MR Swe Startet 21.September.2016 Link til dette innlegget Startet 21.September.2016 Hei, Trenger batterilader med min 3 ut ganger. blir vel forbrukbatteripark på runt 250-300 og så start batteri. Har ikke bestemt meg helt om det bli bly eller agm batterier men laderne må kunne ta begge. Tenkt litt på quick sbc nrg 300 til 1990 ( tilbud ) waeco 35A 12V MCA1235 til 2990 Sterling lader ProCharge U 12Volt 30Ampere til 4281. Alle lader er ca samme amp ( 30 ) men ulike prisklasser. Noen som kan rekommendere? Hadde waeco 45 amp tidigare til amg park som virkade helt supert i 3år som jag hadde båten Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 21.September.2016 Link til dette innlegget Svart 21.September.2016 Har hatt Quick ladere i 14 år nå. For tiden har jeg den 30 amp, som er på tibud. På forrige båten holdt batteriene i 10 år med en Quick lader på 25 amp. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
tor_ef Svart 21.September.2016 Link til dette innlegget Svart 21.September.2016 Jeg bruker en Quick 250/25A tre-stegs lader (IUoU) med tre utganger. P.t. bruker jeg bare to pluss-utganger pluss minus. Forbruksbank 2*110 Ah og 1 * 70 Ah til start. Har 10mm2 tverrsnitt på kabler mellom lader og batterier. Laderen har vifte som "summer" litt ved høy belastning på laderen men lyden har i grunnen aldri plaget meg. Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 21.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2016 hvilken type batterier har du FAxen og hvor store batterier? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 21.September.2016 Link til dette innlegget Svart 21.September.2016 (redigert) 1x 110 og 2x 130 på nåværende båt. På forrige hadde jeg 2x86 og 3x 110. Alt er vanlige blybatt. Quick laderen kan stilles om til det du ønsker (nesten).. Alle var Biltema Redigert 21.September.2016 av Faxen (see edit history) Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Whiskey Svart 21.September.2016 Link til dette innlegget Svart 21.September.2016 Installerte den til Quick 30 amp i sommer til 360ah + 120ah bank. Virker solid. Tre utganger mener jeg den har. Summer litt i vifta, men det er lite. Ville kanskje ikke hatt den under hodeputen derfor. Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Joltus Svart 21.September.2016 Link til dette innlegget Svart 21.September.2016 (redigert) Har Quick. Hører den knapt når eg har putene på sitteplassen. Kjøpte den til 1999. Tror det er mye lader for pengene. Redigert 21.September.2016 av Joltus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Larsen Svart 8.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2021 Vet noen om det må være separat bryter fra + uttaket og til batteri (ene) på denne laderen eller om forbindelsen kan være hel. Det vil si at den er permanent tilkoblet og uten at dette tapper batteriet når den ikke er i lademodus og tilkoblet 220 V. På forhånd takk for svar. Sitér dette innlegget Fairline Link to post
Joerg Becker Svart 9.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2021 De fleste switch mode ladere, (som er betegnet) til fast installasjon, forhindrer utlading mellom utgangene når det finnes flere utganger. Utlading gjennom eller forbruk i laderen er vanligvis også nesten lik null, med sjeldne unntak når det finnes aktive styringer. Derfor kan slike ladere få være tilkoblet permanent, med mindre produsenten varsler annet. Når en oppdager dette / forbruk likevel er det altså vanligvis et tegn for at laderen er skadet. Men dette kan måles. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Ida Marie III Svart 9.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2021 Jeg har hatt Quick lader i minst 10 år tror jeg...funker fint...men i det siste har det begynt å komme litt mer lyd fra viften.. Den står bak i maskinrommet, så den høres bare om jeg er nede i motorrommet... Tåler viften en dusj med " lurium "på sprayflaske...?? event hvilket stoff..?? Sitér dette innlegget Link to post
Traale Svart 9.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2021 Kjøpte lader hos Strømløs.no, 60 A for ca kr 2000.- for et par år siden, husker ikke i farten hvor mange utganger den har. Med eksternt display, anbefales ! Ida Marie III skrev for 12 timer siden: Jeg har hatt Quick lader i minst 10 år tror jeg...funker fint...men i det siste har det begynt å komme litt mer lyd fra viften.. Den står bak i maskinrommet, så den høres bare om jeg er nede i motorrommet... Tåler viften en dusj med " lurium "på sprayflaske...?? event hvilket stoff..?? Ida Marie III, prøvJamaican base, Omega 636, løser de fleste skrikende lagre. Har god erfaring med denne. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 10.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2021 Traale skrev for 9 timer siden: Ida Marie III, prøvJamaican base, Omega 636, løser de fleste skrikende lagre. Har god erfaring med denne. Takker for den Traale.. Regner med det er kurant "lurium" en finner i båt eller bilbutikker.. Sitér dette innlegget Link to post
Traale Svart 10.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2021 Det er jo en legende innenfor smøremidler. Vi kjøper det på jobben gjennom Relecta, men jeg tror også Mekonomen selger Omega. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 10.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2021 Traale skrev 4 minutter siden: Det er jo en legende innenfor smøremidler. Vi kjøper det på jobben gjennom Relecta, men jeg tror også Mekonomen selger Omega. Sitér dette innlegget Link to post
Vittig Svart 10.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2021 (redigert) Jeg har denne. https://seatronic.no/victron-blue-smart-ip22-batterilader-med-3-kanaler?gclid=Cj0KCQiA6Or_BRC_ARIsAPzuer9oOCcsbmc9GbMhl_2uhax-XMCOYSvl8PHOX-JE9EIjhn75mg6v5PwaAiGyEALw_wcB Svært fornøyd med min. Har fin app og styres vi bluetooth så du kan lese av spenninger etc. Effektivitet på 93% så den blir ikke varm. Usikker på om det i det hele tatt er vifte i den. Aldri hørt den ihvertfall. Redigert 10.Januar.2021 av Vittig (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Larsen Svart 10.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2021 tusen takk for konkret og godt svar Jørg :-) Sitér dette innlegget Fairline Link to post
Joerg Becker Svart 12.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2021 Erik Muay skrev On 10.1.2021 at 17.02: tusen takk for konkret og godt svar Jørg :-) Bare hyggelig, Erik. Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.