Fantino Startet 19.September.2016 Link til dette innlegget Startet 19.September.2016 En kamerat har denne båten og har fått tilbud om montering av intervallbrytere fra forhandler. Prisoverslag: 10000. Jeg synes det var så drøyt at jeg meldte meg frivillig til å prøve på dette med et tresifret budsjett :-) Vi forsket litt i båten hans i helga. Pr i dag er 2 vindusviskere koplet via 2 stk Carling VEB1-1142R av-på-på brytere som gir hhv. av/lav/høy hastighet på viskerene. Viskerene er også selvparkerende. Finner koblingsskjema til denne bryteren hos Carling, men blir ikke 100% klok på dette så langt så lenge jeg ikke vet hva som er i andre enden. Ledninger til brytere er godt merket med "AV PORT WIPER PARK" til pin 1, "PORT WIPER SPD 1" til pin 2, pin 3 lasket til pin 4, "PORT WIPER+" OG "AV PORT WIPER+" til pin 5 (altså begge disse ledningene inn på pin 5) og "AV PORT WIPER SPD 2" til pin 6. Pin 7/8 er til indikatorlys. Vi prøvde å koble til/fra alle disse for å se om vi fikk visker til å selvparkere og så stoppe, men visker stoppet "på stedet" uansett hvilken ledning vi plukket av. Vi ble derfor enige om å forske litt mer før vi ryker på det igjen. I ettertid har jeg en mistanke om at vi burde skilt ledningene inn på pin 5 og prøvd disse individuelt. Jeg så for meg å lage en enkel intervalldings som justeres trinnløst fra kontinuerlig til langt interval via et potmeter og bruke denne til å bryte strøm på lav-hastighetskretsen via et NC-rele - ett rele til hver visker. Har lest litt om ulike patenter, bla. her på BP/ÅF og ser at det er mange typer.. Utfordringen er at vi ikke turte å rive ned takpaneler for å finne ut hvilken type viskermotorer som står i da vi ikke var sikre på hvordan panelene var festet. Så nå lurer jeg på om noen _vet_ hvilke motorer Princess bruker på disse modellene, evt. vet hvilken av ledningene over som kan brytes via rele for å lage intervallfunksjon? Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 19.September.2016 Link til dette innlegget Svart 19.September.2016 Ta en telefon til Sleipner. Tror de vet. De leverer mye til Princess. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Elise Svart 20.September.2016 Link til dette innlegget Svart 20.September.2016 Tror det står Bosh pussere i min P 40. Jeg har montert en av disse til hver pusser, har to hastigheter, tre intervall innstillinger og spyling i en bryter. http://sleipner.no/produkt/17764/bryter-1-pussermotor/ Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 20.September.2016 Link til dette innlegget Svart 20.September.2016 https://baatplassen.no/i/topic/106565-pine-ct41-intervallbryter-selvparkeringssignal-fra-pussemotor/ Se forøverig denne tråden .. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 20.September.2016 Link til dette innlegget Svart 20.September.2016 Tror ikke du er avhengig av å vite nøyaktig hvilken motor som brukes her. Det er en hel serie med slike motorer i markedet som alle har helt identisk virkemåte. De har følgende innganger: 3 stk pluss inn: - lav hastighet - høy hastighet - selvpark - denne må pluss inn kontinuerlig når visker aktiveres 1 stk minus inn, dvs jord - enten som separat ledningsuttak eller ved at jord er koblet rett i godset på motorhuset i en skrue. Du finner slike viskermotorer fra Biltema, Exalto, Roca, Bosch osv og de har alle samme basisutforming som den avbildet i forrige innlegg. Problemet oppstår når du skal koble dette inn på en bryter som også har intervall. Du må da velge deg en av inngangene som grunnlag (lav eller høy). Ofte vil du da få problemer med selvparkeringen. Dette har vært beskrevet av andre mer kompetente her på forumet tidligere og løsningen slik jeg oppfattet det er at du må ha en diodeløsning for å få selvpark-funksjonen til å virke sammen med intervall. Dette er uavhengig a v viskermotormerke fordi alle disse som nevnt er identiske, jfr min beskrivelse over. Jeg har selv montert inn intervallbryterstyring fra Java Sea og må ta en runde til vinteren med noe diodegreier for å fikse mitt oppsett. Hos meg funker lav, høy og selvparkering helt greit så lenge jeg ikke aktiverer intervall. Når den er på vil selvpark bare funke på den ene viskeren. Må forske litt på løsning. Ellers er Java-bryteren genial med styring av intervall på inntil 3 viskere. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.September.2016 Link til dette innlegget Svart 20.September.2016 En kamerat har denne båten og har fått tilbud om montering av intervallbrytere fra forhandler. Prisoverslag: 10000. Jeg synes det var så drøyt at jeg meldte meg frivillig til å prøve på dette med et tresifret budsjett :-) Dette minner meg på at jeg må se til å få montert intervallbryter jeg også. Jeg kjøpte et byggesett til en drøy hundrelapp for utrolig mange år siden, og siden det har det blitt liggende. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Fantino Svart 20.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2016 Fint hvis flere forsker litt på dette! Jeg har lest de gamle trådene bla den som er linket over, men jeg greier ikke helt å få overblikket så lenge jeg ikke vet hvilken type/løsning for parkering motorene har. Skal legge ut bilde/skjema av bryteren og koplingene inn på den så kanskje noen knekker den nøtta.. Sitér dette innlegget Link to post
nybhak Svart 28.September.2016 Link til dette innlegget Svart 28.September.2016 Har montert Javasea interval bryter i min Princess P50, 2003. Javasea har laget eget rele for Princess. Ta kontakt med: jarle.valberg@javasea.no så ordner det seg. Faktisk lett å montere når du får skjema.......(og jeg er ikke elektriker) Mvh Håkon Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 29.September.2016 Link til dette innlegget Svart 29.September.2016 Bare finn ut hvilken type intervallbryter du skal bruke så er det sikkert noe som hjelper deg med skjema.. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 29.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2016 Takk for flere gode tips! Jeg skal kontakte Javasea for å høre hvordan dette spesielle Princess-reelet funker. Plan er å lage trinnløs individuell regulering av intervall for hver visker via potmetere og en Arduino, enten via dette Java-releet eller andre egnede rele. I mellomtida har jeg grublet videre - det må da la seg gjøre å lage intervall ved å la releene gjøre akkurat det samme som en gjør hvis en kjapt vipper bryteren mellom off og on (low)? Har kikket mer på selve "innmaten" på bryterene i dette dokumentet: http://www.carlingtech.com/sites/default/files/documents/V-Series-IV-V-VII_datasheet.pdf På side 10 finner jeg denne skjematikken (se bilde nederst). Såvidt jeg kan se er eneste endring fra posisjon off til on (low) at forbindelse mellom pin 1 og 2 brytes, og forbindelse mellom pin 2 og 3 sluttes. Forbindelse mellom pinnene 4,5,6 er uendret mellom disse posisjonene såvidt jeg kan se(?). Den indikerte lasken fra pin 2 til 4 er der ikke, men pin 3 og 4 er lasket sammen med en kort ledning. Hvis jeg da kopler ledning til pin 1 via et normal lukket rele (NC) og lager en lask mellom pin 2 og 3 via et normalt åpent rele (NO) (evt. bruker et dobbel rele) kan jeg vel sjalte disse releene et sekund og så la de gå tilbake til utgangsposisjon for å trigge et "visk"? (må bare passe på rett break før make osv, samt føle på en kontakt slik at rele er inaktive hvis bryter settes i en av on-posisjonene) Mulig dette kan gjøres med kun ett rele med både NO og NC utgang, men siden jeg er usikker på om jeg da risikerer å kortslutte så er det like greit å bare la releene etterape bryter tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.