glalaksen Startet 18.September.2016 Link til dette innlegget Startet 18.September.2016 Skal slipe ned skroget på sjarken i neste uke og lurer på hva slags maskin jeg skal bruke. Ser at proffene på slipen bruker vinkelsliper fra metabo med regulervar hastighet. Nå har det seg sånn at fruen har ryddet i verkstedet/snekkerbua mi, og til tross for at hun da bare fant 7 vinkelslipere så mener hun at vi ikke trenger en til. Er der andre maskiner som er like bra, og effektiv? Jeg skal også slipe ned et kjøkkengulv før jul så hvis dere har tips til maskin som klarer begge jobben hadde jeg satt stor pris på det. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 18.September.2016 Link til dette innlegget Svart 18.September.2016 En stabil båndsliper er effektiv og grei til begge jobbene. Fordelen med båndsliper er at den er effektiv og at man kan slipe på langs med årringene i treet. Da er det (med litt øvelse) greit å få en fin overflate. Bakdelen er at det er fort gjort å få kanter og merker om man blir stående og slipe for lenge samme sted. Båndsliperen må være under konstant bevegelse, får du til en jevn flyt i bevegelsene er den tilnærmet like effektiv som vinkelslipertypen, men med et penere resultat Sitér dette innlegget Link to post
Old Wood Svart 18.September.2016 Link til dette innlegget Svart 18.September.2016 Interessant, og litt forvirrende for meg, siden jeg har en "vinkel sliper" som jeg bruker til å kutte eller forme metall, og en belte/båndsliper - - som jeg har brukt på båt, men med ekstremt lett hånd, siden den jo kan pusse seg selv gjenom dekket på sekunder. Det jeg bruker, som fungerer veldig bra, er en vanlig pussemaskin, med fra 60 til 120 papir. For å slipe gulv, ja jeg har gjort det med en kombinasjon av båndsliper og pussemaskin, men aldri igjen. Ligge på alle 4 - nei takk... Etter det leiet jeg en gulvsliper og kantssliper, som f.eks. sett her: http://www.selvlaget.com/2013/11/18/slipe-gulv-selv-slik-gjor-man-det/ Slik jeg oppfatter slipere: Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 18.September.2016 Link til dette innlegget Svart 18.September.2016 Bruker du vinkelsliper med sliperondell skal du være særs stødig på hånden. Jeg er veldig glad i eksentersliper. Begynner med 60 papir og jobber meg oppover til finhetsgraden som ønskes. Har blå Bosch. Levres med 115 og 125 rondell. Og Fein multisliper! For å begrense slipejobben kan jeg på det varmeste anbefale Speedheater. Den bruker jeg med hell og sparer både treverket og arbeidsmengden betydelig! Kan leies eller kjøpes! Skjønner ikke at trebåtfolk ikke har oppdaget denne for lenge siden! To menn skrapet ned en 26 fots treskøyte på en dag. Medfører minimalt med sliping og gjør samtidig nytten med å drepe all svertesopp. Infrarød varme er optimalt. har utrolig mye bedre kontroll på varmen (varmepistol er bannlyst på alt treverk om bord hos meg! http://speedheater.se/ Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Sleipner93 Svart 18.September.2016 Link til dette innlegget Svart 18.September.2016 Polermaskin med elektronisk turtallsregulering og god sliperondell plate med papir. Milwaukee ap12 om du vil legge endel penger i det. Men har brukt billigpoler maskiner også men disse er tyngre ... Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth Finsås Svart 18.September.2016 Link til dette innlegget Svart 18.September.2016 Hva gjør dere for å ikke slipe på naglene? Føler at ingen av forslagene her forenkler denne problemstillingen. Man må vel sannsynligvis bare være forsiktig rundt disse? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 18.September.2016 Link til dette innlegget Svart 18.September.2016 Min erfaring er at det ofte er greiest å bruke skrape rundt naglene, for så slipe mellom dem med f.eks. slipemus eller lignende mindre maskin. Uansett tidkrevende arbeid, sånn sett et kravelte skrog lettere å ha med å gjøre Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 19.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2016 Takker for kjappe svar. Båten er en 34 fots sjark med kravellskrog så bårsaum er ikke noe problem. Har speedheater, men tenkte å få det kjapt unna. Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 19.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2016 Takker for kjappe svar. Båten er en 34 fots sjark med kravellskrog så bårsaum er ikke noe problem. Har speedheater, men tenkte å få det kjapt unna. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 19.September.2016 Link til dette innlegget Svart 19.September.2016 Hurtig unna og kravell er det som nevnt over bonemaskin og sliperondell for svære runde slipepapir. Disse fås ned i 16korning om du virkelig vil harve i vei! Så er det bare å gå over med finere papir etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Vosso63 Svart 19.September.2016 Link til dette innlegget Svart 19.September.2016 (redigert) Jeg bruker Bosch 1200W båndsliper (grønn, har ikke råd til blå). Starter med 40 eller 60 og slutter med 80 eller 120. Ettersliper, finsliper, også mellom oljelaga, med Bosch eksentersliper 400W, fra 120 og finere. Hadde jeg hatt kravell, ville jeg ikke nølt. Verre hos meg med klinkbygd. "Sper på" med en billig, enkel, lett, vinkelsliper fra Biltema, med flapdisc der jeg ikke kommer godt nok inntil. Bruker ofte en godt slitt en, da disse flapdiscene er i overkant skarpe i begynnelsen. Har tidligere brukt sliperondeller men syns det tar altfor lang tid... Jeg trur jeg må føye til at en del av suksessen med båndsliper skyldes at jeg tar meg litt tid med å lage stelling, finne noe egna å stå på, eller sitte på, så jeg får en god og stø arbeidsstilling og sliperen ikke for langt opp. (Det er ikke bare for å lette arbeidet, avlaste arma). Å sitte når en sliper vertikalt på skroget er en luksus en bør unne seg. Redigert 19.September.2016 av Erik AN (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vosso63 Svart 19.September.2016 Link til dette innlegget Svart 19.September.2016 (redigert) Hva gjør dere for å ikke slipe på naglene? Jeg har prøvd det meste, ettersom båten har vært malt, og naglene nok var tæra på forhånd. Skraping, som "Hakkanen" indikerer er nok ofte det eneste som funker. Prøvde slike sandpapir flip-flaper på drillen (ser ut som et fyrverkerihjul) og trur nok det hadde gått om ikke sjølve naglene var så innsatt med maling - slik at jeg også måtte slipe på dem. Roterende stålbørste gikk overhodet ikke! Malingsfjerner fungerte dårlig, forringa bare mer av trevirket. Trekantsliper er for puslete. Kanting med eksentersliper hjelper lite og tar for mye av kanten av bordet nedover. Sliperondeller har feil diameter. Flapdisc på en liten vinkelsliper fungerer delvis, men er slitsom over lang tid (blir fort utålmodig og bruker for mye kraft). Mulig at slike små slipegreier som brukes til modellbygging og anna putleri kunne gått, men ikke ift min finmotorikk og tålmodighet Redigert 19.September.2016 av Erik AN (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 19.September.2016 Link til dette innlegget Svart 19.September.2016 Har speedheater, men tenkte å få det kjapt unna. Har også det og synes jeg sparer mye tid med den fordi slipejobben blir vesentlig lettere..... Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Vosso63 Svart 19.September.2016 Link til dette innlegget Svart 19.September.2016 Jeg trur "fruen" aksepterer et kjøp av en metabo vinkelsliper til et par tusen om du foreslår heller å kjøpe en malingsfjerner til fem (tusen). Fra spøk til alvor: Det kan godt være at speedheater er et supert produkt, og kunne nok spart meg for mange timer, men en gjenstand/ verktøy som utelukkende er til for å fjerne maling - til den prisen? Det er forskjell på båter. Å ta av lakk eller maling fra en gyllen Furuholmen eller en mahognyplattgatter er vesensforskjellig fra å få av alt mulig rart av oljer, lakker, tjære, maling, bunnstoff, og en mengde ujevnheter hakk og misfarging fra en 34 fot sjark. Eller som i mitt tilfelle: Fra noe som er bygget til sildefiske og dimensjonert dertil. En vil jo kanskje ha noe som kan brukes til litt mer enn malingsfjerning? PS Hva i all verdens rike gjorde fruen der? Du må da ikke gjøre gemakkene så til de grader tilgjengelige at det lar seg gjøre å avdekke alt! Litt hemmelighetsfull er det lov å være, det setter alltid en spiss på et hvilket som helst forhold... DS Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 22.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2016 Jeg trur "fruen" aksepterer et kjøp av en metabo vinkelsliper til et par tusen om du foreslår heller å kjøpe en malingsfjerner til fem (tusen). Fra spøk til alvor: Det kan godt være at speedheater er et supert produkt, og kunne nok spart meg for mange timer, men en gjenstand/ verktøy som utelukkende er til for å fjerne maling - til den prisen? Det er forskjell på båter. Å ta av lakk eller maling fra en gyllen Furuholmen eller en mahognyplattgatter er vesensforskjellig fra å få av alt mulig rart av oljer, lakker, tjære, maling, bunnstoff, og en mengde ujevnheter hakk og misfarging fra en 34 fot sjark. Eller som i mitt tilfelle: Fra noe som er bygget til sildefiske og dimensjonert dertil. En vil jo kanskje ha noe som kan brukes til litt mer enn malingsfjerning? PS Hva i all verdens rike gjorde fruen der? Du må da ikke gjøre gemakkene så til de grader tilgjengelige at det lar seg gjøre å avdekke alt! Litt hemmelighetsfull er det lov å være, det setter alltid en spiss på et hvilket som helst forhold... DS Hehe ser den, men fikk det jo ryddet. Jeg er diagnostisert som ryddeblind og der grodde over på benkene. Hun er egentlig veldig snill når det gjelder verktøy osv. Kjøpte verktøy for litt over 80 000, -før ferien så skal ikke klage. Og hos oss så er det hun som er mest ivrig på å få større turbåt og ny snøscooter. Så det går egentlig greit. Var bare det at der var 7 vinkelslipere fra før. (Bortsett fra en blå bosch så er resten i biltemakvalitet og en er funnet på skroten) Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 22.September.2016 Link til dette innlegget Svart 22.September.2016 Jeg trur "fruen" aksepterer et kjøp av en metabo vinkelsliper til et par tusen om du foreslår heller å kjøpe en malingsfjerner til fem (tusen). Fra spøk til alvor: Det kan godt være at speedheater er et supert produkt, og kunne nok spart meg for mange timer, men en gjenstand/ verktøy som utelukkende er til for å fjerne maling - til den prisen? DS Vel, nå fjerner ikke Speedheater bare maling. Den har en bieffekt som for meg er vesentlig. Den dreper effektivt alt av svertesopper og andre sopper som måtte være tilstede i og på treverket. Og den gir en "innvendig " tørk av treet fordi den har litt mikrobølgeovneffekt. Den varmer fra innsiden..... Men at den er billig? Nei. Men å være uten den som trebåteier? Aldri i verden.......??? Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.