Bernt Startet 20.September.2016 Link til dette innlegget Startet 20.September.2016 Når det blir brukt trafo fra 220 volt 50hz til 110 volt 50 Hz på båter fra USA som egentlig er beregnet for 120 volt 60 hz Hva skjer da negativt eller positivt ? Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 20.September.2016 Link til dette innlegget Svart 20.September.2016 50hz..... Vekselstrøm på samme frekvens 50hz Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Bernt Svart 20.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2016 Men er ikke 60 Hz i USA og 50 i Norge . De trafoanlegget som blir installert her til lands har vel ikke frekvens omformer ? Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 20.September.2016 Link til dette innlegget Svart 20.September.2016 Vi har 60Hz på platformen. Eneste eg har hørt om som er viktig å kjøpe tilpasset er mikrobølgeovnen. Alt eg har av personlig elektrisk utstyr med meg bruker eg hjemme og på jobb. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 20.September.2016 Link til dette innlegget Svart 20.September.2016 Det eneste negative jeg kan se er at du muligens kan få problemer med 110V utstyr ombord som er beregnet for 60Hz. Men har du noe slikt utstyr i båten? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Bernt Svart 20.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2016 Nei tror ikke det er noe elektronikk Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 20.September.2016 Link til dette innlegget Svart 20.September.2016 120 volt 60 Hz versus 110 volt 50 Hz Transformator for 60 Hz har for lite jern til å yta fullt med 50 Hz Elektrisk motor går langsommare lyspærer - varmeelement får den forskjellen som spenningen tilseier, men denne forskjellen er innenfor toleranse. Elektronikk har "medfødt" eit sopass vidt spekter av spenning og frekvens at der går greit Hvis der er noka transformator med noko særs belastning, føl med temperaturen. Ellers so vil eg sei tut og kjør. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 20.September.2016 Link til dette innlegget Svart 20.September.2016 Min erfaring er at el kokeplater, bereder og batterilader fungerer som det skal på 110/20v - 50Hz, Eneste unntaket er kjøleskapet når det går på 110v 50Hz så går kompressoren nærmest kontinuerlig pga at motoren går 16 og 2/3 % for sakte. Leter etter en 50/60 Hz konverter men mulig jeg går for et nytt 12/230 skap da det originale japanskbygde fra 1992 funker som bare det men kompressoren bråker så mye at den forstyrrer nattesøvnen. Jada jada, jeg ved det finner eliminasjonremedier. Ja også var det varmen da .. midt på sommeren. Min Bayl er dessverre ikke utstyrt med generator og Aircon som standard i motsetning til en del andre utgaver av arten. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Regina III Svart 20.September.2016 Link til dette innlegget Svart 20.September.2016 Vi har beholdt US kontakter og diverse utstyr. inkludert 120volt 130A lader /inverter. Stekeovn/micro går på 120 volt 50 Hz fra inverter. De fleste småstrømforsyninger er 110-240 volt, så amerikanske stikkontakter som er overalt er ok for disse. (med kontakt adapter) Kjøleskap, fryse og datamaskiner går på 220 volt 50 Hz fra Mastervolt. 55 Hz når generator går. Aircondition enheter er spesifisert 120 volt ved 60 Hz eller 100 volt ved 50 Hz. Virker på landstrøm, men best på generator. Generatoren er på 12 kW. Jeg har koblet om til to spoler i serie, dvs. 6 kW 230 volt og to i paralell 6 kW 115 volt. Hastigheten jusert ned til 55 Hz. Da er både 115 og 230 volt uttak er da innenfor avvikgrenser. Både europeisk Mastervolt og amerikansk Trace er happy og gir tilsammen 230 Amp ladestrøm. AGM battteribanken spiser dette når de er endel utladet. Toppladingen tar vi på landstrøm og underveis. Varmekolben i berederen er skiftet til 2000w Ved hjelp av relestyring og autotransformator går den på 110 volt cd 550 watt når landstrøm for ikke å belaste for mye. Når generatoren går kobles om til 230 volt 2000 watt og rask oppvarming (75 liter) På denne måten har ikke ombyggingene blitt så store og 230 volt opplegget lever sitt eget liv isolert fra opprinnelig kabling. Skilletrafo er en selvfølge. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.