er ideell størrelse etter min smak. Forskjellen fra 15-16 til 18-19 fot er ganske merkbar mange positive måter. Men jo raskere jo mindre hekkbølger vet du. Redigert 19.September.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
tilplan Svart 20.September.2016 Link til dette innlegget Svart 20.September.2016 Innebærer lite vedlikehold også at det skal være lite tilsyn med båten? Om du skal ha lite tilsyn med en åpen båt, kan det skje at du får mye vann ombord i perioder med regn. Selvlensing kan gå tett og få uheldige konsekvenser. Sitér dette innlegget Link to post
Riddar4 Svart 20.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2016 Jo, jeg kommer nok til å ha jevnt tilsyn og bruke båten en del. Har søkt om båtplass på havna rett nedfor her. Men de forutsetter at du alt har båt. De har venteliste. Jeg synes det er en risiko å kjøpe båt først og så kanskje ikke ha noen plass å legge den på. Derfor vil det nok være en fordel å finne en med registrert båtvogn. Da kan du også kan ta den opp i hagen i vinteropplag. Nei, årsaken til at jeg ønsker minst mulig vedlikehold her i Horten, er at jeg har båter på Møre som krever vedlikehold. Så da har jeg allerede mer en nok båtpuss å kose meg med... Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 20.September.2016 Link til dette innlegget Svart 20.September.2016 Innebærer lite vedlikehold også at det skal være lite tilsyn med båten? Om du skal ha lite tilsyn med en åpen båt, kan det skje at du får mye vann ombord i perioder med regn. Selvlensing kan gå tett og få uheldige konsekvenser. For å snu litt på det så er det vel bare et fåtall selvlensende båter som synker, mens flere tusen holder seg flytende og fungerer som de skal;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
tilplan Svart 20.September.2016 Link til dette innlegget Svart 20.September.2016 For å snu litt på det så er det vel bare et fåtall selvlensende båter som synker, mens flere tusen holder seg flytende og fungerer som de skal;) Har opplevd selvlensende båt som var blitt rimelig full av vann, men den fløt fortsatt uten problem. Om det var tett selvlensing eller pluggen som ikke var tatt ut, husker jeg ikke, men det var like før rommet med bensintanken fyltes med vann. Dette var båt som hadde motor med snorstart, så det var ikke noe batteri der som kunne fått seg et bad. Det kan bli en del bry og skader selv om båten ikke synker. Uansett, problemstillingen er ikke så aktuell når trådstarter bor like i nærheten og vil sjekke båten jevnlig. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 20.September.2016 Link til dette innlegget Svart 20.September.2016 For å snu litt på det så er det vel bare et fåtall selvlensende båter som synker, mens flere tusen holder seg flytende og fungerer som de skal;) men det hjelper jo lite om det skulle være akkurat din båt som synker.. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Ida Marie III Svart 20.September.2016 Link til dette innlegget Svart 20.September.2016 En plastbåt er vel i utgangspunketet vedlikholds fri vist du driter i utseende på den.. Har en Rana robåt på hytten fra 60 tallet en gang, aldri fått noe stell...funker fint den... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.