Jump to content

Kalesje på under pressening om vinteren

Kotnes

Recommended Posts

Hei.

Hvorfor vil du ha kalesjen på? Har du pakket båten inn for godt uten god nok luftning, får du nok en "myggla" (med mugg, på Stavangersk) kalesje, ellers går det nok bra.

Lars H.

http://home.no.net/lhh

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du får helt sikkert jordslag og mugg på den. i tillegg kan du få stor slitasje på den dersom presenningen du pakker båten inn i ligger inntil oppslått kalesje. Høst og vinterstormene gjør at presenningen blafrer og dette sliter fælt på kalesjen.

Ta den med hjem, gjør den ren, se over sømmer/vinduer og lever den dersom nødvendig intil reparasjo nå, så den iorden når båten skal ut.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Vi på vestlandet vil jo gjerne ha kalesjen på slik at det bare er å hive av preseningen å ta seg en tur på fine januardager....Derfor setter man gjerne på "vinterkalesjen" når høsten kommer. Vinterkalesjen er jo da typisk den gamle kalesjen man erstattet med en ny for noen år siden.....

Skal båten på land er det jo en annen sak...

Når vinterkalesjen er kommet på har jeg lagt 50mm isoporflak oppå denne før presenningen er lagt  på. Dette for å få luft mellom disse. Deretter har jeg festet sistnevnte med kraftige strikk. I tilegg har jeg en kaldluftsvifte inne i båten for sirkulasjon av luften. Resultatet er blitt at slitasjen på kalesjen er minimal, nesten uten kondens og at strikkene gir litt etter i vindråsene for allikevel holde presenningen stram. Kondens og andre problemer er etter at jeg begjynte med dette borte.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Kjemiske fuktslukere trekker nok fuktighet ut fra luften, men skal de ha effekt, må tilgang til ny, uteluft elimineres. Fordi fysikkens lover sier at likevekt skal opprettholdes, vil "frisk", fuktig luft trenge inn i båten og forsøke å gjennvinne likevekten.  Derfor vil en slik luftsluker brukes opp ganske fort.  Nå er det mulig å kjøpe slike kjemikalier (dessicants), f.eks. Silica Gel, Drierite etc. i stort hos en kjemikalieforhandler for en langt rimeligere penge enn de små posene man kjøper  hos en båtutstyrsforhandler.

• 1 år senere...

Altså! Dere er enige om at det beste er å ta av kallesjen om vinteren. :yesnod: Men jeg lar den stå på. Presenningen er ikke borti kallesjen. Den skal også på rens og impregnering til våren. Er ikke gjort noe med den siden den var ny o 2002. Det er jo masse lufting for den. Dessuten er jeg livredd for musehull i den om jeg legger den bort.  :nono: Har nemlig fått kondemnert noen klær som har vært stuet bort i garasjen pga mus. (med fire bein) :wink::lol: :lol:

Den skal også på rens og impregnering til våren. .........Dessuten er jeg livredd for musehull i den om jeg legger den bort.

Når du likevel skal ta av kalesjen til våren for rens og impregnering, så ville jeg definitivt ha tatt den av nå, deretter hengt den til skikkelig tørk, og oppbevart den et annet sted enn i garasjen hvor musene med fire bein regjerer. Du har vel et musefritt sted i huset  :flag:

Ser at enter4u skal sende kalesjen på rens til våren. Hvem tar på seg slikt arbeid? Har sett firmaer i Sverige som annonserer for dette, men har ikke stt noe her hjemme. Min trenger sårt en skikkelig rens, synes ikke badekaret hjemme er det rette stedet. Dessuten er jeg usikker på resultatet.

Per L

Jeg har brukt badekaret til rens av kalesja med god erfaring.

Lar den ligge i badekaret over natten med blå biotex og spyler den med høytrykkspyler etterpå.

Vet at mange ikke anbefaler å bruke høytrykksspyler,men jeg har ikke merket noe negativt med det enda.

Inpregnerer kalesjen forøvrig hver vår. :flag:

Ser at enter4u skal sende kalesjen på rens til våren. Hvem tar på seg slikt arbeid?

Jeg har hatt min på rens hos et firma i Kristiansand. Husker ikke nå hva firmaet het, men kommer tilbake med opplysninger hvis jeg finner det. Mener at flere renserier kan gjøre jobben, men jeg ville først ha sjekket noen referanser. Det er vel kanskje ikke alle som vet hva de gjør :flag: :flag:

Hva med å bare ha kalesjen på, men ingen ytterligere presenning over? Da snakker jeg om her jeg bor (Nordvestlandet) hvor det i alle fall de siste vintrene har vært minimalt med snø, måket kun 5 - 6 ganger foran garasjen i hele fjor vinter. Min 20-fots daycruiser er tenkt plassert i hagen i vinter, kosten og gardintrappa står klar, måker av snøen etter hvert. Da blir båten også luftet gjennom de vanlige "åpninger" her og der langs kalesjens sider. Da skulle vel både båten og kalesjen holde seg bra? (Joda, båten kunne nok like gjerne lagt ute i havna, men da blir det lenger å gå (kjøre) for å måke snø...  :flag:

He, he, joda, den må nok uansett av for vask på et tidspunkt, men særlig verre "bedriten" enn det den blir av fugledritt i båthavna i hekketida mai - juni kan den ikke bli!  :wink:

Er du plaget av fugledritt, så ville jeg vurdert en formsydd topp-hatt over kalesja. Det har spart meg for mye ergrelser. Topp-hatten er lett å holde ren for fugledritt i alle fall.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...